2020-05-31, 19:40
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kompis
Skulle vilja tacks TS och alla andra nötter i tråden som sålt billigt
+40% på året, kunde blivigt betydligt mer, träffade inte absoluta botten

40 procent är riktigt bra. Bättre än mig. Vad har du satsat på? Berätta.
Citera
2020-05-31, 20:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag är inne på ditt spår. Aktierna går upp och ingen vet egentligen varför dock bara att det inte går att sitta på kontanter. Vi är inne i ett finansiellt skede där pengar trycks och regeringen köper allt av alla. Naturligtvis kommer det spricka. Jag gissar om ca 10 dagar. Fyra månader efter en krasch kommer krasch nummer två. Vi har varit inne i en period av förhoppning, att saker inte är så illa som det ser ut samt att central banker och regeringar samarbetar och in ger just ett ”lugn”. Men med det uppblossade raskriget i USA samt att risken att Trump inte återväljs kommer ge en effekt. Vänstern i usa har lovat för mycket, det måste också vänstern leva upp till. Boom krasch.
jag ser en stark koppling mellan idiot-nivån på USA-börsen (som påverkar Sverige 100%) och Trump. USA-börsen var redan innan corona uppumpad till orimliga nivåer, det steg oavbrutet från augusti till februari när corona kom, och innan dess steg det nästan oavbrutet sedan 2009. Och det har varit Trumps enda äss, en oavbrutet stigande börs. Jag ser detta som en slags fortsatt överdrivet förtroende för Trump i USA i hopp om att han ska vinna valet i november. Men jag skulle säga att corona tog ner hans chanser till 10%, och att de inte är 0% kan jag enbart tillskriva USAs uråldriga sätt att välja kandidater vilket alltid slutar med en loser, i detta fall Biden.

Om det är som jag tror kommer det att bli kursras på USA-börsen när det är klart att Trump åker ut. Stockholms-börsen kommer att följa 100% vare sig det är motiverat eller inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-31 kl. 20:15.
Citera
2020-05-31, 20:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kompis
Skulle vilja tacks TS och alla andra nötter i tråden som sålt billigt
+40% på året, kunde blivigt betydligt mer, träffade inte absoluta botten
Finns inga bättre lägen att köpa än direkt efter börskrascher. Du jublar dock för tidigt, finns flera exempel på krascher som haft två bottnar. Ser det fortfarande bra ut för dig i december så är det lugnt.

Å andra sidan ser jag 0% möjlighet att det kan stiga mer. Vi pratar om ATH genom alla tider. Samtidigt som 10-tals miljoner går arbetslösa i USA.
Citera
2020-05-31, 20:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX
Jag tycker fortfarande börsen är övervärderad. Omx30 var nere i ca. 600 punkter under finanskrisen 2008, det är orimligt att den nu ligger på 1600. Jag tror på nedgång under hösten och vintern när företagsrapporterna kommer tillsammans med våg två av covid-19. Jag tror den står i ca. 1000 punkter vid nyår.
Punkter? En punkt är 0.01%.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Baspunkt

OMX30 är ett index som började på 100 när det startade 1985. Någon enhet finns inte.

Det som jag ser som skillnaden nu jämfört med tidigare är räntorna. Strax före finanskrisen kunde räntor konkurrera med aktier. Nu är aktien enda tillgången som ger avkastning.
Citera
2020-05-31, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finns inga bättre lägen att köpa än direkt efter börskrascher. Du jublar dock för tidigt, finns flera exempel på krascher som haft två bottnar. Ser det fortfarande bra ut för dig i december så är det lugnt.

Å andra sidan ser jag 0% möjlighet att det kan stiga mer. Vi pratar om ATH genom alla tider. Samtidigt som 10-tals miljoner går arbetslösa i USA.

Det som irriterade mig lite vid förra raset var att det slog fullständigt blint. Alltså Securitas, som dels troligen inte påverkas särskilt mycket och redan var nertryckt efter vapenskandalen, föll precis lika mycket som Klövern som jag började tycka var övervärderad med alla sina obligationslån, preferensaktier, och annan kreativ finansiering som höjningar av bokförd värdering på fastigheter för att möjliggöra mer lån. Klövern hade jag tidigare men sålde då jag började tro att aktien skulle slaktas på grund av alla lån så snart det blev lågkonjunktur.

Securitas är ju ett av mina stora köp strax efter raset. Blir det ett nytt ras hoppas jag åtminstone att folk bedömer varje aktie på egna meriter och inte bara säljer av allt i panik. Finns väl inget större hopp att det skall bli så dock...å andra sidan är väl sådant bästa chansen att få köpa in sig i stabila bolag till hyfsad värdering

Hursomhelst nu är det stiltje med köpen tillfälligt. Sålt tillräckligt med Scandic hotels för att få kontanter till att delta i emissionen. Just Scandic blev en ruggigt bra affär för mig. Uppgång på +57% på de jag sålde och då har jag inte räknat teckningsrätterna som verkar värderas till 20kr/aktie eller så

Nu är jag ju inte rik och har något större belopp på mitt ISK så börsen är lite sekundär. Får jag behålla jobbet och kan köpa månadsvis så blir jag en vinnare oavsett om det blir ett ras till eller inte.

