2020-06-11, 11:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Världen är full av flygbolag.
Ingen skulle sakna SAS. Problemet nu är att Svenska skattebetalare åter får betala för det danskarna kan skörda. Redan innan krisen var man tvungen att byta plan i Köpenhamn när man skulle långväga som tex Hong Kong. Så i praktiken är SAS ett danskt bolag. Dessutom även jäkligt dåligt skött när det kommer till marknadsföringen.
Sverige borde använda sin coronastrategi även på SAS. Dvs låta det dö. Då har alla länder, inklusive USA, lagt ner 100-tals miljarder på ett transportsätt som ändå aldrig varit särskilt lönsamt. Medans svenska skattebetalare har kvar sina pengar och kan använda dem på företag som har intressantare produkter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-11 kl. 11:33.
Citera
2020-06-11, 11:31
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det ser ut som en klassisk bulltrapp. En hiss som kan åka hela vägen ner i källarens mörker.

Det intressanta är att jag inte hittar någon annan trigger än rena vinsthemtagningar. Som om det får hålla på kan leda till panik.
Det kommer fler och fler signaler om en ny coronavåg i USA till exempel. För mig bygger den senaste tidens uppgångar på en förväntan om att det hela är en engångsföreteelse som kommit men efter ett tag försvinner, så att världen kan fortsätta som tidigare. Jag tror inte börsen har prisat in en kraftig andra våg till exempel (om den ens prisat in alla konsekvenser av den första vågen).

Men det är alldeles för tidigt för att dra stora växlar av denna veckans nedgångar.
Citera
2020-06-11, 11:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jo, dom verkar ju ha en hel del kritik men samtidigt tänker jag att folk måste ju flyga. Är det sannolikt tror du att SAS och Norwegian går i konkurs? Hur ska folk så flyga. Kommer det nya bolag?

Det fina vore väl att SAS o Norwegian går ner på knäna ett tag, men att allt eftersom världen öppnar upp så börjar man dra in pengar och på något sätt löser sina problem.
Borwegian kommer att få 10-20 miljarder av den oljerika norska regeringen. Sedan går de i konkurs. SAS har varit ekonomiskt utsatt länge. Jag tänkte alltid att de skulle köpas upp av t.ex Lufthansa. Men nu kommer de istället att gå i konkurs eftersom flygbranschen kommer att minska i 3-5 år framåt. Större bolag kommer att överleva, men bara genom att skattebetalarna betalar deras förluster.
Citera
2020-06-11, 11:35
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Det kommer fler och fler signaler om en ny coronavåg i USA till exempel. För mig bygger den senaste tidens uppgångar på en förväntan om att det hela är en engångsföreteelse som kommit men efter ett tag försvinner, så att världen kan fortsätta som tidigare. Jag tror inte börsen har prisat in en kraftig andra våg till exempel (om den ens prisat in alla konsekvenser av den första vågen).

Men det är alldeles för tidigt för att dra stora växlar av denna veckans nedgångar.
Igår på CNN hade 19 delstater högre inläggning för corona än veckan innan.

En Harvard-läkare förutspådde 200.000 döda i USA i september.

I Sverige dör fortfarande 70 pers per dag.

I söndags blev den största ökningen smittade i världen någonsin, över 100.000.

Jag tror inte vi vet så mycket om corona som vi tror. Och aktievärdena har inte ett enda av dessa problem inprisat eftersom kurserna är samma som innan corona.
Citera
2020-06-11, 12:16
Medlem
sinewaves avatar
Festligt hur många pratar om nuvarande nedgång som någon typ av unik händelse under rådande längre uppgång sedan i mars.

30 april-14 maj backade t ex OMXS30 hela -9.11%

Det finns på vägen efter 23 mars flera perioder av nedgångar, precis som det brukar vara under uppgångar.

Att det går ned och att medelvärden samt nivåer av olika slag testas nedåt är fullt normalt under en längre uppgång. Det kan komma en vändning och det kan ske inom denna lokala nedgång, men det ska till lite mer än ett "ras" på runt -5% innan något sådant går att vara mer säker på.
Citera
2020-06-11, 12:27
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Festligt hur många pratar om nuvarande nedgång som någon typ av unik händelse under rådande längre uppgång sedan i mars.

30 april-14 maj backade t ex OMXS30 hela -9.11%

Det finns på vägen efter 23 mars flera perioder av nedgångar, precis som det brukar vara under uppgångar.

Att det går ned och att medelvärden samt nivåer av olika slag testas nedåt är fullt normalt under en längre uppgång. Det kan komma en vändning och det kan ske inom denna lokala nedgång, men det ska till lite mer än ett "ras" på runt -5% innan något sådant går att vara mer säker på.

