2020-03-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det är faktiskt sant. Börsen är tillbaks på samma nivå som snittet 2016. Det är inte någon jättestörtdykning med tanke på hur coronakrisen lamslagit världen. Kommer börsen sjunka ännu mer? Säkerligen, men då är frågan varför den inte redan sjunkit så mycket som den borde?

Börsen sjunker i etapper. Vanligtvis i 1-2 år under djupa krascher. Det här har pågått i 1 månad och börsen har redan gått ner mer än 30 procent. Det har gått extremt fort än så länge.
Citera
2020-03-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Så Riksbanken sänker styrräntan till -0,5% och mer QE väntas komma. Antagligen därför just svenska börsen ökar den senaste timmen.

Tankar kring detta?

Lika effektivt som Idominsalva till en patient med lungcancer...
Citera
2020-03-16, 17:19
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Börsen sjunker i etapper. Vanligtvis i 1-2 år under djupa krascher. Det här har pågått i 1 månad och börsen har redan gått ner mer än 30 procent. Det har gått extremt fort än så länge.

Om börsen kommer sjunka i minst ett år till varför har inte alla redan sålt av sina innehav? Jag tror inte du eller någon annan kan förutspå hur det kommer gå på ett till två års sikt. Om man hade kunnat det hade man ju redan agerat på förutsägelsen!
Citera
2020-03-16, 17:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Precis min tanke, amerikanska börsen gick in i björnmarknad i onsdags förra veckan. Svenska börsen var väl någon dag snabbare tror jag?

"Between 1926 and 2017, there have been eight bear markets, ranging in length from six months to 2.8 years, and in severity from an 83.4% drop in the S&P 500 to a decline of 21.8%, according to analysis by First Trust Advisors based on data from Morningstar Inc. The correlation between these bear markets and recessions is imperfect."

Källa: https://www.investopedia.com/a-history-of-bear-markets-4582652

Det kommer nog vara en slagig vår upp och ner men som sakta trendar söderut.
Citera
2020-03-16, 17:23
Medlem
Citat:
Om börsen kommer sjunka i minst ett år till varför har inte alla redan sålt av sina innehav? Jag tror inte du eller någon annan kan förutspå hur det kommer gå på ett till två års sikt. Om man hade kunnat det hade man ju redan agerat på förutsägelsen!

För att folk är känslomässiga och dessutom befinner sig i olika situationer. Vissa har kapitalet bundet på olika sätt och vissa varken vill eller kan sälja när det går ner. Andra måste sälja för att få levebröd. Alla är inte i en position med likvida medel som de kan flytta till och från börsen hur som helst.

Nej, ingen kan veta utfallet. Men om vi ser till kurvan ser det allt annat än ljust ut. Och det sa jag redan när OMX låg på 650.

Ta en titt på kurskurvorna från 2000 och 2008 så kanske du förstår.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-16 kl. 17:29.
Citera
2020-03-16, 17:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Förnekelse, ilska, depression till slut acceptans. Väldigt många verkar vara i förnekelsefasen nu (har jag inte sålt har jag inte förlorat något).
Citera
2020-03-16, 17:25
Medlem
Citat:
1968 började en nedgång som höll på i 14 år, varför gick inte börsen ner allt på en dag istället ,du hör väl hur korkat ditt resonemang är!
Citera
2020-03-16, 17:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
1968 började en nedgång som höll på i 14 år, varför gick inte börsen ner allt på en dag istället ,du hör väl hur korkat ditt resonemang är!

Under finanskrisen sjönk börsen stegvis allteftersom krisens omfattning växte. Under 1970-talet sjönk börserna bland annat på grund av oljekrisen, harrisburgolyckan och en rad andra händelser. Man visste alltså inte i inledningsskedet vilka konsekvenserna skulle bli. Men vad gäller corona så är vi redan i ett slags "worst case"-scenario; en global lågkonjunktur med massarbetslöshet, drastiskt minskad konsumtion, minskat resande, osv till följd. Det kan liksom inte bli så mycket värre...
Citera
2020-03-16, 17:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Under finanskrisen sjönk börsen stegvis allteftersom krisens omfattning växte. Under 1970-talet sjönk börserna bland annat på grund av oljekrisen, harrisburgolyckan och en rad andra händelser. Man visste alltså inte i inledningsskedet vilka konsekvenserna skulle bli. Men vad gäller corona så är vi redan i ett slags "worst case"-scenario; en global lågkonjunktur med massarbetslöshet, drastiskt minskad konsumtion, minskat resande, osv till följd. Det kan liksom inte bli så mycket värre...

Oj, det kan bli betydligt mycket värre. Nästan varje dag kommer det nyheter om att något land stängt sina gränser, eller som i fallet med italien och spanien karantän. Blir det okontrollerad spridning i stora ekonomier som Tyskland, Frankrike, England, USA så lär det skicka ner börserna ordentligt mer.

Å andra sidan, kommer det nyheter om genombrott för vaccin så kan det bli rally uppåt istället.
Citera
2020-03-16, 17:43
Medlem
Citat:

Fast vissa (sitt-still-i-båten sekten) tror ju fortfarande att allt kommer vara tillbaka i normalläge i Q3....
Citera
2020-03-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Okej, men du som står för bättre vetande. Vad har du att komma med? Kan du säga något alls?
Om du bemödade dig med att läsa mitt föregående inlägg så såg du klart och tydligt vad jag skrev i min "prognos". Nu har vi 4 dagar kvar men den har ju stämt än så länge. Jag skulle vilja påstå att jag vet betydligt mer än en lekman på Flashback. I synnerhet med med tanke på att jag har arbetat som börsmäklare.
Citera
2020-03-16, 17:47
Medlem
Jag klev av tåget 27 februari och tappade ca 10% i värde. Ni andra som klev av hur gick det för er, större eller mindre tapp eller hann ni tom innan raset började?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in