2020-06-10, 22:29
Avslutad
vad är det som ska fyndas på börsen?
Citera
2020-06-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
vad är det som ska fyndas på börsen?

Ssab
Ratos
Hufvudstaden
Millicom celluar
Citera
2020-06-10, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Ssab
Ratos
Hufvudstaden
Millicom celluar

Tack.
Citera
2020-06-10, 23:42
Medlem
Vicore Pharma är en intressant små sparar aktie. Den tycker jag ni ska kika in. Intervju med CMO i Vicore: https://www.technologynetworks.com/drug-discovery/blog/amp/rebalancing-ras-to-treat-covid-19-induced-lung-inflammation-335897
Senast redigerad av aceofyou 2020-06-10 kl. 23:45.
Citera
2020-06-11, 08:59
Medlem
sinewaves avatar
Den tidiga handeln tyder på en negativ dag på Stockholmsbörsen.

S&P500 VIX upp nästan 8%

Edit: OMXS30 öppnar på ca -2%, men med detta skapas också en övre 'gap'.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-11 kl. 09:02.
Citera
2020-06-11, 10:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag vet inte om raset är på gång i Stockholm och USA, -2.66% hittills idag, OMXS30 sämsta dag sedan 12 maj. Men jag måste säga att läget är ganska likt 20 februari. Index är ungefär samma, det förekommer varningar överallt att värdena är för höga men investerarna struntar i det så det går ständigt uppåt, vi vet fortfarande nästan ingenting om corona, hur corona påverkar företagen, hur många som dör, om det kommer ett vaccin.

Den 20 februari rasade index 31% på 4 veckor. Dipp 2 är ett drömscenario för mig, jag har bara 20% aktier och 80% cash. Jag tror dipp 2 blir lika stor kring -30%. Jag kommer att börja köpa på -10-15% räknat från 5 juni index 1730 och sedan fortsätta tanka allt eftersom det sjunker.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-11 kl. 10:40.
Citera
2020-06-11, 10:20
Medlem
sinewaves avatar
Köpt position: OMXS30 (TURBO L OMX AVA 1026, ca 13.5x hävstång)
Pris: 119.71

Orsak
- På det större perspektivet är vi fortfarande i en tydlig tjurtrend, därav större chans för uppgång än nedgång (sett på minst 1v, det kan givetvis även vara här den stora vändningen kommer men det är alltid sant vid alla nedgångar...)
- OMXS30 slår i EMA21 på dagliga (...historiskt en ok ingång vid tjurtrender och i lokala nedgångar)
- Handlas för närvarande under SMA200 på dagliga samtidigt som bl a SPX (S&P500) stött på support vid just SMA200 på dagliga
- Det har skapats en övre gap av betydande storlek (runt 2%), sådana tenderar att fyllas (men på vilken tid... är en annan fråga)

Fokus kommer ligga på EMA21 på dagliga (ca 1638 för OMXS30) och om där sker en stängning under denna nivå på 4h. En stängning under kommer att ses som väldigt negativt och en potentiell början på en vändning av trenden.
Citera
2020-06-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att köpa frimärksaktier är inte en erkänt bra strategi. Googla gärna och återkom om du hittar några bra exempel.

Idag få SAS ratingen CCC.
https://www.di.se/live/sankt-kreditbetyg-for-sas-bolagets-kapitalstruktur-framstar-som-ohallbar/
betalartikel

Jo, dom verkar ju ha en hel del kritik men samtidigt tänker jag att folk måste ju flyga. Är det sannolikt tror du att SAS och Norwegian går i konkurs? Hur ska folk så flyga. Kommer det nya bolag?

Det fina vore väl att SAS o Norwegian går ner på knäna ett tag, men att allt eftersom världen öppnar upp så börjar man dra in pengar och på något sätt löser sina problem.
Citera
2020-06-11, 11:18
Avslutad
Stor manipulation av börsen idag. Daytraders och större investerare har gått ihop och försöker dra ner den igen. Sälj för i helvete inte! Bra dag att köpa mer.
Citera
2020-06-11, 11:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag vet inte om raset är på gång i Stockholm och USA, -2.66% hittills idag, OMXS30 sämsta dag sedan 12 maj. Men jag måste säga att läget är ganska likt 20 februari. Index är ungefär samma, det förekommer varningar överallt att värdena är för höga men investerarna struntar i det så det går ständigt uppåt, vi vet fortfarande nästan ingenting om corona, hur corona påverkar företagen, hur många som dör, om det kommer ett vaccin.

Den 20 februari rasade index 31% på 4 veckor. Dipp 2 är ett drömscenario för mig, jag har bara 20% aktier och 80% cash. Jag tror dipp 2 blir lika stor kring -30%. Jag kommer att börja köpa på -10-15% räknat från 5 juni index 1730 och sedan fortsätta tanka allt eftersom det sjunker.

Det ser ut som en klassisk bulltrapp. En hiss som kan åka hela vägen ner i källarens mörker.

Det intressanta är att jag inte hittar någon annan trigger än rena vinsthemtagningar. Som om det får hålla på kan leda till panik.
Citera
2020-06-11, 11:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det ser ut som en klassisk bulltrapp. En hiss som kan åka hela vägen ner i källarens mörker.

Det intressanta är att jag inte hittar någon annan trigger än rena vinsthemtagningar. Som om det får hålla på kan leda till panik.
Det är samma mentalitet som i februari och som gjort att Tesla är värt 5 gånger mer än Volvo. Går det så går det. Den som är med precis innan fallet tjänar allra mest. Det finns inget annat att investera i. Osv.

För många som tänker så ger en bubbla. En bubbla som spricker är det bästa sättet att bli rik om man har cash. Då köper man på sig. När fler och fler fattar detta kommer fler att köpa på sig utan analys. Du stiger kurserna för mycket. Och så fortsätter det för evigt. Jag kommer att bli mycket rik.
Citera
2020-06-11, 11:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jo, dom verkar ju ha en hel del kritik men samtidigt tänker jag att folk måste ju flyga. Är det sannolikt tror du att SAS och Norwegian går i konkurs? Hur ska folk så flyga. Kommer det nya bolag?

Det fina vore väl att SAS o Norwegian går ner på knäna ett tag, men att allt eftersom världen öppnar upp så börjar man dra in pengar och på något sätt löser sina problem.

Världen är full av flygbolag.
Ingen skulle sakna SAS. Problemet nu är att Svenska skattebetalare åter får betala för det danskarna kan skörda. Redan innan krisen var man tvungen att byta plan i Köpenhamn när man skulle långväga som tex Hong Kong. Så i praktiken är SAS ett danskt bolag. Dessutom även jäkligt dåligt skött när det kommer till marknadsföringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in