Å andra sidan är det mer sannolikt att det sker nu än tidigare med tanke på vilka nivåer börserna uppnått. Investeringsbenägenheten minskar i takt med att kurserna stiger. Det ter sig åtminstone mer och mer osannolikt att börserna kommer fortsätta uppåt från de här nivåerna. En tids sidledsrörelser kan mycket väl hända.
Citera
2020-06-11, 12:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Å andra sidan är det mer sannolikt att det sker nu än tidigare med tanke på vilka nivåer börserna uppnått. Investeringsbenägenheten minskar i takt med att kurserna stiger. Det ter sig åtminstone mer och mer osannolikt att börserna kommer fortsätta uppåt från de här nivåerna. En tids sidledsrörelser kan mycket väl hända.

Ja, nedsidan är nu större än tidigare. Samtidigt är dock trenderna också betydligt starkare än tidigare. För SPX (S&P500) och de flesta större börserna är kursen nu över SMA200 på dagliga sedan runt 27 maj. För just SPX och många andra index har vi dessutom ett antågande och mer betydande guldskors; SMA50/200 på dagliga.

Att nivåerna nedåt testas är som sagt annars inga konstigheter, det vore betydligt konstigare om så inte blev fallet (att index går rätt upp till stjärnorna utan något som helst motstånd).

Det är också alltid lite märkligt när folk (inte du) tvärsäkert talar om upp- eller nedgång samtidigt som de inte redovisar några som helst köp överhuvudtaget. De som tror på stora ras bör väl ta tillfället i akt och sätta sig i BEAR med 10x hävstång eller högre? Varför redovisas inget sådant? :)
Citera
2020-06-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sverige borde använda sin coronastrategi även på SAS. Dvs låta det dö. Då har alla länder, inklusive USA, lagt ner 100-tals miljarder på ett transportsätt som ändå aldrig varit särskilt lönsamt. Medans svenska skattebetalare har kvar sina pengar och kan använda dem på företag som har intressantare produkter.

Vilka kommer sköta flygtrafiken i Sverige/Norden när SAS och Norwegian konkar? Vi pratar om stor och viktig del i infrastrukturen, lönsamt eller inte. Kommer folk åka buss och tåg flera mil istället kommande 5 år, vad är alternativet?
Citera
2020-06-11, 13:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Vilka kommer sköta flygtrafiken i Sverige/Norden när SAS och Norwegian konkar? Vi pratar om stor och viktig del i infrastrukturen, lönsamt eller inte. Kommer folk åka buss och tåg flera mil istället kommande 5 år, vad är alternativet?
Om folk vill flyga och vill betala biljetter så kommer det att finnas flyg. Det är inte ett problem som man ens behöver tänka på. Problemet uppstår när politiker blandar sig i och bestämmer "här ska det finnas flyg", "här ska det vara flygskatt", "det är bättre med tåg" osv.

Själv flög jag alltid med BRA f.d Malmö aviation som var ett 10 gånger bättre företag än SAS. Men som nu föll av corona. Antyder lite om SAS framtid.

Jag har jobbat på SAS i Frösundavik. Ta mitt tips som ett experttips. SAS behövs inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-11 kl. 14:08.
Citera
2020-06-11, 13:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Det kommer vara flyglinjer där det är lönsamt. Låter man SAS gå så kan det man starta upp det på nytt, starkare o anpassat till en ny värld efter rekonstruktion.

SAS är en Nonono hybrid av statligt, fonder o ägande samt lite wallenberg...
Citera
2020-06-11, 13:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är också alltid lite märkligt när folk (inte du) tvärsäkert talar om upp- eller nedgång samtidigt som de inte redovisar några som helst köp överhuvudtaget. De som tror på stora ras bör väl ta tillfället i akt och sätta sig i BEAR med 10x hävstång eller högre? Varför redovisas inget sådant?
Egentligen borde inlägg typ "jag tycker att" raderas som OT. De enda råd jag lyssnar på och värderar är "jag köpte /sålde det och det därför att" eller "på den nivån köper/säljer jag därför att". Egna investerade pengar är det enda som man kan lita på. Gäller f.ö. även de s.k. analytikerna och ekonomiexperterna i media som DI. Om de kunde något skulle de satsa själva och bli miljonärer, och inte ge bort sina tips gratis i tidningen.
Citera
2020-06-11, 13:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om folk vill flyga och vill betala biljetter så kommer det att finnas flyg. Det är inte ett problem som man ens behöver tänka på. Problemet uppstår när politiker blandar sig i och bestämmer "här ska det finnas flyg", "här ska det vara flygskatt", "det är bättre med tåg" osv.

Själv flög jag alltid med BRA f.d Malmö aviation som var ett 10 gånger bättre företag än SAS. Men som nu föll av corona. Antyder lite om SAS framtid.

Jag har jobbat på SAS i Frösundavik. Ta min tips som ett experttips. SAS behövs inte.

Frösundavik.
Det var på 90-talet ett av den nya generationens skrytbyggen.
Vill minnas att det rann en å konsgjord å igenom hela byggnaden ned i en sjö med en roddbåt. På den tiden var pengar inte ett problem.

Det var dyrare att flyga till london då än idag. Det säger allt.

Tror dock mer på SSAB o liknande bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in