2020-08-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Kan vara det dummaste jag läst. Utveckla?

QE, förbud av företag som de inte gillar för de är ett hot emot deras egna favorit bolag (inte ens kina gör det), ger ut lån till företag de gillar, som nu till kodak som nu ska bli ett läkemedelsföretag, gigantiska stimulanser, skapar zombie-företag etc.

Din kommentar var dummare än det jag skrev, så du kan inte ha läst mkt, inte ens det du själv skrev.
Citera
2020-08-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Säg mig då, hur gör du för att lyckas klå index?

Index har haft en ganska så kass utveckling på 2000-talet. Trots all hype om att den har rusat.

På 20 år har omx gått upp ynka 29% Å då har personer fått vara med om flera krascher som är mentalt påfrestande. Nu kommer säkert någon säga att det var ericsson som är en stor orsak till det. Men vi ser liknade nu med techjätterna. Men usa har haft en halvkass utveckling också. S&P och Dow ca 140% upp på 20 år. Superhypade nasdaq har varit klart bäst men ändå inget specielt på 330%.

Så går man in i börsen för bara följa index så känns baserat på de senaste 20 åren, det som att risk/reward inte är så attraktiv.
Citera
2020-08-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Index har haft en ganska så kass utveckling på 2000-talet. Trots all hype om att den har rusat.

På 20 år har omx gått upp ynka 29% Å då har personer fått vara med om flera krascher som är mentalt påfrestande. Nu kommer säkert någon säga att det var ericsson som är en stor orsak till det. Men vi ser liknade nu med techjätterna. Men usa har haft en halvkass utveckling också. S&P och Dow ca 140% upp på 20 år. Superhypade nasdaq har varit klart bäst men ändå inget specielt på 330%.

Så går man in i börsen för bara följa index så känns baserat på de senaste 20 åren, det som att risk/reward inte är så attraktiv.

Nej för finns ingen äkta tillväxt kvar i väst allt som lyckats hålla uppe är bara ökad skuldsättning. Inte ens minusränta lyckas få upp inflation i princip.

Ser man även företagens skuldsättning i USA så består den av drygt 50% av BNP. Detta var innan Corona kom hur mycket den kommit blivit nu efter vill jag inte ens veta.

Men fortfarande köper man index löpande och i alla dippar blir så klart avkastning bättre. Dock äga långsiktig i väst ser jag dock som en hög risk.
Citera
2020-08-02, 20:00
Medlem
Citat:

Ericsson var en bidragande orsak till både uppgång och nedgång i början på 2000-talet. Den stegade på duktigt efter Ericsson och sedan kom finanskrisen 2008 där den dalade ner. Någon gång under den här perioden så bör man ligga likvid också vilket då bör ge en större uppsida om man har sålt någorlunda i tid.
Citera
2020-08-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ericsson var en bidragande orsak till både uppgång och nedgång i början på 2000-talet. Den stegade på duktigt efter Ericsson och sedan kom finanskrisen 2008 där den dalade ner. Någon gång under den här perioden så bör man ligga likvid också vilket då bör ge en större uppsida om man har sålt någorlunda i tid.

Men om man ska hoppa ur och in så gör man det för slå index. Om man hade varit lång hela 2000-talet och följt index så hade ens avkastningen varit ganska så dålig. Som sagt inte ens superhypade Nasdaq når upp till det konservativa 8% om året, innan skatt men utan utdelning.
Citera
2020-08-02, 21:48
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Men om man ska hoppa ur och in så gör man det för slå index. Om man hade varit lång hela 2000-talet och följt index så hade ens avkastningen varit ganska så dålig. Som sagt inte ens superhypade Nasdaq når upp till det konservativa 8% om året, innan skatt men utan utdelning.
Nu är jag extremt dålig på att dokumentera mina köp och sälj och tidpunkten har såklart stor betydelse, men jag har trots allt legat lång i breda index i ganska många år nu, närmare ett decennium typ. Så här säger Avanza om min portfölj;

Genomsnittlig årsavkastning 12,00 ( 8,98 % )
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 8,90 %

Jag är så ointresserad att jag knappt vet skillnaden mellan dessa siffror, men det är typ exakt förväntat på sikt. Kanske lite bättre till och med.

