2020-03-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Under finanskrisen sjönk börsen stegvis allteftersom krisens omfattning växte. Under 1970-talet sjönk börserna bland annat på grund av oljekrisen, harrisburgolyckan och en rad andra händelser. Man visste alltså inte i inledningsskedet vilka konsekvenserna skulle bli. Men vad gäller corona så är vi redan i ett slags "worst case"-scenario; en global lågkonjunktur med massarbetslöshet, drastiskt minskad konsumtion, minskat resande, osv till följd. Det kan liksom inte bli så mycket värre...
Nej vi vet inte hur detta slutar, vi är i början på ett unikt skeende, ingen vet, det kan ha så mycket rippel effekter, det kan bli en finanskris som lök på laxen, det kan komma ett "botemedel" om någon månad, det är så klar ingen som rear ut sina aktier i förväg.

ditt resonemang är nog det mest korkade jag har läst på FB, det säger inte lite!
Citera
2020-03-16, 17:57
Medlem
Din auktoritet för att du vet något bottnar alltså i att du jobbat som börsmäklare?

Ibland är det bättre att inte säga något alls.

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Om du bemödade dig med att läsa mitt föregående inlägg så såg du klart och tydligt vad jag skrev i min "prognos". Nu har vi 4 dagar kvar men den har ju stämt än så länge. Jag skulle vilja påstå att jag vet betydligt mer än en lekman på Flashback. I synnerhet med med tanke på att jag har arbetat som börsmäklare.
Citera
2020-03-16, 17:59
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Dow jones ner nästan 9%. Rena slakten.
Citera
2020-03-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Din auktoritet för att du vet något bottnar alltså i att du jobbat som börsmäklare?

Ibland är det bättre att inte säga något alls.

Ett yrke är inte enbart en titel för oss högutbildade. Tänk på det nästa gång du står i verkstan och skruvar på bilar.
Citera
2020-03-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Jag klev av tåget 27 februari och tappade ca 10% i värde. Ni andra som klev av hur gick det för er, större eller mindre tapp eller hann ni tom innan raset började?

Känner mig rätt stolt faktiskt som lyckades förutsäga tidernas största börskrasch när jag startade denna tråd Klev av ungefär samtidigt som du. När det är dags att kliva på igen kommer jag att säga till, lita på mig bara.
Citera
2020-03-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Jag klev av tåget 27 februari och tappade ca 10% i värde. Ni andra som klev av hur gick det för er, större eller mindre tapp eller hann ni tom innan raset började?

Klev aldrig av och nu känns det ändå för sent. Så min strategi är att ha is i magen och hoppas att det vänder.

Har en del pengar på sparkontot som jag kanske petar in sen när man tror att botten är nådd (men hur ska man veta det?).

Visst man kan ju tycka att om jag tror att det ska sjukna så borde jag väl sälja allt och köpa tillbaka sen men jag pallar inte sånt. Det är ju bara en förlust om jag säljer
Citera
2020-03-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Känner mig rätt stolt faktiskt som lyckades förutsäga tidernas största börskrasch när jag startade denna tråd Klev av ungefär samtidigt som du. När det är dags att kliva på igen kommer jag att säga till, lita på mig bara.
Ja nu ser det väl ut att kunna ramla ner till 50% så det är bara att vänta.
Citera
2020-03-16, 18:18
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Antingen har du något att komma med och då säger du det om du vill. Då har du ju gått ut med ditt arbete och din slutsats.

Alternativet är ju att inte säga något - vilket då skulle vara motsatsen till ovanstående. Eller som du verkar tro - att du skulle vinna något på att vara ”förnuftig” och inte säga något alls ”eftersom ingen kan sia om framtiden.”

Fast i det här fallet har han ju rätt. Prognoser för flera år i framtiden är orealistiskt. Det kan vilken normalt funtad människa som helst begripa. Om han istället sa att han har en säker prognos vad som inträffar på börsen om 5 år hade jag också viljat ha några underlag på det.
Citera
2020-03-16, 18:27
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Så Riksbanken sänker styrräntan till -0,5% och mer QE väntas komma. Antagligen därför just svenska börsen ökar den senaste timmen.

Tankar kring detta?

Staten täcker även upp för löner etc. Ett stort åtgärdspaket annonserades idag. Hur tror ni börsen reagerar imorgon?
Citera
2020-03-16, 18:31
Medlem
Vad tror ni händer med Danske Bank? Danmarks börs ökade innan stängning och Danske bank kan ge utdelning på 10% av aktie värdet.
Citera
2020-03-16, 18:38
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Staten täcker även upp för löner etc. Ett stort åtgärdspaket annonserades idag. Hur tror ni börsen reagerar imorgon?

Det jag är lite nyfiken på är med vilka pengar? Nyss var ju ladorna tomma och kommuner krisade m.m.
Citera
2020-03-16, 18:39
Medlem
Opaques avatar
Är det ingen här som tjänat på Bear cert x2 ? Den enda gången jag använt mig av Bull/Bear med hävstång. Men den här gången går det inte att göra fel med Bear x2 , det bara går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in