2020-03-24, 06:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Allt du skriver här är sant så det är ju ingenting som jag kan säga emot, men det vi kan diskutera är slutsatserna vi drar av det.

...och det är här våra åsikter går isär. Jag tycker det känns lite okunnigt av dig att kalla alla som inte gör som du för "spelartypen" eller hävda att deras riskbenägenhet är för stor.

Tänk dig en person som investerar i guld. Han vill samla på sig guld för att han gillar guld, tror på att guld är användbart i alla tider och vill kanske sälja av en större mängd guld någon gång i framtiden om priset är rätt. Detta är hans fasta uppfattning.

Priset på guld kraschar. Bör han sälja eller köpa mer?

Jag började köpa 26/2 och ligger i skrivande stund -6,95% back på det jag köpt sedan dess. Rör vi oss upp 7,5% från var vi är nu så ligger jag plus. Jag tror att vi kommer gå upp 7,5% från dessa nivåer på några månaders sikt (även om läget förvärras närmaste veckorna - återigen, det är andras prognoser man spelar mot, inte verkligheten) men min horisont är 10+ år.

Fast Det är detta jag menar med gambling, du satsar på att det skall stiga. Fundamental analys går inte att göra på 2020 knappt 2021 ens?

Min horisont är max 10, mer 5 år.
Citera
2020-03-24, 06:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fast Det är detta jag menar med gambling, du satsar på att det skall stiga. Fundamental analys går inte att göra på 2020 knappt 2021 ens?

Guldinvesteraren i exemplet ovan är alltså gambler enligt dig? Jag frågar på riktigt inte för att provocera dig utan för att försöka förstå hur du tänker.

Frågan kvarstår, ska han köpa eller sälja?
Citera
2020-03-24, 06:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Guldinvesteraren i exemplet ovan är alltså gambler enligt dig? Jag frågar på riktigt inte för att provocera dig utan för att försöka förstå hur du tänker.

Xau köp alltid, är kanske inte så förvånande också goldbug
Citera
2020-03-24, 06:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Xau köp alltid, är kanske inte så förvånande också goldbug

Avslutar här eftersom du inte svarar på frågorna jag ställer, återkom gärna med svar om du vill fortsätta diskussionen.
Citera
2020-03-24, 06:43
Medlem
Citat:

Allt annat än hagelpatroner och konserver är väl gambling i någon mening?

Det är ju exempelvis enorma mängder pengar som trycks i snabb takt nu för stödköp av olika slag. Det som är unikt är att en hel del av de pengarna sannolikt kommer att gå som direkt stöd till folks privatekonomi. För att folk skall behålla sin köpkraft samtidigt som produktionen sjunker. Det skulle mycket väl kunna bli så att inflationen tar fart rejält och de likvida medel som sitter på bankkontot börjar sjunka i värde snabbare än aktierna?

Eller så börjar centralbanker sälja guld för att täcka upp akuta kostnader för import? Mer guld på marknader kan ju ha effekt där också. Poängen är bara att behålla kontanter är också gambling. Kanske mindre risk fylld sådan men man vet inte...
Citera
2020-03-24, 06:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Avslutar här eftersom du inte svarar på frågorna jag ställer, återkom gärna med svar om du vill fortsätta diskussionen.

Jag svarade, köp alltid xau. Priset i Fiat varierar men åker långsiktigt alltid upp. Håller dock med, vi kommer nog inte så mycket längre.
Citera
2020-03-24, 06:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Allt annat än hagelpatroner och konserver är väl gambling i någon mening?

Jo visst, men sucuk använde termen för att differentiera mellan sin egen strategi och andras. Vi kan ju diskutera vad värde och investering faktiskt är också... förmodligen utan någon större framgång.

Citat:
Det är ju exempelvis enorma mängder pengar som trycks i snabb takt nu för stödköp av olika slag. Det som är unikt är att en hel del av de pengarna sannolikt kommer att gå som direkt stöd till folks privatekonomi. För att folk skall behålla sin köpkraft samtidigt som produktionen sjunker. Det skulle mycket väl kunna bli så att inflationen tar fart rejält och de likvida medel som sitter på bankkontot börjar sjunka i värde snabbare än aktierna?

Ja, helt riktigt och det är en svår balansgång precis efter att man infört QE∞ (oändlig QE i praktiken). Det är ett intressant fenomen att man trycker upp pengar och trycker (via värdepapper) in direkt på privatpersoners konton...

Citat:
Eller så börjar centralbanker sälja guld för att täcka upp akuta kostnader för import? Mer guld på marknader kan ju ha effekt där också. Poängen är bara att behålla kontanter är också gambling. Kanske mindre risk fylld sådan men man vet inte...

Det tror jag faktiskt inte!

Jag håller med om att man k an kalla det för gambling att vara likvid också, och det är lite det jag försöker kommunicera till sucuk - att det handlar om vad man tror på och vilka risker man ser; det är inte så att det ena är rätt och det andra fel.

Inflation är en reell risk men jag tror risken för det är mindre än för fortsatt nedgång en kort period - på sikt tror jag dock uppgången är starkare än inflationskostnaden och därför agerar jag ju som jag gör.

Bra inlägg oavsett, som pekar ut risken åt andra hållet.
Citera
2020-03-24, 07:33
Medlem
arbetets avatar
Wuhan häver karantänen:

https://www.expressen.se/nyheter/wuhan-haver-karantanen/

Och börserna borta i Asien verkar ha fått ett glädjefnatt.

Vad tror ni om dagen?
Citera
2020-03-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Wuhan häver karantänen:

https://www.expressen.se/nyheter/wuhan-haver-karantanen/

Och börserna borta i Asien verkar ha fått ett glädjefnatt.

Vad tror ni om dagen?

Det är en bulltrap
Citera
2020-03-24, 07:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Det är en bulltrap
För att klargöra:

Wuhan to end its lockdown on April 8 with other parts of Hubei province lifting travel curbs on March 25

http://www.chinadaily.com.cn/a/202003/24/WS5e7991d0a310128217281917.html

Verkar som att Expressen är lite väl snabba på bollen. Tydligt är dock uppgången i Asien.
Citera
2020-03-24, 07:43
Medlem
Citat:
För att klargöra:

Wuhan to end its lockdown on April 8 with other parts of Hubei province lifting travel curbs on March 25

Verkar som att Expressen är lite väl snabba på bollen. Tydligt är dock uppgången i Asien.
100% ökning av nya fall i Kina idag, dom skall börja öppna upp Hubei provinsen igen ,lycka till med det!
Ni som inte fattar ,läs rapporten som gjorde att UK ändrade taktik, försök förstå vad den säger och sitt inte och kör på någon magkänsla.
Citera
2020-03-24, 07:45
Medlem
Citat:
För att klargöra:

Jag hoppas verkligen inte du litar på expressen o Aftonbladet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in