Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Finns inga bättre lägen att köpa än direkt efter börskrascher. Du jublar dock för tidigt, finns flera exempel på krascher som haft två bottnar. Ser det fortfarande bra ut för dig i december så är det lugnt.
Å andra sidan ser jag 0% möjlighet att det kan stiga mer. Vi pratar om ATH genom alla tider. Samtidigt som 10-tals miljoner går arbetslösa i USA.
Det som irriterade mig lite vid förra raset var att det slog fullständigt blint. Alltså Securitas, som dels troligen inte påverkas särskilt mycket och redan var nertryckt efter vapenskandalen, föll precis lika mycket som Klövern som jag började tycka var övervärderad med alla sina obligationslån, preferensaktier, och annan kreativ finansiering som höjningar av bokförd värdering på fastigheter för att möjliggöra mer lån. Klövern hade jag tidigare men sålde då jag började tro att aktien skulle slaktas på grund av alla lån så snart det blev lågkonjunktur.
Securitas är ju ett av mina stora köp strax efter raset. Blir det ett nytt ras hoppas jag åtminstone att folk bedömer varje aktie på egna meriter och inte bara säljer av allt i panik. Finns väl inget större hopp att det skall bli så dock...å andra sidan är väl sådant bästa chansen att få köpa in sig i stabila bolag till hyfsad värdering
Hursomhelst nu är det stiltje med köpen tillfälligt. Sålt tillräckligt med Scandic hotels för att få kontanter till att delta i emissionen. Just Scandic blev en ruggigt bra affär för mig. Uppgång på +57% på de jag sålde och då har jag inte räknat teckningsrätterna som verkar värderas till 20kr/aktie eller så
Nu är jag ju inte rik och har något större belopp på mitt ISK så börsen är lite sekundär. Får jag behålla jobbet och kan köpa månadsvis så blir jag en vinnare oavsett om det blir ett ras till eller inte.
Alla aktier står inte på ATH i vilket fall.
Edit: Fast antar att det är en av lärdomarna man kan dra. Aktier stiger inte därför att företagen går bra och redovisar vinster. De stiger därför att det finns en massa pengar i samhället som letar efter något att köpa. Och aktierna faller därför att en massa folk säljer för att amortera av lån, eller använda pengarna, i dåliga tider. Vilket gör det lite meningslöst att leta vinnare bland storbolagen åtminstone...