2021-01-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Dyrbar läxa men förstår nu hur bankerna lägger stopplossarna på furures.
Inte många i tråden verkar vara intresserade av cash. Eller att hacking. Tvärtom snarare.

Gjorde förlust på guld idag. Inte för att jag sålde men jag såg det komma. Nästa support var 1826. Planerade att byta future.

Stopploss på 1828 på vald future. Man bör ha i åtanke att bankerna har koll. Man kan se hur trenden vänder efter 1827.

Inget jag gnäller om. Men en dyr läxa stt ta lärdom av och vill dela med mig av.

Hade jag haft likvider över så hade jag maxat guldet nu.

Inverterad head and shoulder på guld nu också.
Citera
2021-01-09, 12:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Inverterad head and shoulder på guld nu också.

Mm, guldet gick ned en snabbis till den support som jag ansåg vara den lägre i föregående uppgång. Detta samtidigt som RSI gick från lågt till löjeväckande nivåer på 1h, i något fall så lågt som 12.

Guld på 4h, XAUUSD:
https://ibb.co/g6gZW02

Notera också toppen till botten för nuvaeandra nedgång kontra föregående, den nuvarande är betydligt mer brutal.

Guldet trendar inte heller nedåt (dvs skapar en serie lägre högsta och lägre lägsta) utan det rör sig istället om en krasch, dvs motsatsen till en parabolisk uppgång. Gemensamt för båda dessa är att de någon gång explosivt går åt motsatt håll.

En möjlig target för uppsida är den gamla långa trendlinjen uppåt som tidigare agerade support, dvs att denna testas uppåt. Räknar med att vollan är i taket på måndag dock, lär finnas gott om folk som ser en fantastisk möjlighet att gå kort likväl sådana som ser ett fantastiskt köpläge.
Citera
2021-01-09, 19:23
Medlem
Blankts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Blow off top snart i ny energi? Kan lika gärna fortsätta upp hela året. Säljer av vinsterna och investerar i mer bortglömda sektorer.

Blow off? Ja, sälj du så köper jag dina aktier. Den ska ridas till 2024.
Citera
2021-01-12, 15:21
Medlem
sinewaves avatar
Och där har vi nästa krasch i Guld, 8 timmars uppgång utraderat på 1 timme.

Något som ganska givet gör att det finns få som är särskilt sugna på att ta långa positioner.
Silver också ned, men inte alls som guld utan behåller sina högre lägstanivåer på ett helt annat sätt.

Ett svar på frågan "När går man in...?" är som vanligt när det ser fördjävligt ut och när ingen annan vill gå in.
Citera
2021-01-12, 17:24
Medlem
sinewaves avatar
Det råder bajssprutarns favorit 'bullish divergence' på 5 min för Facebook INC:
https://i.imgur.com/egVXsr5.png

Dvs priset skapar lägre lägsta men RSI gör det inte utan trendar rentav uppåt.
5 min är dock 5 min...

Oavsett är något som 'bullish divergence' etc någt man kan hålla utkik efter om man tänker saker som "När fan vänder det?" och liknande då det är en typisk signal som kan ske en eller flera gånger innan det vänder.
Citera
2021-01-14, 16:46
Medlem
sinewaves avatar
Silver söker sig upp mot himlen ser det ut som.

Här på 30 min:
https://imgur.com/a/EcOrDWN

Notera dock RSI:n som börjar bli väl hög men att det råder ett väldigt tydligt brott av en trendlinje.

Köpläge kan uppstå när det sker en pullback, dvs priset backar något och någon nivå tycks hållas.
Citera
2021-01-15, 10:33
Medlem
sinewaves avatar
Återigen intressant i Silver när priset går och baktestar en trendlinje på 5 min:
https://i.imgur.com/kMOc17p.png

Notera hur priset först förkastar trendlinjen (används som motstånd) och hur priset sedan bryter trendlinjen uppåt för att sedan baktesta den.

Nej, detta betyder inte att priset kommer att gå upp. Det betyder att en trendlinje baktestats, en av alla saker som kan tolkas som positivt om man vill gå lång silver och negativt om man vill gå kort.

En enkel verifiering är att priset också bryter nivån 25.4 (XAGUSD) och då också stänger över; dvs den lokala topp som skapades vid nuvarande nedgång.
Citera
2021-01-15, 13:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Återigen intressant i Silver när priset går och baktestar en trendlinje på 5 min:
https://i.imgur.com/kMOc17p.png

Notera hur priset först förkastar trendlinjen (används som motstånd) och hur priset sedan bryter trendlinjen uppåt för att sedan baktesta den.

Nej, detta betyder inte att priset kommer att gå upp. Det betyder att en trendlinje baktestats, en av alla saker som kan tolkas som positivt om man vill gå lång silver och negativt om man vill gå kort.

En enkel verifiering är att priset också bryter nivån 25.4 (XAGUSD) och då också stänger över; dvs den lokala topp som skapades vid nuvarande nedgång.

Priset gick upp och satte ny högsta varpå det istället utbryter ett skoningslöst och brutalt björnally. Samma sak med tyska DAX där högre högsta skapas, en posiitv signal, varpå priset sedan gå spikrakt nedåt. RSI på 1 min når extrema 16.
Citera
2021-01-15, 16:14
Medlem
sinewaves avatar
Totalkrasch i tyska DAX, priset går -0.53% på 1 minut vilket är väldigt blodigt för ett index.
Citera
2021-01-15, 17:35
Medlem
Spåkulan säger att jag ska va förberedd på en rekyl -5 -10 % ish
Och därför vara redo att köpa mera
Citera
2021-01-15, 18:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70

Mm, problemet är att nedgångarna tidigare och tidigare och tidigare.... Köps upp.
Svettigt den gång när så inte blir fallet givetvis, men.... ja...

Mina absolut bästa köp kommer dock från bruten trendlinje efter det verkligen varit ett par blodiga dagar.

Gäller dock att faktiskt kunna utföra köp när man i princip blir idiotförklarad för att ta långa positioner. Det är betydligt enklare sagt än gjort. :)
Citera
2021-01-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70

Det tror jag inte. Min spåkula ser att så fort dxy går upp så går allt annat ner.

Köpläge var idag. Dxy gå ner på måndag.

Edit: sen beror det också på vad som ska ner

Lite konstigt att dollarn går upp när trillioner $ ska tryckas

Edit2: kinesiska aktier är nog något att kortsiktigt satsa på då stark dollar gynnar deras export
Senast redigerad av Temujin56 2021-01-15 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in