2020-06-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Telia ???????
Nu skojar du ?
Introducerad på 80:- och aldrig hämtat sig efter det, måååånga år sedan ( 20 år ish eller )
Delat ut bra men har dom inte sänkt utdelningen nu oxå ?
Jag brukar använda Telia som exempel på vad man INTE ska köpa
Dålig totalavkastning
Ser ingen tillväxt potential på den, gammalt statligt bolag .
Stendöd på min radar faktiskt
Som köpare idag skiter jag väl i vad den stod i för 20 år sedan? Och vaddå sänkt utdelningen, du menar ett av få bolag som fortfarande överhuvudtaget har en utdelning i dagsläget?

Med dagens kurs har jag svårt att se att man kan misslyckas med Telia, den har ju tagit mer stryk än mycket annat på börsen när det är ett bolag som knappt borde påverkas av läget idag.
Citera
2020-06-01, 21:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast då vilja veta vad totalavkastning innebär för dig ?
Man kan inte säga "totalavkastningen för Telia är dålig" eftersom de är en av de mest utdelande företagen på hela Stockholmsbörsen. Att kursen är nertryckt av corona 20% sedan i mars är ett extremt kort perspektiv jämfört med t.ex 15 års utdelning. Men visst, jag rekommenderar inte Telia rakt av, men jag använder en korrekt beskrivning av historiken.
Citera
2020-06-01, 21:06
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ett vanligt fel många gör tycker jag. Ser man till de senaste två åren är ju allt under 20% avkastning uselt men historiskt är ju 8% riktigt bra. Tror en hel del har felaktiga förväntningar och jagar högre och högre risk bara av rädsla att inte hamna efter alla andra...

De senaste åren har ju verkligen varit exceptionella. De är därför ingen riktigt bra måttstock att jämföra mot...
Det kan vara så att många i den här tråden och på börsen är fartblinda, en del tips lutar åt det hållet. Att ha lagt alla sina pengar i Telia och fått en utdelning på 8% per år i 15 år är i själva verket fantastiskt, och jag undrar hur många fonder i hela Sverige som hade slagit det.

Den här extremt uppdrivna och överdrivna förhoppningen om snabba pengar a la bitcoin på börsen, kan den vara en anledning till att det stiger oavbrutet sedan 15 mars? Om många tror på det och har pengar att handla för så blir det ju självuppfyllande. Kallas även bubbla.
Citera
2020-06-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan inte säga "totalavkastningen för Telia är dålig" eftersom de är en av de mest utdelande företagen på hela Stockholmsbörsen. Att kursen är nertryckt av corona 20% sedan i mars är ett extremt kort perspektiv jämfört med t.ex 15 års utdelning. Men visst, jag rekommenderar inte Telia rakt av, men jag använder en korrekt beskrivning av historiken.

För mig är Totalavkastning : årlig utdelning + kursuppgång
Vilket för mig gör Telia till en minst sagt sekunda investering
Enbart bra om du vill ha ett bra kassa flöde men vad gör det om kursen går ner , din total blir ju mindre
Citera
2020-06-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som köpare idag skiter jag väl i vad den stod i för 20 år sedan? Och vaddå sänkt utdelningen, du menar ett av få bolag som fortfarande överhuvudtaget har en utdelning i dagsläget?

Med dagens kurs har jag svårt att se att man kan misslyckas med Telia, den har ju tagit mer stryk än mycket annat på börsen när det är ett bolag som knappt borde påverkas av läget idag.

Tittar du på långa trenden ? Tydligen inte , botten fiske ?? Sällan bra
Vad gör en aktie köpvärd i dina ögon ?
Har du kollat fundamentan ? Det har inte jag men jag kan göra det ..
Citera
2020-06-01, 21:18
Medlem
Telias totalavkastning från januari 2010 till januari 2020 är ca 46%. Ingen höjdare. Att jämföra med t ex Investor vars totalavkastning under samma period är ca 430%

edit: Sen är det klart, Investor har gjort en rejäl resa de senaste åren
Citera
2020-06-01, 21:19
Medlem
För övrigt har marknaden alltid rätt
Felsatta priser är sällan långvariga
Hade Telia varit köpvärd så hade kursen stigit
Tråkigt men sant
Citera
2020-06-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jebus4life
Telias totalavkastning från januari 2010 till januari 2020 är ca 46%. Ingen höjdare. Att jämföra med t ex Investor vars totalavkastning under samma period är ca 430%

👍
Investor min stora favorit

Ska man bara köpa en aktie så köp den
Slår det mesta över tid
Citera
2020-06-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Telias förslag
Sänk från 2,45:- till 1,8 :-
Blir en sänkning på -26%
Inte så bra
Får kolla fundamentalt
Återkommer i ämnet
Citera
2020-06-01, 21:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
För mig är Totalavkastning : årlig utdelning + kursuppgång
Vilket för mig gör Telia till en minst sagt sekunda investering
Enbart bra om du vill ha ett bra kassa flöde men vad gör det om kursen går ner , din total blir ju mindre
Telia har harvat på 40-50 kr så länge jag hållit på, i minst 10 år. Så det stämmer inte att den går ner, men upp går det inte heller. Ner på 34 kr är ATL, så det är en extrem period just nu. Och anledningen till att jag tog upp just Telia är att corona inte minskar telebolags intäkter. Corona ökar deras intäkter. Ändå ramlade de ner på ATL.
Citera
2020-06-01, 21:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Telias förslag
Sänk från 2,45:- till 1,8 :-
Blir en sänkning på -26%
Inte så bra
Får kolla fundamentalt
Återkommer i ämnet
Man kan inte beräkna framtidspotential med utgångspunkt från årets utdelningar, eftersom det blev politiskt in-korrekt att ha utdelningar. Nästa år kommer de tillbaka, sannolikt större än någonsin för de företag som inte drabbades av extra corona-kostnader.

Fast detta är ändå inte ett argument för en upptrissad börs just nu. Det blir ett engångs-rekord för just 2021 i så fall. Men ett fungerande Telia som delar ut 5kr nästa år vore kul.
Citera
2020-06-01, 21:34
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Telia har harvat på 40-50 kr så länge jag hållit på, i minst 10 år. Så det stämmer inte att den går ner, men upp går det inte heller. Ner på 34 kr är ATL, så det är en extrem period just nu. Och anledningen till att jag tog upp just Telia är att corona inte minskar telebolags intäkter. Corona ökar deras intäkter. Ändå ramlade de ner på ATL.
ATL för Telia är väl 21,1. Då var det ändå ett fint köpläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in