2020-03-20, 00:46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Och dom som exkluderar inflationen!
Nej det är inte lika efterblivet eftersom inflationen är penningvärdesförsämring och alltså drabbar alla tillgångar lika. Det drabbar inte börsen annorlunda än något annat.

Normala människor som har 100 kr på ett konto och får 1 kr i ränta säger att de har 101 kr efter årets slut.

Folk som inte räknar med utdelning är som folk som påstår att det är 100 kr på kontot, kronan i ränta finns inte.

Och oavsett information så säger normala människor att de nu har en krona mer än när året började.
Citera
2020-03-20, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej det är inte lika efterblivet eftersom inflationen är penningvärdesförsämring och alltså drabbar alla tillgångar lika. Det drabbar inte börsen annorlunda än något annat.

Normala människor som har 100 kr på ett konto och får 1 kr i ränta säger att de har 101 kr efter årets slut.

Folk som inte räknar med utdelning är som folk som påstår att det är 100 kr på kontot, kronan i ränta finns inte.

Och oavsett information så säger normala människor att de nu har en krona mer än när året började.
Du får ju räkna utdelningen som ränta på dina pengar så klart och jämföra med att ha dom på ett bankonto.
Citera
2020-03-20, 02:10
Medlem
RingRing2014s avatar
Hongkong (Hang Seng index) +2,68% nu.

Japan (Nikkie index) -1,04%

Jag har fortfarande inte riktigt smält de här monsterdagarna med tio procents fall börserna. De dagarna är riktig marknadshistoria som kommande generationer kommer läsa om.
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-20 kl. 02:46.
Citera
2020-03-20, 02:50
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014

Jag har fortfarande inte riktigt smält de här monsterdagarna med tio procents fall börserna. De dagarna är riktig marknadshistoria som kommande generationer kommer läsa om.

Vad tänker du på att vissa börser går plus idag? Konstgjord andning i några dagar pga. tiotusentals miljarder dollar som FED pumpade in utan att dollarn ens drabbas av värdeminskning?
Citera
2020-03-20, 03:26
Medlem
Såg på aktuellt idag och visst det är ett katastrofläge för många små och medelstora företag ,men jag tycker det råder en väldig passivitet också, i kriser brukar ju det dyka upp lie nya idéer och lösningar, restauranger får ju kanske satsa allt på take away m.m. Vi har ju internets möjligheter att beakta också. Vart tog det äldsta tricket i boken REAN vägen., o.s.v.
Citera
2020-03-20, 04:27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Ingen ide han kommer aldrig att begripa. Det var samma tongångar på glada 80-talet, man kunde till och med låna till räntan på bostadslånet. Man var dum som inte lånade hette det, samma tongångar föreligger denna kris då svenne banan sitter på 3-4 miljoner i huslån. Smällen kommer att bli episk...

Trist attityd mot någon som inte håller med dig. Jag är inte tonåring och jag har köpt för ett par miljoner senaste månaden och ligger i skrivande stund 7,8% back sedan jag började köpa 2020.

Du behöver såklart inte hålla med om min strategi, men att gå på mig som person är direkt onödigt. Ha också i åtanke att om det inte finns andra som exekverar andra strategier än den du själv tror på så skulle din strategi automatiskt direkt bli verkningslös. Lycka till med dina investeringar. Fokusera på dem istället för att försöka läxa upp andra.

Titta på insiderköpen just nu också, det är många som gått in med många, många miljoner. Vi får hoppas att de inte är idioter allihop.

Läs gärna mina tidigare inlägg: (FB) Nu kommer börsraset! Rädda sig den som kan!, (FB) Nu kommer börsraset! Rädda sig den som kan!
Senast redigerad av Stig-Britt 2020-03-20 kl. 04:29.
Citera
2020-03-20, 04:44
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Vad tänker du på att vissa börser går plus idag? Konstgjord andning i några dagar pga. tiotusentals miljarder dollar som FED pumpade in utan att dollarn ens drabbas av värdeminskning?

Det är klassiskt i en börskrasch att vissa dagar går uppåt. Det blir alltid små återhämtningar här och där. Dessa gröna dagar är som baksmälledagar när folk slickar såren och är mentalt dränerade.

Visibiliteten i detta läge är fortfarande nära noll. Vi famlar i mörker. Precis som det ska vara i en börskrasch.

Det är då den stora massan av orutinerade sparare tappar kompassen och börjar göra känslomässiga och strategilösa affärer tyvärr. Jag minns hur jag var en vindflöjel under it-kraschen.

Jag tänker tjata detta mantra för alla under hela denna börskrasch: Månadssparande i aktier IS the shit!
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-20 kl. 04:53.
Citera
2020-03-20, 05:37
Medlem
-Moody's said in a note that Russian banks would be less vulnerable to oil shocks than during the 2014-2015 crisis thanks to "tighter regulations" and less
"dollarisation".

Prisad vare gud gör rätt köpösteuropafonder,nu.
Citera
2020-03-20, 05:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är klassiskt i en börskrasch att vissa dagar går uppåt. Det blir alltid små återhämtningar här och där. Dessa gröna dagar är som baksmälledagar när folk slickar såren och är mentalt dränerade.

Visibiliteten i detta läge är fortfarande nära noll. Vi famlar i mörker. Precis som det ska vara i en börskrasch.

Det är då den stora massan av orutinerade sparare tappar kompassen och börjar göra känslomässiga och strategilösa affärer tyvärr. Jag minns hur jag var en vindflöjel under it-kraschen.

Jag tänker tjata detta mantra för alla under hela denna börskrasch: Månadssparande i aktier IS the shit!

Sedan börsen stängde har Argentina och Kalifornien utlyst karantän, långsiktiga trenden fram till sommaren ser onekligen ut att peka neråt.

Jag vågar mig inte in ännu eftersom det är så osäkert läge, trots att många bolag börjar se prisvärda ut om man tänker 5 år framåt.
Citera
2020-03-20, 06:06
Medlem
Citat:

-Det är sushinsdag idag så Tokyobörsen är stängd idag-men det visste väl ett geni som dej...?
Citera
2020-03-20, 06:23
Medlem
Är det läge att gå in på Investor redan idag? eller bör man avakta och invänta på att det större raset ska komma ?
Citera
2020-03-20, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turion1
Är det läge att gå in på Investor redan idag? eller bör man avakta och invänta på att det större raset ska komma ?

Är nybörjare å småsparare men går in med 20000kr på Investor idag
Å 5000kr på swedbank
Även en symbolisk liten summa i bmw för ja gillar deras bilar finns inte en chans att dom försvinner dom ligger först i utvecklingen i bilbranschen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in