Alla aktier står inte på ATH i vilket fall.

Edit: Fast antar att det är en av lärdomarna man kan dra. Aktier stiger inte därför att företagen går bra och redovisar vinster. De stiger därför att det finns en massa pengar i samhället som letar efter något att köpa. Och aktierna faller därför att en massa folk säljer för att amortera av lån, eller använda pengarna, i dåliga tider. Vilket gör det lite meningslöst att leta vinnare bland storbolagen åtminstone...
Senast redigerad av FBerntsson 2020-05-31 kl. 20:46.
Citera
2020-05-31, 20:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Det går att plocka fram ett otaligt antal trådar när Flashback haft fel om börsen också.

De trådarna kan man använda som exempel att Flashback inte vet ett skit mer om börsen än någon annan.
Skillnaden är att gammelmedia är en "klubb" av likasinnade sekterister medan vem som helst kan skriva på Flashback. Det sker också viss utsortering på FB då de som haft käpprätt tystnar, medan "oraklen" i gammelmedia yrar vidare.
Citera
2020-05-31, 21:06
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
jag ser en stark koppling mellan idiot-nivån på USA-börsen (som påverkar Sverige 100%) och Trump. USA-börsen var redan innan corona uppumpad till orimliga nivåer, det steg oavbrutet från augusti till februari när corona kom, och innan dess steg det nästan oavbrutet sedan 2009. Och det har varit Trumps enda äss, en oavbrutet stigande börs. Jag ser detta som en slags fortsatt överdrivet förtroende för Trump i USA i hopp om att han ska vinna valet i november. Men jag skulle säga att corona tog ner hans chanser till 10%, och att de inte är 0% kan jag enbart tillskriva USAs uråldriga sätt att välja kandidater vilket alltid slutar med en loser, i detta fall Biden.

Om det är som jag tror kommer det att bli kursras på USA-börsen när det är klart att Trump åker ut. Stockholms-börsen kommer att följa 100% vare sig det är motiverat eller inte.

Tvek. Det som fick honom vald sist var ju för att hans motståndare var idiot och ganska hatad. Det folk säger om bilden är väl att han är en dement peddogubbe...
Citera
2020-05-31, 21:23
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tvek. Det som fick honom vald sist var ju för att hans motståndare var idiot och ganska hatad. Det folk säger om bilden är väl att han är en dement peddogubbe...

Precis detta.

Vill man verkligen ha Biden som är en dement och svag ledare eller Trump som i och för sig kan vara rätt dum ibland men ändå är rätt alert för sin ålder och ändå en rätt stark ledare i mångas ögon.

Tror inte många kommer skylla ekonomin på Trump, inte hans fel att en pandemi slog till och ekonomin innan var magisk för många i USA. Många kommer nog tänka att om det är någon som kan fixa det så är det Trump.

Trump var också ute tidigt och varnade för hotet i öst (Kina), medan Biden sålde ut landet till just kineserna och globala intressen.

Amerikanerna skyller det mesta på Kina, även fast det givetvis finns många inom landet som skyller på Trump. Det är polariserat som hela väst. Just därför tror jag vi kan få en eskalering mellan Kina och USA då båda behöver en fiende att ena landet kring. Vi får se.

Sen dessa upplopp finns de ju spekulationer om att det handlar om internationella intressen som försöker destabilisera landet inifrån. Inte helt omöjligt, USA är ju en militär stormakt som inget land kan rå på. Då måste man pressa det inifrån. Vad jag hört från många Amerikaner så ser man på dessa upplopp med avsky, även fast man vill skipa rättvisa för mordet på Floyd.
Citera
2020-05-31, 22:00
Medlem
Citat:

10 milj är inte så många.

Börsen är inne i en bulltrapp.. och världen är på väg in i en mjuk recsinion.
Citera
2020-05-31, 22:36
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
10 milj är inte så många.

Börsen är inne i en bulltrapp.. och världen är på väg in i en mjuk recsinion.

Inte så många?? Jämfört med april 2019 hade USA 3.6% arbetslöshet och idag 14.7%. Det kommer få stor påverkan på konsumtion & "services" vilket är USA största marknad. De tillverkar och exporterar ganska lite.
Citera
2020-05-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Inte så många?? Jämfört med april 2019 hade USA 3.6% arbetslöshet och idag 14.7%. Det kommer få stor påverkan på konsumtion & "services" vilket är USA största marknad. De tillverkar och exporterar ganska lite.

De exporterar en hel del. Jordbruksrelaterad och vapen.
Citera
2020-05-31, 22:51
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
De exporterar en hel del. Jordbruksrelaterad och vapen.

Ja, var en sån tråkig en då. 12% av BNP 2018, Sverige är nästan 50% av BNP och flera i EU är 50%+. Det betyder att när folk får mindre cash pga arbetslösa kommer det finns LITE stålars över. Deras ekonomi kommer därför krympa iaf utsättes för något som itne tidigare hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in