2020-03-09, 12:15
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Jag ser att många gapat om att "botten är nådd" i flera veckor nu...

De har uppenbarligen ingen aning om hur en riktig nedgång ser ut, visst kommer det att rekylera upp emellanåt, men jag tycker det är solklart att börsen skall ner betydligt mer.

Att stoppa in stora pengar nu, I hopp om snar vändning, är dumdristigt.

Hela 2020 kommer bli dystert tyvärr.

Man bör nog avvakta i minst en vecka innan man köper någonting överhuvudtaget.
Citera
2020-03-09, 12:15
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Du bör se över så att det inte är aktie-fonder din släkting har just nu, gå över till ränte-fonder 100% i såna fall, och strunta i vad banken säger, dom vill inte ditt bästa eller är någon Välgörenhetsorganisation. När marknaden ser ljus ut igen så ändrar du tillbaka till aktie-fonder istället, men det lär dröja lång tid, minst till sommaren och antagligen hela året ut.
Tack snälla för råd! Nej bankerna är knappast några välgörenhetsorganisationer. Släktingen ifråga är 86 år och brukade vara mer skarp men nu med åldern känner hon sig rådvill och i händerna på dessa rådgivare. Själv är jag inte särskilt kunnig men litar mer på människor på Flashback (som ger råd utan egenintresse) än på banken.:-)
Citera
2020-03-09, 12:18
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Tack snälla för råd! Nej bankerna är knappast några välgörenhetsorganisationer. Släktingen ifråga är 86 år och brukade vara mer skarp men nu med åldern känner hon sig rådvill och i händerna på dessa rådgivare. Själv är jag inte särskilt kunnig men litar mer på människor på Flashback (som ger råd utan egenintresse) än på banken.:-)
Är man 86 år så är det nästan kriminellt av banken att rekommendera aktier/aktiefonder.

Vad är målet med pengarna?
Citera
2020-03-09, 12:19
Medlem
Citat:

De har uppenbarligen ingen aning om hur en riktig nedgång ser ut, visst kommer det att rekylera upp emellanåt, men jag tycker det är solklart att börsen skall ner betydligt mer.

De vanliga råden på Flashback den senaste tiden har varit att vänta i åtminstone några månader.

Om man ska handla innan måste man vara beredd på att snabbt gå in och snabbt gå ut och på så vis utnyttja uppåtrekyl.
Citera
2020-03-09, 12:21
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Är man 86 år så är det nästan kriminellt av banken att rekommendera aktier/aktiefonder.

Vad är målet med pengarna?
Ärligt talat vet jag inte exakt vad dessa fonder består av..en av dem är " offensiv" den har förlorat en hel del.
Målet var väl att placera pengarna så gott som möjligt.
Citera
2020-03-09, 12:22
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte varför du skriver i en tråd som inte intresserar dig men on topic är jag kommer INTE köpa nåt den närmsta tiden (och förmodligen inte på länge), sålde allt för ett och ett halvt år sedan.

För att springa runt som höns utan huvuden i ren panik och dumpa sina papper är rent sagt ingen smart investerare som gör. Du ser inte Stefan Persson eller Mark Zuckerberg gå och dumpa sina livsverk för något virus eller oljepris ras bara för att flocken gör det.

Givetvis är jag intresserad men jag ville bara påpeka (med bättre ton denna gång), att det inte är lönt spekulera och sprida oro för ingen, i alla fall ingen dödlig, vet hur det kommer gå och vad som väntar oss. Att leka expert är bara arrogans.
Citera
2020-03-09, 12:25
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:

Ja.

Man kan konstatera att UK är nere på lägsta på fyra år. Tar ett tag innan vi är på fyraårslägsta.
Citat:
FTSE 100 plunging 8.5 per cent - 550 points - to four-year low
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8090665/Shares-bloodbath-FTSE-set-drop-300-points-morning.html
Citera
2020-03-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är det din första börsnedgång? Jag tror vi kan se OMXS30 ner mot 1000 punkter framåt maj/juni. Nästan en halvering från toppen alltså.

Jo, eller hösten 2018 också men var inte med 2008.
Citera
2020-03-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Ärligt talat vet jag inte exakt vad dessa fonder består av..en av dem är " offensiv" den har förlorat en hel del.
Målet var väl att placera pengarna så gott som möjligt.
För en 86-åring tror jag att några blandfonder är det bästa (50% aktier - 50% räntor).
Men att göra alltför stora ändringar nu när det stökar, är inte ngt jag skulle göra.
(50 procents chans upp - 50 procents chans ned.)
Citera
2020-03-09, 12:35
Medlem
Knuxs avatar
Folk som tror sig se en rejäl uppgång inom den närmsta tiden är alldeles för optimistiska.
Utöver Corona viruset så är vi påväg in i en grov lågkonjuktur så jag ger rådet att sälj innan det brakar loss fullständigt.

Ser ni inte att en finanskris ligger runt hörnet? Coronavirus eller ej.

Är själv glad att jag sålde av i början på januari.
Better safe than sorry som man säger.
Citera
2020-03-09, 12:49
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
För en 86-åring tror jag att några blandfonder är det bästa (50% aktier - 50% räntor).
Men att göra alltför stora ändringar nu när det stökar, är inte ngt jag skulle göra.
Tack snälla för råden.
Jag håller på nu att hjälper till med byten. Den som var mest offensiv var å andra sidan inte lika högt belopp insatt på. Jag byter den till en räntefond om inte annat för hennes sinnesro skull. De andra ska jag kolla närmare på innan jag gör något.
Citera
2020-03-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Är man 86 år , ,sluta spara,börja spendera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in