2020-06-11, 13:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Egentligen borde inlägg typ "jag tycker att" raderas som OT. De enda råd jag lyssnar på och värderar är "jag köpte /sålde det och det därför att" eller "på den nivån köper/säljer jag därför att". Egna investerade pengar är det enda som man kan lita på. Gäller f.ö. även de s.k. analytikerna och ekonomiexperterna i media som DI. Om de kunde något skulle de satsa själva och bli miljonärer, och inte ge bort sina tips gratis i tidningen.

Då ska du få veta vad jag handlat idag. 1000 st G4S.
8.86 DKR.

Varför?

Därför att vi kommer få se en värld med ökade oroligheter o kriminalitet.
Där behovet av privat trygghet o säkerhet kommer att öka.

Securitas avvaktar jag med då jag vill se kursen på runt 90 o under.

Jag äger sedan tidigare poster i dessa bolag.
Citera
2020-06-11, 13:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Igår på CNN hade 19 delstater högre inläggning för corona än veckan innan.

En Harvard-läkare förutspådde 200.000 döda i USA i september.

I Sverige dör fortfarande 70 pers per dag.

I söndags blev den största ökningen smittade i världen någonsin, över 100.000.

Jag tror inte vi vet så mycket om corona som vi tror. Och aktievärdena har inte ett enda av dessa problem inprisat eftersom kurserna är samma som innan corona.
Det finns risk för ny smittspridning när länder öppnar upp för ekonomins skull, för att de styrande tycker att man måste öppna upp landet eller för att medborgarna inte längre har lust att sitta instängda.

Trump planerar kampanjmöten i Oklahoma (försiktigt stigande antalet covid-fall), Florida (stigande), North Carolina (stigande) och Arizona (stigande).

Indien öppnar upp "för att man måste".

Osv, osv.
Citera
2020-06-11, 13:42
Medlem
chronomasters avatar
Tror ni på ras 2 nu eller bara en liten dipp?
Citera
2020-06-11, 13:48
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Jag vet inte om raset är på gång i Stockholm och USA, -2.66% hittills idag, OMXS30 sämsta dag sedan 12 maj.

Eller så betyder det inte mer än att det är just den sämsta dagen sedan 12e Maj, som alla fattade skulle komma förr eller senare.

Skullen inte bli förvånad om det stiger inom kort igen då många småsparare och kanske även någon björn nu ser sin chans att gå in.
Citera
2020-06-11, 13:54
Medlem
Cincinnatis avatar
En småintressant detalj är att det, idag inräknad, är första gången det är fyra nedgångsdagar i rad på OMXS30 sedan slutet av februari, början av mars. Det behöver inte betyda något men det är en trendsignal att notera.
Citera
2020-06-11, 14:03
Medlem
Oj vilka smällar man åker på idag då!

Medicover spär ut sitt kapital med en riktad nyemission, det är surt.

Och även annat faller tungt.

Nu ligger jag bara ca 5% över index... blä!

Det stör mig att index gnetar sig ikapp!

Men nedgången är okej, jag har ju min krigskassa och köper mer om vi har fallande trend.

Kikar lite på LUPE, och då tänker jag mig kanske att köpa med put. Ligga och fiska den.

Putten till augusti för 215 ligger nu på 15 spänn!! Det är 7% avkastning om vi inte hamnar in-the-money. Löser den har jag köpt för 200 spänn, vilket ju är vad jag köpte för när oljemarknaden kraschade.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-06-11 kl. 14:06.
Citera
2020-06-11, 14:04
Medlem
Citat:
Om folk vill flyga och vill betala biljetter så kommer det att finnas flyg. Det är inte ett problem som man ens behöver tänka på. Problemet uppstår när politiker blandar sig i och bestämmer "här ska det finnas flyg", "här ska det vara flygskatt", "det är bättre med tåg" osv.

Själv flög jag alltid med BRA f.d Malmö aviation som var ett 10 gånger bättre företag än SAS. Men som nu föll av corona. Antyder lite om SAS framtid.

