2020-10-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Värderingen av Tele2 är en gåta. Förlorade massvis i samband med utdelning/rapport.
Brukar inte fucka upp det, men det gjorde jag med Tele2. Ränner väl upp mot 130 när man minst anar det?

Tele2 tycker jag har rört sig mycket på strukturaffärer och strategiska beslut?

Hursomhelst delar de ut frikostigt och kör gärna FE vid förvärv. Stenbeck håller deras kassa stram och mjölkar företaget för andra investeringar. Ett mer utdelningsvänligt företag för man leta efter och tittar man på kurshistorik måste man ha utdelningshistoriken bredvid för att kunna dra slutsatser. Det är rejäla slantar de delat ut.
Citera
2020-10-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tänkte skriva att det vore typiskt om det blir tvärtom mot tidigare, men man vill inte jinxa saker och tro för mycket på något sådant.

En djävligt seg dag igår precis som under torsdagen. De flesta exits och entries blev tidigt under dagen något 50/50 och först på slutet blev det bättre.

Stannade kvar i den termin jag handlat med under dagen, förhoppningen är att den håller sig (dvs att uppgången inte totalt raderas ut rakt av på måndag).
Bör dock gå ok då den senaste entry kom att bli väldigt bra trots att den periodvis såg sisådär ut:
https://i.ibb.co/BjpwmP7/Screenshot-2020-10-31-08-38-27-620-com-android-chrome.png
DE30EUR @ 1 min

Det man inte ser ovan är US-börserna, jag väger hela tiden också in hur datan ser ut för US-börserna. Den Exit i skärmdumpen som senare leder till ny Entry är t ex ett resultat av att SP tydligare började trenda nedåt och inte bara att DAX gick ned. En typ av 'double confirm' (dvs att man tittar på A och bekräftar med B).

Tycker DAX såg ganska starkt ut jämfört med SP igår. DAX följde med upp mycket mer än det följde med ner.
Sitter också kvar med min termin som jag haft i 3 dagar nu över helgen.
Har köpt och sålt delar av den postionen under dom här dagarna så snittpriset är bra.

Måndag bli nog en väldigt viktig dag för våra DAX positioner. Jag hann inte sälja av delar av min postion innan 20.00 så jag har dåligt med likvider att fortsätta snitta ner med om det skulle bli en jobbig måndag.

Edit: Skulle kursen gå ner till 11232 då blir jag knockad.

Kul att du delar en bild på tradingview från mobilen.
Passar mig som nästan aldrig är hemma framför en dator och kollar graferna.

Måste man betala för att ta fram dom där indikatorerna på tradingview?
Jag kunde inte hitta dax terminsindex på tradingview
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-31 kl. 11:01.
Citera
2020-10-31, 12:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Tycker DAX såg ganska starkt ut jämfört med SP igår. DAX följde med upp mycket mer än det följde med ner.
Sitter också kvar med min termin som jag haft i 3 dagar nu över helgen.
Har köpt och sålt delar av den postionen under dom här dagarna så snittpriset är bra.

Måndag bli nog en väldigt viktig dag för våra DAX positioner. Jag hann inte sälja av delar av min postion innan 20.00 så jag har dåligt med likvider att fortsätta snitta ner med om det skulle bli en jobbig måndag.

Edit: Skulle kursen gå ner till 11232 då blir jag knockad.

Kul att du delar en bild på tradingview från mobilen.
Passar mig som nästan aldrig är hemma framför en dator och kollar graferna.

Måste man betala för att ta fram dom där indikatorerna på tradingview?
Jag kunde inte hitta dax terminsindex på tradingview

Ja, måndagen blir något viktigare än normalt.

Nej, man måste inte betala däremot måste man skriva koden för att gratis ha fler än 3 indikatorer. Allt jag har, inkl alla medelvärden, är skrivet i sk Pinescript för Tradingview.

En fördel med just TV (TradingView) är att det fungerar bra på mobilen samt att man kan scripta saker och då komma åt allt från alla enheter osv. Jag använder dock ingen mobil utan en surfplatta då det är att föredra så fort man gör något som inte endast innefattar rent surfande. 8-tumsplattor är att föredra då dessa går ned i en jackficka (dvs inte är för otympliga). Kör en Xiaomi Mi Pad 4 för ändamålet.

Investing.com fungerar också på mobiler, men något mindre smidigt.
Citera
2020-10-31, 12:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Hur mycket, ungefär, går du ut/in med varje Exit/entry?

