2020-11-25, 16:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Glöm inte att kontanter är som vilket annat värdepapper som helst och det går också upp och ner i förhållande till andra värdepapper. Risken med kontanter är att vid en ytterligare krasch så kan det hända att staten trycker en massa nya pengar och späder ut ditt innehav.

Du har helt rätt och det här är en viktig faktor att ha i åtanke. Det är inte så att planen är att låta det ligga, utan tanken är att ta nya grepp. Men jag behöver ställa mig vid sidan om, tänka efter och ta mig tid att hitta min nya position!
Citera
2020-11-25, 16:32
Medlem
carle2s avatar
Jag känner att jag inte vill handla mera och tycker också det känns olustigt att hålla nästan alla pengarna inne igen.
Men att sälja är också en dubbeleggad handling och det är svårt att hitta in igen när det går neråt.
Så jag provar en ny strategi med lite korta minifutures som en försäkring inför eventuella fall.
Borde ge mig en lite lugnare resa om det går neråt och kanske lite klarare syn när man ska stoppa in resterande 1/4 som bara ligger på lönekontot nu.

MINI S OMX AVA 481. 65000:-
B SHRTOMX CA SG. 30000:-
Senast redigerad av carle2 2020-11-25 kl. 16:50.
Citera
2020-11-25, 17:35
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Jag börjar känna mig mer och mer illa till mods av att ligga inne med pengar på marknaden just nu. Hur sannolikt är det egentligen att vi kommer se ännu högre höjder än vi redan ser? Inte så sannolikt enligt mig, även om det såklart kan hända. Det saknas dock enligt mig empiriskt stöd för det. Då är det klart mer sannolikt att vi kommer se en nergång. När den kommer är oklart.

Jag tycker mer om att ligga långsiktigt än att hoppa in och ut men det känns oförnuftigt att inte tjäna en hacka på en förmodad korrigering neråt.

Kan tänka mig att det var ungefär den känslan BajsBoo hade i okt 2018.
Å nu sitter karln och väntar på en dipp á 40%

Därmed inte sagt att det är fel att sälja på "toppen"...
Citera
2020-11-25, 18:23
Medlem
Lyckades fynda mini l nio ava 04 för 25.7kr.
Dagens lägsta köp på den futuren.

+13%
Citera
2020-11-25, 19:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Lyckades fynda mini l nio ava 04 för 25.7kr.
Dagens lägsta köp på den futuren.

+13%

Fint!

Någon väckte tjuren i S&P efter totalt dödläge sedan vinsttagning vid 15:30,
https://i.imgur.com/StRTtG0.png
Citera
2020-11-25, 19:17
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du har helt rätt och det här är en viktig faktor att ha i åtanke. Det är inte så att planen är att låta det ligga, utan tanken är att ta nya grepp. Men jag behöver ställa mig vid sidan om, tänka efter och ta mig tid att hitta min nya position!
De där roliga volatila aktierna med helt vansinniga 100+% tillväxt inom några månader har jag sålt större delen av efter uppgång, sett till deras historia är det ju bara tillfälliga toppar. Slutmålet för mig är att kunna leva på utdelningen så när jag tar hem vinsten så blir det investering i form av t.ex. högutdelande 4- 10% energiaktier, preferensaktier och reit's som mest ligger still och delar ut pengar.

Sett till tidigare pandemier så brukar det inte drabba marknaden så hårt, med skillnaden här att samhället stängs ner. Det kommer så klart att drabba vissa verksamheter hårt men tvingar ju samtidigt fram tillväxt inom andra områden. Om vi inte hade pandemin så kommer ju ändå både politiker och media att ha andra kriser som de mer eller mindre skapar och sprider. Oljekris, kärnkraftsolyckor, krig, teknologibubbla, bostadsbubbla, bankkriser, länder och stater som helt plötsligt beslutar sig för att inte betala sina lån. Det är alltid någon form av kris som pågår.
Citera
2020-11-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Fint!

Någon väckte tjuren i S&P efter totalt dödläge sedan vinsttagning vid 15:30,
https://i.imgur.com/StRTtG0.png

Din graf ser mycket bättre ut än min. Lite brantare, min är mer uttdragen.

Girigheten väckte tjuren

Extreme greed nu på 91 måste väl nästan vara rekord?

Edit: jag var tvungen att betala 19kr i courtage på min future. Är det courtage på alla Avanzas papper?
Citera
2020-11-25, 19:57
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp 1: 08:19
Köp 2: 09:56
Köp 3: 10:30
Köp 4: 11:5x
Köp 5: 12:2x
Sälj: 19:4x
Vinst: +6.17%

Köp 1. Bullish divergence + brott av trendlinje på 15 min + försvagning av momentum för MACD mm. Väntar på röd candle innan entry.

2. Pris stöter på den positiva trendlinje som skapats efter att en gap har fyllts nedåt

3. Lägre positiv trendlinje stöts på samtidigt som priset når supportnivå

4. Priset harvar kring support, köper vid liten dipp

5. Harvar fortfarande kring supportnivåer, men en extremt brant trendlinje bryts uppåt

Blir fast i konsolidering då allt hadlar om S&P och dess väldigt höga nivåer efter kl. 15:30. Positionen rör sig mellan +2-5% i princip och efter stängning av DAX krävs i princip att S&P går rätt upp i himlen för att kursen ska röra sig. Som högst står positionen på +7.2%.

Efter ett något misslyckat försök från S&P att bryta upp och därav ta med sig DAX uppåt säljer jag av. Det kan säkert fortsätta upp, men som det ser ut nu kan det lika väl gå åt motsatt håll.

-

BULL FTSE x5
Köp: 17:0x
Sälj: 18:5x
Vinst: +1.18%

Noterar att oscillatorerna för britterna står väldigt lågt på 30 min samt att där finns en viss tendens till vändning för MACD efter ett säljrally.

