2020-04-07, 15:19
Medlem
Spännande och se var dow hamnar på vid öppning snart... Tror ca +5 sen ner en två %

Kul att man hoppade på tåget för två veckor sedan.

Det tål att upprepas - lång horisont - köp nu. Men jag tror absolut vi kommer se ett dropp igen här lagom till sommaren.
Citera
2020-04-07, 15:24
Medlem
Separatistens avatar
Vad är åsikten, är den långsiktiga trenden negativ nu?

Ligger i Bear men det är smärtsamt nu...
Citera
2020-04-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten

Bear?
Citera
2020-04-07, 15:32
Medlem
happilappis avatar
Dags att ta hem lite vinst. Fyller på varje större dipp.
Citera
2020-04-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten

Historiskt sett har det väldigt ofta varit denna typ av rally efter en initial nedgång, följt av ännu fler nedgångar. Tror det kan vara bra läge att shorta nu i veckan inför påskhelgen om man vill gambla lite. Men ska man göra det tror jag man bör göra det senast onsdag då jag misstänker att många vill gå ur sina positioner inför långhelgen.

Volymen har blivit mindre och mindre senaste veckan vilket tyder på att de flesta som varit köpsugna redan har köpt nu.
Citera
2020-04-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Dags att ta hem lite vinst. Fyller på varje större dipp.
Helt rätt att ta hem vinst nu. Det är ju helt stört att Corona just nu gör ett lika litet hack i de globala börs kurvorna som när den lilla ekonomin Grekland hade problem och eventuellt skulle lämna EU för 5 år sedan. Något är rejält galet!
Citera
2020-04-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
Historiskt sett har det väldigt ofta varit denna typ av rally efter en initial nedgång, följt av ännu fler nedgångar. Tror det kan vara bra läge att shorta nu i veckan inför påskhelgen om man vill gambla lite. Men ska man göra det tror jag man bör göra det senast onsdag då jag misstänker att många vill gå ur sina positioner inför långhelgen.

Volymen har blivit mindre och mindre senaste veckan vilket tyder på att de flesta som varit köpsugna redan har köpt nu.
Shorta?
Bull traps?
Bear?
Hjälp en oinvigd😏
Citera
2020-04-07, 15:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Shorta?
Bull traps?
Bear?
Hjälp en oinvigd😏

SHORTA: Gå in i någon typ av BEAR, dvs satsa pengar på att marknaden utvecklas negativt
BEAR: Samma som ovan eller allmänt ha en åsikt som går ut på att marknaden går nedåt
BULL TRAP: När något går upp efter en nedgång för att sedan vända ned igen, på svenska en tjurfälla; dvs att folk luras in till att tro att faran är över för att sedan bli brända när det går ned igen. Vanligt då är att folk utför köp för sent och därefter hamnar på minus.
Senast redigerad av sinewave 2020-04-07 kl. 15:55.
Citera
2020-04-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Shorta?
Bull traps?
Bear?
Hjälp en oinvigd😏
Shorta = spekulera i nedgång (även kallat "blanka" på svenska)

Bull trap = rally efter en nedgång som sedan följs av en ännu större nedgång. Det är en "trap" (fälla) då man kan bli lurad att tro att botten är nådd, man går all-in, sen rasar det 35% till. Huruvida det är en bull trap eller en genuin uppgång efter den faktiska botten vet man så klart inte förrän långt efteråt.

Bear = tro på nedgång (i motsats till Bull = tro på uppgång)
Citera
2020-04-07, 15:58
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Jag måste medge att jag kanske inte kom med på detta tåg uppåt om det fortsätter på detta vis.

Vad jag är direkt överraskad över är var pengarna kommer ifrån, men ingens besparingar har ju direkt hunnit försvinna ännu och kollade lite runt bland folk som jag vet att spelar med stora summor lånade pengar och efter ett kort tillbakadragande vågade de fortsätta, då det lovats så mycket uppbackning av staterna, så kändes för dem som om det åtminstone fanns ett skyddsnät.
Säkert stora summor som skulle ha dragits ur börsen om inte de och personer i liknande situation och förtroendet för börsen skulle ha försvunnit.
QE kommer ju att ha en massiv effekt då dom kan stjäla besparingar.

Jag kommer själv att låta detta blåsa över och följa med de ekonomiska eftersviterna. Det enda jag gör är att jag investerar i lugn takt, precis som vanligt, i bolag som jag tror har en bra framtid men kommer inte själv att leta efter nästa Apple, eller snabba klipp.

Detta skiljer sig från min ursprungliga tanke om att snabbare, under allt från 3-6 månader investera precis allt (80%) som fanns kvar likvidt ganska med "shotgun"-metod på det som kommit hårt ner, men som jag tänkte hade så mycket hype bakom sig att de skulle komma tillbaka lätt.
Men nu kommer jag antagligen att hålla rejält tillbaka och sätta lite här och var när jag hittar intressant och vara noggrannare med vad jag investerar i och t.o.m. kolla över ett par år.

Klart kan det komma ner ännu, men jag tror att FED sätter in allt de har (läste att det finns en möjlighet att de t.o.m. skulle handla aktier för att kasta in kapital: https://www.cnbc.com/2020/03/29/what-it-would-take-for-the-fed-to-start-buying-stocks-during-coronavirus-crisis.html) och det blir inte mycket funderingar över förskjutningar av pengar från fattiga till rika och svällande skuldtak för att rädda situationen, så investerare bör leva under samhällets bästa förhållanden.

En vecka in efter detta inlägg och det tar bara mera fart. FOMOn börjar tvinga på sig själv, måste jag erkänna.
Går det upp hela vägen från nuvarande nivå så finns det massor av vinst att göra ännu då många firmor är ännu 20-35% under vad de var innan kraschen.

Men är så jävla skraj för att det totalt brakar samman att jag inte vill gå in nu heller. Känns lite sådär att lyckas tajma kraschen och sälja innan för att sedan hoppa på och krascha, om än från en lägre nivå.

Hinner inte daytradea och sitta och övervaka hela tiden med att köpa och sälja för att utnyttja vågorna. Jag har iaf köpt tillbaka mig en del på det jag ville ha nära botten då jag köpte för 5% stegvis, men det mesta kanske blev oanvänt om detta går upp.
Citera
2020-04-07, 16:02
Medlem
Okej, tack så jättemycket för svaren!
Har ganska nyligen börjat intressera mera för börsen så det är väldigt intressant att läsa den här tråden😊
Citera
2020-04-07, 16:04
Medlem
Sjuk jobbigt...

Man har ju grov FOMO känsla....

Min intitiala plan var ju att avvakta 3 månadslöner sedan gå all in + belåna mig då jag var mer eller mindre övertygad att vi ännu inte sett effekterna och att sommaren överlag är tråkiga börsmånader...

Men nu kommer uppgången... Och man vet inte.. är det en bulltrap eller håller man verkligen på att missa sin chans ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in