2020-03-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Instämmer. Och vad ska centralbankerna göra för att stimulera ekonomin framåt? Sänka räntorna blir svårt...

Korta lån till företag dvs stödköp av företagsobligationer.

Näringslivet behöver likvider.
Citera
2020-03-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Korta lån till företag dvs stödköp av företagsobligationer.

Näringslivet behöver likvider.

Hur ska det hjälpa konsumtionen när 50% saknar jobb?
Citera
2020-03-21, 12:00
Bannlyst
Citat:
Instämmer. Och vad ska centralbankerna göra för att stimulera ekonomin framåt? Sänka räntorna blir svårt...

Jag har startat en trad om hur ett land kann ta sig ur detta

(FB) Skillnaden mellan kris och depression och hur Sverige klarar detta?

som sagt en svar nöt att knäcka antar jag!!
Citera
2020-03-21, 12:11
Medlem
Citat:
Hur ska det hjälpa konsumtionen när 50% saknar jobb?

De saknar ju inte jobb om de får lön.

Likviderna hjälper företagen att överleva.

I längden finns såklart inget bot om ekonomin står helt stilla.
Citera
2020-03-21, 12:23
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Det är ju helt korrekt.
Vad är din skarpsinniga analys om när botten är nådd?

Själv tror jag att vi är i botten när kurserna är som lägsta.
Citera
2020-03-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Själv tror jag att vi är i botten när kurserna är som lägsta.

Du är ett snille!!
Citera
2020-03-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Jahopp då var veckan slut och börsen ner 25%. Är detta början, i mitten eller i slutet? Jag tror vi endast är i början av raset. I USA är det panik, kina, italien och norden likaså. Alla större företag börjar stänga ner sina verksamheter och varslar folk. Småföretagare är redan körda. Stimulanspaketen varade en dag sedan var raset åter. En kompis som är daytrader har inte svarat på mina samtal på ett par dagar, frågan är om han har förlorat hus och hem? Ni som ser köplägen, vart ser ni dem?

Jag uppfattar inte paniken, den har jag missat. Var ser du den?

Tvärtom tar folk det med tålamod.

De permitterar, och de som jobbar på storföretag har ju olika trygghetsförsäkringar och liknande som kickar in. jag tror på Volvo fick man ut 7,5% lägre lön nu.

Kina börjar rulla igång igen, så panik är det verkligen inte där.

Det är ju Italien som läget är katastrof-liknande.

Köplägen ser jag på sikt, givet att det blåst över till försommaren. Man får följa nyheterna och agera på det läge som är nu. Kanske världen kraschar, kanske inte.
Citera
2020-03-21, 12:52
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Farbror Fri slänger in handduken och "tar paus" från bloggandet.

https://enkelboning.com/2020/03/20/vi-tar-blogg-paus/

Är väl inte så enkelt att blogga om ekonomiskt oberoende i dessa tider, kan jag tänka. Personligt tips: bloggen kommer inte att starta igen, och Farbror Fri och Tant Fri får ta olika påhugg för att överleva.

Absolut ingen skadeglädje från min sida, men jag har alltid varit skeptisk till dom här FIRE-snubbarna som baserar sin frihet på börsutvecklingen.
Farbror fri levde om jag minns rätt på högre WR än SWR.

Men "FIRE-snubbar" baserar inte sin frihet på börsutvecklingen utan på att framtiden inte blir värre än den värsta perioden någonsin, att sannolikheten att dö är större än att bli pank.

Och det kan såklart vara felaktigt, men det drabbar ju då alla människor inte bara "FIRE-snubbar".

Om jorden går rakt åt helvete så slösade jag iallafall inte bort de senaste tre åren på kontoret.
Citera
2020-03-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De saknar ju inte jobb om de får lön.

Likviderna hjälper företagen att överleva.

I längden finns såklart inget bot om ekonomin står helt stilla.

