Citat:
Ursprungligen postat av
AldoRaine
Man kan ha en teori om VARFÖR. Jag har listat en mängd faktorer längre bak i tråden om varför börsen kommer gå ner ännu mer. Ingen av ”experterna” kan på ett vettigt sätt analysera varför det är köpläge. Dom är bara djupt deprimerade över att de inte var lika smarta som oss andra som gick ur i tid.
Du har ju själv bara varit "smart" till 70%. Därmed föraktas du av alla som varit "smarta" till 100%. Och du är 30% deprimerad enligt egna definitionen. :-D
Fast de som sålt kan vara högst vara 50% "smarta" eftersom de måste köpa tillbaka så småningom och alltså bara är halvvägs (likt en bergsklättare som är halvvägs när han når toppen)
Kommer nyheten om ett vaccin kommer "smartheten" reduceras i ett nafs.
De "smarta" kan aldrig plocka pengar av de som aldrig säljer utan kan bara kannibalisera på varandra. Det samma gäller deltagare i pyramidspel som alltså också måste klassas som "smarta".
Aktier är enda tillgången med avkastning numera. Jag har liknat tävlingen mellan de "smarta" vid en biljettkö där de som står sist i ledet springer iväg i hopp om att det uppstår panik i ledet så att de kan komma tillbaka och få en bättre plats. Även om coronaepidemin skulle ta flera år att bli av med (vilket inte är helt otroligt då virus muterar) så kommer aktier vara överlägset bästa sparalternativet.
Jag minns en användare på Avanza-forum under finanskrisen som höll på med tajming och deklarerade att Aktiestinsen inte hade samma kunskaper om portföljhantering som han själv. Men eftersom han inte kunde hålla tyst om storleken på sin förmögenhet vid olika tidpunkter (80-tal, 00-tal) så gick det att uppskatta vilken utveckling på portföljen han hade haft. Och han hade fått generalsmörj av stinsen. En buy-n-hold-strategi utan arbetsinsats slog en "smart" strategi som krävde i det närmaste heltidsengagemang.
Av en händelse har jag en del likviditet att placera som jag kommer pytsa in regelbundet framöver. Det kommer säkert körningar nedåt.