Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Problemet med vaccinationerna är att de går för långsamt och vi har fortfarande omfattande smittspridning. Det ger viruset gott om chanser att mutera för att besegra vaccinerna. Det är ju rimligtvis vad som kommer att hända. Frågan för nöjes- och eventindustrin är hur lång tid det tar för politkerna att erkänna sig besegrade? Att folk skulle vara rädda och avstå tror jag inte utan så fort förbuden försvinner så kommer arenor, och näreliggande hotell, fyllas upp igen.
I den meningen sänker vaccinet hotellnäringen så tillvida att det ger politikerna hopp att håller vi bara ut ett par månader till nu så är problemet löst.
Jag trodde ju själv att näringslivet skulle pressa politikerna att tänka rationellt redan i våras och vad med i emissionen. Redan sålt med god vinst en gång men börjar nog tro att detta kan bli rejält utdraget. Lutar nog egentligen åt att förbuden mot sådant som konserter eller publik på fotbollsmatcher kan ligga kvar i minst något år till. Det är galet men sådan är politiken...
Hursomhelst när det gäller Scandic kan man hoppas på en rejäl dipp när sommarsiffrorna börjar rapporteras och det inte visar på vinst för Q2 heller. Vi får se. Nästa gång jag köper så blir det för att behålla och kassera in utdelning så det är inte bråttom direkt...
Det har väl hela tiden varit uppenbart att vaccinet inte kommer ha så stor betydelse, inte ens de som är vaccinerade med något av de experimentella vaccinen som redan har dödad flera personer, får så mkt mer frihet. Detta tar slut då politikerna bestämmer sig för det. Men problemet är nog att big business och politikerna gillar nog läget, så frågan är om de ens vill återgå till hur det var innan.
Rese- och nöjesbranschen känns extremt övervärderade nu, och kan som du säger åka på en rejäl smäll då det går upp för de flesta att vaccinet inte är lösningen. Det ser tyvärr ganska så nattsvart ut för dessa branscher, utan något ljus i tunneln. Skulle inte investera i dem, och om jag skulle så skulle det vara en väldigt liten position.