Jag har jobbat på SAS i Frösundavik. Ta min tips som ett experttips. SAS behövs inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det kommer vara flyglinjer där det är lönsamt. Låter man SAS gå så kan det man starta upp det på nytt, starkare o anpassat till en ny värld efter rekonstruktion.

SAS är en Nonono hybrid av statligt, fonder o ägande samt lite wallenberg...

Så nästa aktör kommer ta över och göra det lönsamt som NAS och SAS inte kunnat?

Hatar SAS förövrigt.
Citera
2020-06-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Hatar SAS förövrigt.

Ja, men troligen kommer andra aktörer fylla upp de linjer som är lönsamma.

Det är tydligt vi har en överetablering och överproduktion. Det leder till de där skitbilliga resorna.

Dessa kommer att bli färre, flyget blir lite dyrare, marginalerna i branschen förbättras.
Citera
2020-06-11, 14:10
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Ja. Eller inte. Du och jag behöver inte fundera på det.

postnord har funnits sedan 1800-talet. går uselt, missnöjda kunder.

DHL är ganska nya i Sverige, har lägre priser på allt, nöjda kunder. Och ger vinst. Its a mystery.
Citera
2020-06-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, men troligen kommer andra aktörer fylla upp de linjer som är lönsamma.

Det är tydligt vi har en överetablering och överproduktion. Det leder till de där skitbilliga resorna.

Dessa kommer att bli färre, flyget blir lite dyrare, marginalerna i branschen förbättras.

Citat:
Ja. Eller inte. Du och jag behöver inte fundera på det.

postnord har funnits sedan 1800-talet. går uselt, missnöjda kunder.

DHL är ganska nya i Sverige, har lägre priser på allt, nöjda kunder. Och ger vinst. Its a mystery.

Detta är ju spännande, trodde NAS skulle fasa ut SAS tidigare. Undra vilka som kommer ta över marknadsandelarna, Lufthansa kanske?
Citera
2020-06-11, 14:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Frösundavik.
Det var på 90-talet ett av den nya generationens skrytbyggen.
Vill minnas att det rann en å konsgjord å igenom hela byggnaden ned i en sjö med en roddbåt. På den tiden var pengar inte ett problem.

Det var dyrare att flyga till london då än idag. Det säger allt.

Tror dock mer på SSAB o liknande bolag.
Frösundavik. Det växte träd i den gigantiska hallen mellan glashusen, som tappade blad som måste borstas upp. Vi hade egen frisör och klädaffär. En simbassäng som alla fick använda, badmintonplaner, fanns gratis jumpa-pass 3 gånger dagligen i stora lokaler. Restaurangen låg vid en konstgjord damm med karpar, alltid tre rätter att välja på, billigast i Stockholm. Den bästa lokal jag jobbat i i hela mitt liv.

Allt skapat och bekostat av Janne Carlsson. Inte. För jag minns vad det kostade att flyga Stockholm-Malmö. 4000 kr normalbiljett. Sedan släpptes flyget fritt i Sverige, Malmö Aviation tog 1000 kr för samma resa. Och SAS hade inte längre råd med sitt kontor. SAS har faktiskt aldrig behövts, iallafall inte efter 1960-talet.

Undrar vem som finns där nu. Något statlig bolag som Vattenfall kanske.
Citera
2020-06-11, 14:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Tror ni på ras 2 nu eller bara en liten dipp?

Det har skett multipla ras under nuvarande uppgång sedan i mars, den största är på ca -9% för OMXS30. Just nu ligger det på -5.5% från topp till botten.

Att dessa kommer lite då och då är det ingen som är förvånad över.

Huruvida det blir något större av det återstår att se, det kan man med säkerhet mer börja prata om när trenden defakto har vänt på t ex den dagliga datan. För att sådant ska ske krävs dock lite mer än en sur dag på börsen. :)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in