2020-03-21, 07:42
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Nja det är aldrig köpläge förrns man bestämmer det själv, vill nog tycka att en bestämd summa regelbundet är en utmärkt idé! Men visst, har själv pytsat in en del när jag tyckt det var läge.

Det var ju inte direkt svar på min fråga. Det finns en del självsäkra experter här som säger att ”botten är nådd” ”det har planat ut nu” ”nu är det köpläge”

Men ingen av dessa smartskaft kan gå djupare i sitt resonemang, vilket i sig tyder på omogna tonåringar som försöker leka Allan ballan

Jag är ute efter en mer djupgående teknisk analys om varför det är köpläge nu och inte om en månad eller om sex månader. Ingen av experterna har lyckats leverera det, utan svaren genomsyras av deras känslor
Citera
2020-03-21, 07:47
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det var ju inte direkt svar på min fråga. Det finns en del självsäkra experter här som säger att ”botten är nådd” ”det har planat ut nu” ”nu är det köpläge”

Men ingen av dessa smartskaft kan gå djupare i sitt resonemang, vilket i sig tyder på omogna tonåringar som försöker leka Allan ballan

Jag är ute efter en mer djupgående teknisk analys om varför det är köpläge nu och inte om en månad eller om sex månader. Ingen av experterna har lyckats leverera det, utan svaren genomsyras av deras känslor
Haha! Du är rolig du, ingen absolut ingen kan svara på din fråga, därav mitt svar!
Allt man läser och tar upp erfarenhet av är historia och kan nån nåt om framtiden? Näe tror inte det.
En djupgående analys kan ju avslöja en riktning men aldrig avslöja hela sanningen.
Men kan ju hålla med om att priserna har rasat men det säger ju absolut inget om att det kan rasa ytterligare
Citera
2020-03-21, 07:55
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Haha! Du är rolig du, ingen absolut ingen kan svara på din fråga, därav mitt svar!
Allt man läser och tar upp erfarenhet av är historia och kan nån nåt om framtiden? Näe tror inte det.
En djupgående analys kan ju avslöja en riktning men aldrig avslöja hela sanningen.
Men kan ju hålla med om att priserna har rasat men det säger ju absolut inget om att det kan rasa ytterligare

Man kan ha en teori om VARFÖR. Jag har listat en mängd faktorer längre bak i tråden om varför börsen kommer gå ner ännu mer. Ingen av ”experterna” kan på ett vettigt sätt analysera varför det är köpläge. Dom är bara djupt deprimerade över att de inte var lika smarta som oss andra som gick ur i tid.
Citera
2020-03-21, 08:50
Medlem
Conams avatar
Citat:
Man kan ha en teori om VARFÖR. Jag har listat en mängd faktorer längre bak i tråden om varför börsen kommer gå ner ännu mer. Ingen av ”experterna” kan på ett vettigt sätt analysera varför det är köpläge. Dom är bara djupt deprimerade över att de inte var lika smarta som oss andra som gick ur i tid.
Har läst igenom dina inlägg i ämnet och anar ditt tankesätt, om ett år har vi facit! Tamejtusan om det inte är enklare när man har det 👍👍👍
Citera
2020-03-21, 09:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har läst igenom dina inlägg i ämnet och anar ditt tankesätt, om ett år har vi facit! Tamejtusan om det inte är enklare när man har det 👍👍👍

Man kan titta på tidigare kriser och dra lite slutsatser utifrån det. Varken vid uppgång eller nedgång är det expresståg utan det blir en hackig resa både uppåt och nedåt. I krisen 2008 ser det ut som att stockholmsbörsen hade minst 10 "tuppjuck" uppåt trots att trenden pekade nedåt https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastning/

Får vi en liknande resa så innebär det att vi bara är i början av en längre nedåtgående period, då är det alldeles för tidigt att hoppa på börsen ännu. Jag kan ha fel, men det är så jag tolkar nuvarande situation.

Det ser ut som att världen stänger ner mer och mer för varje dag som går och ingen snabb lösning är i sikte.
Citera
2020-03-21, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man kan titta på tidigare kriser och dra lite slutsatser utifrån det. Varken vid uppgång eller nedgång är det expresståg utan det blir en hackig resa både uppåt och nedåt. I krisen 2008 ser det ut som att stockholmsbörsen hade minst 10 "tuppjuck" uppåt trots att trenden pekade nedåt https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastning/

Får vi en liknande resa så innebär det att vi bara är i början av en längre nedåtgående period, då är det alldeles för tidigt att hoppa på börsen ännu. Jag kan ha fel, men det är så jag tolkar nuvarande situation.