Tillräckligt för att nedgångar blir kännbara.
Citera
2020-10-31, 13:13
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tillräckligt för att nedgångar blir kännbara.

Jag frågar för jag funderar själv på och läser in mig i swingtrade/daytrade, tänker om 5k/10k/25k är lagom.

I början testar jag nog bara med 1-2k.

Försöker läsa på, de som livnär sig på det vilka belopp brukar de ligga inne med?
Citera
2020-10-31, 13:33
Medlem
Citat:
Jag frågar för jag funderar själv på och läser in mig i swingtrade/daytrade, tänker om 5k/10k/25k är lagom.

Försöker läsa på, de som livnär sig på det vilka belopp brukar de ligga inne med?

100-tals "k".

Man måste tåla en förlust, härda ut dåliga tider utan att svälta eller skjuta skallen av sig.

Den ende jag känner som kämpat på hade 500k, men det är 20 år sedan. Och jag kan lova att det var kämpigt med perioder av att tvingas ta skitjobb och leva på billiga bönor från Eldorado.
Citera
2020-10-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
100-tals "k".

Man måste tåla en förlust, härda ut dåliga tider utan att svälta eller skjuta skallen av sig.

Den ende jag känner som kämpat på hade 500k, men det är 20 år sedan. Och jag kan lova att det var kämpigt med perioder av att tvingas ta skitjobb och leva på billiga bönor från Eldorado.

Jag förstår inte, du går in med 100-tals "k" per entry.
Den ända du känner som har haft 500k för 20 år sedan lever på eldorado bönor i perioder?
Citera
2020-10-31, 15:10
Medlem
Citat:
Jag förstår inte, du går in med 100-tals "k" per entry.
Den ända du känner som har haft 500k för 20 år sedan lever på eldorado bönor i perioder?

Jag går inte in med någon entry, tradar eller svingar.

Skall du leva på kapitalet utan att trada så krävs det 5 - 10 MSEK. Då räknar man med 4% årlig avkastning.

Det var ingen "ända" jag kände, vad dillar du om? Tänker du på ordet "ende"? Det var vad du "ijänkligen" menade?
Citera
2020-10-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag går inte in med någon entry, tradar eller svingar.

Skall du leva på kapitalet utan att trada så krävs det 5 - 10 MSEK. Då räknar man med 4% årlig avkastning.

Det var ingen "ända" jag kände, vad dillar du om? Tänker du på ordet "ende"? Det var vad du "ijänkligen" menade?

Haha ok jag tolkade nog ditt svar till den andra användaren lite fel, sorry
Bli inte upprörd
Citera
2020-10-31, 15:22
Medlem
Citat:
Haha ok jag tolkade nog ditt svar till den andra användaren lite fel, sorry
Bli inte upprörd

Trodde det var en pattaglytt som drev med mig.
Citera
2020-10-31, 15:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Om du börjar testa med så låga värden som möjligt sett till pris/vad-du-får. Avanza markets produkter har t ex 0:- courtage över 1000/köp. Annars kan det snabbt bli en del courtage om du utför många köp/sälj varje dag.

Vad jag menar är att summan måste vara sådan att det känns så att det inte blir pengar som man lika väl kan använda som dasspapper. Om det inte känns lär man sig nämligen ingenting.

Detta 'känns' är tyvärr helt subjektivt, för dig kanske det innebär -1000. För någon annan kanske -10 000 och får någon tredje -100 000. Därför går det inte riktigt svara på var nivån för detta 'känns' ligger för någon annan.

De som livnär sig på trading brukar sätta ett tax på runt max 2% av värdet av hela portföljens värde. Dvs om du har 100 000 kr blir det max 2 000 per köp, 50 000 så 1 000 osv. Ett något opraktiskt värde om du bara ska testa lite möjligtvis.
Citera
2020-10-31, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Värderingen av Tele2 är en gåta. Förlorade massvis i samband med utdelning/rapport.
Brukar inte fucka upp det, men det gjorde jag med Tele2. Ränner väl upp mot 130 när man minst anar det?
Jo, brände mig på den med, gick såklart in tungt i den då jag kände mig relativt säker på att en kurs runt 120 borde hålla i ur och skur. Såklart när man är mest säker på nåt som det går mest fel.. jag har noterat att norges bank som tidigare var tredje största ägare med ca 2,5% av kapitalet är helt borta sen sista september, troligtvis en bidragande orsak till det häftiga kursfallet då. Men jag behåller den, till dessa nivåerna är de ett riktigt coronafynd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in