2020-04-12, 09:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Börjar fundera skarpt på att gå in ordentligt på måndag. Har 4.5MKR i cash nu på depån och det rycker i fingrarna att gå in. Som jag ser det så finns det inte så mycket alternativ till aktier just nu. Kukpolitikerna i världen och centralbankerna har bestämt sig för att baila ut varenda korvkiosk och daglönare och sedelpressarna börjar gå varma nu. Det kommer bli rejäl inflation så att ligga i cash är ingen idé. Den enda vägen att skydda sig i princip känns som andelar i stora företag dvs aktier.
Hur tänker du när det gäller att gå in med stora belopp på utländska börser?
Citera
2020-04-12, 13:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Börjar fundera skarpt på att gå in ordentligt på måndag. Har 4.5MKR i cash nu på depån och det rycker i fingrarna att gå in. Som jag ser det så finns det inte så mycket alternativ till aktier just nu. Kukpolitikerna i världen och centralbankerna har bestämt sig för att baila ut varenda korvkiosk och daglönare och sedelpressarna börjar gå varma nu. Det kommer bli rejäl inflation så att ligga i cash är ingen idé. Den enda vägen att skydda sig i princip känns som andelar i stora företag dvs aktier.

Du är sent in på banan.
Varje småsparare med ekonomisk insikt har redan noterat det samma.

Ta bara H&M som exempel. De har varken öppna butiker eller någon större tillverkning. Föll från 200 till 105. Nu tillbaka på 140.

Även så tycks Carlsberg justeras ned med bara 25%.
O med tanke på den relativt dåliga avkastningen så kan man dra slutsatsen att danskarna tror mer på öl än på sin egen valuta.

Även de långsiktiga cykliska som Autoliv har stigit tillbak mot vad de var 755 ner till 410 för att nu ha återhämtat sig till 540.

Men vi är fortfarande i fas 1. Går vi in i fas 2 i höst så kommer de svaga företagen som står inför konkurs att reas ut för några kronor per aktie. Även solida företag kommer omfattas av paniken för förestående bolagsdöd.

Fas 3 blir i januari - februari när massiva nyemissioner sjösätts. Frågan är om det då finns kapital att få in?
Citera
2020-04-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur tänker du när det gäller att gå in med stora belopp på utländska börser?

Jag bor utomlands så min depå är amerikansk och i dollar. Men om du har en svensk depå då bör du nog ta hänsyn till att kronan just nu är svag pga oron i världen och kronan kommer nog stärkas framöver. Sedan känns det som att det svenska räddningspaketet är ganska lamt och landet har ju undvikit drakoniska åtgärder som tex lockdown så Sverige kanske klarar sig rätt bra ekonomiskt.
Citera
2020-04-12, 14:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du är sent in på banan.

Ta bara H&M som exempel. De har varken öppna butiker eller någon större tillverkning. Föll från 200 till 105. Nu tillbaka på 140.

O med tanke på den relativt dåliga avkastningen så kan man dra slutsatsen att danskarna tror mer på öl än på sin egen valuta.

Även de långsiktiga cykliska som Autoliv har stigit tillbak mot vad de var 755 ner till 410 för att nu ha återhämtat sig till 540.

Men vi är fortfarande i fas 1. Går vi in i fas 2 i höst så kommer de svaga företagen som står inför konkurs att reas ut för några kronor per aktie. Även solida företag kommer omfattas av paniken för förestående bolagsdöd.

Fas 3 blir i januari - februari när massiva nyemissioner sjösätts. Frågan är om det då finns kapital att få in?
Men du måste väl förstå att dina domedagsprofetier är rent skitsnack - allt är redan inprisat och marknaden vet om att många företag kommer att ha det tufft ett bra tag framöver.
Citera
2020-04-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du är sent in på banan.

Jo, jag är ändå nöjd att jag gick ur börsen alldeles i början av kraschen när den gått ner typ 3% så jämfört med när jag sålde så är det fortfarande rea. Har även köpt Delta, Wells Fargo, Carnival Cruises för 300k och gjort kanske 10% där redan (Delta och CC är fortfarande väldigt billiga i mina ögon även om CC är riskabel och kan gå i konkurs).

Men tycker du alltså att det är läge att börja pumpa aktier nu eller ska man fortfarande avvakta?
Citera
2020-04-12, 15:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Jo, jag är ändå nöjd att jag gick ur börsen alldeles i början av kraschen när den gått ner typ 3% så jämfört med när jag sålde så är det fortfarande rea. Har även köpt Delta, Wells Fargo, Carnival Cruises för 300k och gjort kanske 10% där redan (Delta och CC är fortfarande väldigt billiga i mina ögon även om CC är riskabel och kan gå i konkurs).

Men tycker du alltså att det är läge att börja pumpa aktier nu eller ska man fortfarande avvakta?

Det skadar inte att även ha en del pengar ett tag framöver som buffert o för privat konsumtion, men också om allt går bra så för att kunna delta i nyemissionerna. Men för att få delta där så behövs att man äger aktier i dessa bolag.
Citera
2020-04-12, 15:29
Medlem
Vad tror ni om Husqvarna? Känns som den kan gå bra? Börjar bli högsäsong för dom. Och aldrig varit så här billig på typ 6 år. Verkar ändå vara en stabilt bolag som kan klättra?
Citera
2020-04-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Har själv en bra summa där som är några nivåer större. Det kommer gå fint det där.

När tror du som släpper PM om Qlife och Corona?

Btw ser jag en liten nedgång på börsen på måndag. Har gått alldeles för mkt uppåt senaste tiden. Plus folk inser nu att detta kommer ta minst några månader innan back in bussnies
Citera
2020-04-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321

Btw ser jag en liten nedgång på börsen på måndag. Har gått alldeles för mkt uppåt senaste tiden. Plus folk inser nu att detta kommer ta minst några månader innan back in bussnies

Lugn nu börshajen, börsen är stängd på måndag.
Men jag håller med dig att börsen kommer tappa i närtid. Det läskiga är att inget har förändrats utan allt blivit värre sen Corona spreds i Europa men ändå så rusar Världens börser pga Centralbankerna trycker oändligt med pengar.
Citera
2020-04-12, 17:48
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321

Börsen kommer inte gå ner på måndag eftersom den är stängd. Hur det ser ut på tisdag vet vi om några timmar när S&P futures kommer, jag tippar på röd måndag-tisdag i USA och röd tisdag för OMX. Sen får vi se om det är ett trendbrott eller inte.
Citera
2020-04-12, 19:08
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men du måste väl förstå att dina domedagsprofetier är rent skitsnack - allt är redan inprisat och marknaden vet om att många företag kommer att ha det tufft ett bra tag framöver.

Ingen sitter mig veterligen på några exakta prognoser för hur länge det här kommer att pågå eller hur allvarliga de ekonomiska konsekvenserna blir i slutändan, men du tror ändå att allt redan är inprisat?
Citera
2020-04-12, 19:10
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Vad tror ni om Husqvarna?

Jag tror att den kommer gå bra den närmaste tiden.

Citat:
Känns som den kan gå bra?

Ja precis, bra.

Citat:
Börjar bli högsäsong för dom.

Japp.

Citat:
Och aldrig varit så här billig på typ 6 år. Verkar ändå vara en stabilt bolag som kan klättra?

Kan helt klart gå bra. Känns svaret lite repetitivt är det för att jag har försökt vara frågeställningen till lags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in