Det ser ut som att världen stänger ner mer och mer för varje dag som går och ingen snabb lösning är i sikte.
Jo men du gör felet att jämföra med kriser, det som kommer nu är inte en kris Utan det är en Depression. Dvs massarbetslöshet upp mot 50%, lägg därtill att den arbetande befokningen skall fortsatta betala dels alla nya arbetslösa dels ca 2 miljoner araber och afrikaner som invandrat till landet och saknar egenförsörjning.
Citera
2020-03-21, 10:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Jo men du gör felet att jämföra med kriser, det som kommer nu är inte en kris Utan det är en Depression. Dvs massarbetslöshet upp mot 50%, lägg därtill att den arbetande befokningen skall fortsatta betala dels alla nya arbetslösa dels ca 2 miljoner araber och afrikaner som invandrat till landet och saknar egenförsörjning.

Om något gör det att börsen går ner ÄNNU mer än vid vanlig nedgång. Jag sitter vid sidlinjen likvid sedan slutet av februari och tror inte att det är köpläge ännu på en rätt bra stund. Tvärs om är långa trenden stupande neråt idag.

Det sitter ju en hel del personer här som hävdar att det är världens köpläge varje gång börsen har en liten minirekyl.
Citera
2020-03-21, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om något gör det att börsen går ner ÄNNU mer än vid vanlig nedgång. Jag sitter vid sidlinjen likvid sedan slutet av februari och tror inte att det är köpläge ännu på en rätt bra stund. Tvärs om är långa trenden stupande neråt idag.

Det sitter ju en hel del personer här som hävdar att det är världens köpläge varje gång börsen har en liten minirekyl.

Jo jättebra men hur man är positionerad avseende Börsen e rätt ointressant vid en Depression, det kann nämligen leda till att pengarna bara blir värda papper.
Citera
2020-03-21, 11:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Du har ju själv bara varit "smart" till 70%. Därmed föraktas du av alla som varit "smarta" till 100%. Och du är 30% deprimerad enligt egna definitionen. :-D

Fast de som sålt kan vara högst vara 50% "smarta" eftersom de måste köpa tillbaka så småningom och alltså bara är halvvägs (likt en bergsklättare som är halvvägs när han når toppen)

Kommer nyheten om ett vaccin kommer "smartheten" reduceras i ett nafs.

De "smarta" kan aldrig plocka pengar av de som aldrig säljer utan kan bara kannibalisera på varandra. Det samma gäller deltagare i pyramidspel som alltså också måste klassas som "smarta".

Aktier är enda tillgången med avkastning numera. Jag har liknat tävlingen mellan de "smarta" vid en biljettkö där de som står sist i ledet springer iväg i hopp om att det uppstår panik i ledet så att de kan komma tillbaka och få en bättre plats. Även om coronaepidemin skulle ta flera år att bli av med (vilket inte är helt otroligt då virus muterar) så kommer aktier vara överlägset bästa sparalternativet.

Jag minns en användare på Avanza-forum under finanskrisen som höll på med tajming och deklarerade att Aktiestinsen inte hade samma kunskaper om portföljhantering som han själv. Men eftersom han inte kunde hålla tyst om storleken på sin förmögenhet vid olika tidpunkter (80-tal, 00-tal) så gick det att uppskatta vilken utveckling på portföljen han hade haft. Och han hade fått generalsmörj av stinsen. En buy-n-hold-strategi utan arbetsinsats slog en "smart" strategi som krävde i det närmaste heltidsengagemang.

Av en händelse har jag en del likviditet att placera som jag kommer pytsa in regelbundet framöver. Det kommer säkert körningar nedåt.
Citera
2020-03-21, 11:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo jättebra men hur man är positionerad avseende Börsen e rätt ointressant vid en Depression, det kann nämligen leda till att pengarna bara blir värda papper.

Om så är fallet rasar hela samhället, har backup för det också i form av fysiskt silver och guld.

Tvärs om betyder positioneringen allt, inse hävstången om man kliver in på låga nivåer och får åka med på återställningen som garanterat kommer inom ett par år jämfört med "sitt lugnt i båten".
Senast redigerad av sucuk 2020-03-21 kl. 11:11.
Citera
2020-03-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Ja många kapitalister är rökta på börsen nu
Äger du minst en aktie är du per automatik kapitalist. Finns således bara kapitalister på börsen.
Citera
2020-03-21, 11:50
Medlem
Citat:

Instämmer. Och vad ska centralbankerna göra för att stimulera ekonomin framåt? Sänka räntorna blir svårt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in