Den lägre hävstången gör dock att vinsten blir något skral när ett fint läge att kliva av uppstår.

-

BULL Guld x10
Köp: 19:1x
Sälj: 19:4x
Vinst: -0.78%

Pris på väg mot MACD-kryss under nollan på 4h samtidigt som det skapats kluster av högre lägsta. Det tar sig inte riktigt och priset studsar runt på min stoploss-nivå, säljer av.

-

Inte många avslut idag pga de höga nivåerna för SPX varpå jag anser att risken är något hög just nu trots väldigt positiva trender mm. Det fanns fler fina trades man kunde ha gjort under dagen, bl a i guld (på kort sikt) som haft en del tvära kast kring support.

Nu när saker står lite högt betyder det dock inte att man bör kapitulera och helt gå ur utan mer att man bör vara något mer riskaversiv; dvs kanske inte dröja sig kvar i flera veckor med höga hävstångar utan mer ta de vinster som kommer intradag mm.

---

Nuvarande positioner,

Kod:
+-----------------+------------+
|      Namn       | Avkastning |
| MINI L OMX      | +429.1%    |
| MINI L Olja     | +412.7%    |
| MINI L Nasdaq   | +221.2%    |
| TURBO L SP500   | +208.4%    |
| MINI L Millicom | +114.1%    |
| MINI L Fabege   | +91.7%     |
| MINI L Telia    | +49.2%     |
Senast redigerad av sinewave 2020-11-25 kl. 20:45.
Citera
2020-11-25, 20:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Din graf ser mycket bättre ut än min. Lite brantare, min är mer uttdragen.

Girigheten väckte tjuren

Extreme greed nu på 91 måste väl nästan vara rekord?

Edit: jag var tvungen att betala 19kr i courtage på min future. Är det courtage på alla Avanzas papper?

Du kan välja att den endast ska skala efter prisdatan om du högerklickar på skalan som finns längst till höger i mitt fall, högerklicka där och sedan 'Scale price to chart only' så skalas allt alltid efter prisdatan och inte efter annat som glidande medelvärden etc. Du kan också hålla ned musen på skalan och dra runt den för att fritt skala mm.

Nej, 91/100 för greed är inte rekord. Har sett det ligga runt 95-98 förut. Men 91 hissar något av en flagga, det är något mer bekvämt att köpa när det tickat på upp ett tag men värdet är under 80 fortfarande.

Typiskt när verklig girighet slår till är att det också kommer någon typ av extrem topp också (dvs att det går upp väldigt mycket). Något sådant har vi inte riktigt sett då nuvarande uppgång bara sysslar med konsolidering och varit i en range under väldigt lång tid nu. Det är inte riktigt typiskt för något ras; om björnarna vill trycka ned priset i sopnedkastet har det funnits gott om lägen för det.

Men... man ska aldrig säga aldrig.

-

Nej, inte de som har AVA i namnet och när du handlar för över 1000 kr per köp.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/om-avanza-markets.html
Citera
2020-11-25, 20:20
Medlem
Citat:
Du kan välja att den endast ska skala efter prisdatan om du högerklickar på skalan som finns längst till höger i mitt fall, högerklicka där och sedan 'Scale price to chart only' så skalas allt alltid efter prisdatan och inte efter annat som glidande medelvärden etc. Du kan också hålla ned musen på skalan och dra runt den för att fritt skala mm.

Nej, 91/100 för greed är inte rekord. Har sett det ligga runt 95-98 förut. Men 91 hissar något av en flagga, det är något mer bekvämt att köpa när det tickat på upp ett tag men värdet är under 80 fortfarande.

Typiskt när verklig girighet slår till är att det också kommer någon typ av extrem topp också (dvs att det går upp väldigt mycket). Något sådant har vi inte riktigt sett då nuvarande uppgång bara sysslar med konsolidering och varit i en range under väldigt lång tid nu. Det är inte riktigt typiskt för något ras; om björnarna vill trycka ned priset i sopnedkastet har det funnits gott om lägen för det.

Men... man ska aldrig säga aldrig.

-

Nej, inte de som har AVA i namnet och när du handlar för över 1000 kr per köp.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/om-avanza-markets.html

Nu ser graferna mycket snyggare ut.

Börjar märkas lite oro i den här tråden nu, ungefär som innan valet.

Köpte för runt 5k, men det kanske är för att jag har nordnet som bank.
Citera
2020-11-25, 20:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Nu ser graferna mycket snyggare ut.

Börjar märkas lite oro i den här tråden nu, ungefär som innan valet.

Köpte för runt 5k, men det kanske är för att jag har nordnet som bank.

De flesta är nog bara missnöjda för att de inte varit på marknaden utan legat utanför inför "det stora raset". Något som inträffade både i september och oktober varpå det uppstod fina köplägen.

Jag funderar dock också på att ta vinst, men det kommer inte att hända förrän t ex EMA10 korsar EMA21 nedåt på dagliga.
Citera
2020-11-25, 21:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
De flesta är nog bara missnöjda för att de inte varit på marknaden utan legat utanför inför "det stora raset". Något som inträffade både i september och oktober varpå det uppstod fina köplägen.

Jag funderar dock också på att ta vinst, men det kommer inte att hända förrän t ex EMA10 korsar EMA21 nedåt på dagliga.

Fast S&P ligger högt. Hur högt tror du vi ska på ett års sikt? Jag kan inte så mycket som du så jag får gå mer på magkänsla. Det har fungerat bra detta året, men det är såklart inte säkert att det gör det nästa år. Däremot har jag svårt se S&P på 4500 samtidigt som många ekonomier går på knäna. Fast jag kan få äta upp det jag skriver nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in