Jag tycker att ett resultat som är nära exakt det förväntade, inklusive flera stora börskrascher samt en pandemi som bara upplevs av vartannan generation, är rätt ok.
Citera
2020-08-02, 22:10
Medlem
Halvkass utdelning hit och dit
Nasdaq index är ju upp 495% sedan 2010
Det får väl ändå ses som ok i mina ögon
Dow Jones mer moderata 165%
USA är gjort för företagen och kommer troligtvis fortsätta leverera , och jag blir en rik pensionär ...
Köp i nergång så kan man till och med ligga över index
Men svårt är det
Citera
2020-08-02, 22:18
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej för finns ingen äkta tillväxt kvar i väst allt som lyckats hålla uppe är bara ökad skuldsättning. Inte ens minusränta lyckas få upp inflation i princip.

Ser man även företagens skuldsättning i USA så består den av drygt 50% av BNP. Detta var innan Corona kom hur mycket den kommit blivit nu efter vill jag inte ens veta.

Men fortfarande köper man index löpande och i alla dippar blir så klart avkastning bättre. Dock äga långsiktig i väst ser jag dock som en hög risk.
Absolut, ingenting har hänt de senaste 20 åren.

År 1999 firade jag millenieskiftet på en tropisk paradisö.

Är 2020 bor jag på en tropisk paradisö.

Same same.
Citera
2020-08-03, 10:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Halvkass utdelning hit och dit
Nasdaq index är ju upp 495% sedan 2010
Det får väl ändå ses som ok i mina ögon
Dow Jones mer moderata 165%
USA är gjort för företagen och kommer troligtvis fortsätta leverera , och jag blir en rik pensionär ...
Köp i nergång så kan man till och med ligga över index
Men svårt är det

Min fetning

Tekniskt sett är det enkelt.
Om man köper småbolagsindex har man historiskt slagit bredare index.

Ganska givet då det inte primärt är bland de stora bolagen som högst tillväxtpotential finns.
Ett litet problem är dock att de flesta helt enkelt inte klarar av att hålla något sådant i ur och skur (särskilt inte när det är längre sättningar på börsen).

För att få ett hum kan man jämföra fonder (då dessa i regel återinvesterar utdelningar osv och har lång historik), här följer ett par typiska exempel:

dec 1998-aug 2020,
Swedbank Småbolag Sverige: +1 478.50%
Swedbank Sverige: +439.59%

jul 2006-aug 2020,
Swedbank Småbolag Sverige: +471.22%
AMF Småbolag: +441.58%
Avanza Zero: +191.92%
Swedbank Sverige: +178.57%

aug 2010-aug 2020 (10 år),
Swedbank Småbolag Sverige: +417.97%
AMF Småbolag: +382.52%
Swedbank Sverige: +132.71%
Avanza Zero: +130.52%

aug 2015-aug 2020 (5 år),
Swedbank Småbolag Sverige: +121.21%
AMF Småbolag: +112.86%
Swedbank Sverige: +33.22%
Avanza Zero: +27.85%

Källa: Avanza

-

Den här typen av effekter är dock inget man ser på en halvtimme.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-03 kl. 10:53.
Citera
2020-08-03, 12:21
Medlem
Pengabingens avatar
Flowscape forsätter visa muskler under coronatider med sina kontorslösningar.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/679542/flowscape

Upp 142% på en månad.

Köptips.
Citera
2020-08-03, 12:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Flowscape forsätter visa muskler under coronatider med sina kontorslösningar.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/679542/flowscape

Upp 142% på en månad.

Köptips.

Köptips?

Som du säger själv; den har gått +142% på 1 månad.
Du är 1 månad sen med ditt köptips med andra ord.
Citera
2020-08-03, 13:09
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Köptips?

Som du säger själv; den har gått +142% på 1 månad.
Du är 1 månad sen med ditt köptips med andra ord.

Nej jag var ganska spot on med köptipset för en månad sedan. Och jag anser fortfarande att kursen kommer att stiga kraftigt.
(FB) När går ni in på börsen och fyndar efter Corona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in