I förlängningen är alla statligt anställda och staten äger alla företag.... Man kan inte "låna" till alla.
Citera
2020-03-21, 15:50
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det var ju inte direkt svar på min fråga. Det finns en del självsäkra experter här som säger att ”botten är nådd” ”det har planat ut nu” ”nu är det köpläge”

Men ingen av dessa smartskaft kan gå djupare i sitt resonemang, vilket i sig tyder på omogna tonåringar som försöker leka Allan ballan

Jag är ute efter en mer djupgående teknisk analys om varför det är köpläge nu och inte om en månad eller om sex månader. Ingen av experterna har lyckats leverera det, utan svaren genomsyras av deras känslor

Inlägg där personer påstår sig vara säkra på att botten är nådd osv tar man med en nypa salt givetvis. Ingen kan såklart veta detta.

Jag håller med om att det vore intressant om en teknisk analytiker kunde ge lite kuriosa här angående börskurvans natur i detta läge.

Kan det till och med vara så att nedgången på börserna vi sett nu är den brantaste 30%-iga nedgång som någonsin skådats i historien?

Jag skulle kalla börskurvan vi ser nu på Stockholmsbörsen för en helvetesgaps-formation, AKA en Ronja-formation

Får man fråga när du gick ur marknaden?
Jag ”lyckades” gå ur vid minus 11% från toppen. Det vill säga, jag gick ur när kurserna gått ner till samma nivå som börsen stod i under november 2019 ungefär. Men jag hade börjat sälja i portioner redan från 2017 och framåt, så jag har förlorat lite uppgång där också. Jag ska nämligen använda mina pengar till annat.

Trevlig helg, RingRing
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-21 kl. 16:22.
Citera
2020-03-21, 16:52
Medlem
smoerreboms avatar
Givetvis kan ingen här veta när det kommer vaccin och såna stora frågor men just nu tycker jag det är rätt tydligt att vi har haft en dead cat bounce efter tolvprocentnedgången. I fredags var det upp första halvan av dan men när helgen närmade sig minus fyra igen i Dow. Terminerna är ner och den där wall street weekend är ner nästan 2 procent. Så det var uppenbarligen en del som inte vill ligga inne över helgen iaf.

Makrostat månadsvis har knappt börjat visa effekterna av denna historiskt unika tvärnit och vi ser nu att New York börjar närma sig riktig eskalering av coronafall. Stora delar av världen befinner sig bara i början och det jag kollar mest efter nu närmaste tiden är vad som händer i USA utanför de välbärgade storstadsregionerna. Tänk om kidsen åker hem från florida spring breaken och det brakar loss på allvar i riktiga skithålsstäder som Detroit, Cleveland, Baltimore, Milwaukee, Birmingham osv osv. USA är delvis ett U-land. Oaktat detta så kommer NYC se ut som nån katastroffilm om två veckor samtidigt som det börjar ramla in konkurser och kreditförluster.

Jag blir skeptisk direkt när jag ser folk som börjar prata om sånt som rör ekonomiska värderingsmodeller av något slag eller TA, snackar om PE börjar se bra ut igen, räntan är så låg osv. Historien har väl visat vid kriser och krascher kvittar sånt? Bollen är redan i rullning och tittar man framåt i tiden kommer det bara att komma en strid ström av monumentala skitnyheter den närmaste tiden.

Det enda jag kan komma på som skulle kunna stoppa detta är att man kommer på att nån befintlig medicin funkar som vaccin eller att man börjar räkna på vad det kostar att släppa lös skiten och bara isolera svaga grupper och det utkristalliseras ett tydligt alternativ av vad som kommer hända. Annars är det bara ett svart hål som inte går att värdera och rätt full fart neråt tills Dow når den bottennivå som FED har bestämt att det inte får gå under.
Citera
2020-03-21, 17:12
Medlem
1 vecka nu har börsen försökt trycka upp sig. Jag tror att vi har nått botten redan nu. Personligen månadsinvesterar jag, men nu ändrat till att investera 2ggr i månaden för att inte missa dippen.

Man följer bara sin strategi som vanligt, annars förlorar man bara mer pengar (statistiskt). Att ta ut pengar nu låter väldigt dumt.

Länder pratar om att låna ut pengar, och folk tror att börsen går upp, och därför investerar fler nu.

Sedan går smittan ner vid värme. Jag gissar att börsen antingen går upp nu(snart), eller vid sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in