2020-05-04, 19:39
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Köper din logik om vi hade legat på lägre nivåer, men det är vid dessa nivåer smarta pengar säljer och dumma köper (om man inte är lång och har tålamod att vänta minst 5-10 år).

Jag tror att många nybörjare eller folk med mycket pengar som inte förstår börsen har satsat väldigt mycket pga FOMO och för att det är ”billigt” därav denna uppgång. Mycket spekulation. Sen har givetvis alla stimulanser, QE, FED och dylikt hjälpt till. Även alla dessa falska förhoppningar om vaccin osv.

När vi går ner till botten i mars och lite till då kan jag börja bli bull igen.

Precis detta jag menar. Sen ska man såklart ta vad dessa experter säger med en stor nypa salt.

Mars? Menar du maj? Palla vänta ett år. Vill vara rik NU!
Citera
2020-05-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ju mer folk skriker att domedagen är här och att man ska sälja ,
Desto säkrare brukar det vara att köpa
Tvärtomprincipen
Följ inte flocken !!! Titta bara hur den rör sig
Ge mig -20 %. Köper mer än gärna då
-50%. Min våta dröm , då lånar jag upp huset ända till skorstenen

S&P ner mot 1700 vore drömmen. Då är det bara att handla för allt vad tygen håller som du säger.

Men det känns långt borta i nuläget faktiskt. Är nöjd om jag får gå in på 2400 om några månader också.
Citera
2020-05-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Sossarna gör nu allt för att krossa börsen, det senaste är vår finansminister Magdalena Anderssons förslag att lagstifta om att förbjuda aktieutdelningar.

"Kommunistiska fördomar styr tydligen ditt jobb, kan du inget om företagande, skrämmande populism, ta dig en sup till ditt omdöme kan inte bli sämre än det nu.
Jag vet att de flesta vanliga arbetare har sina pensionspengar placerade i börsföretagen aktier i olika fonder, dom pensionerna ska vi tydligen strypa, så också massor av småsparare som äger lite fonder eller aktier, alla ska betala för kommunistretorikens skull. Du kan inget om företagande det märks tydligt."

Det har jag missat. Var kan man läsa om detta?
Citera
2020-05-04, 21:20
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det går ju att göra sålänge man har ett inflöde av pengar men det är ju inte alla som har och som marknadstimingsinitiativ är det ju ingenting om man gör det hela tiden. För den som har en summa pengar den vill peta in på börsen vid något tillfälle och/eller är intresserad av att försöka timea saker och ting så. (Vilket kanske är något man förlorar på.)

Det har du rätt i, alla har inte den möjligheten tyvärr. Därför kan jag förstå att det finns de som säljer, för att sedan gå in när chanserna uppenbarar sig. Kruxet är bara att pricka rätt, alltså när det blir rätt läge.
Citera
2020-05-04, 21:32
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Magdalena A är en riktigt ond människa
Obehaglig som få
Rent utav farlig för Sverige
Steffe är harmlös i jämförelse
Det vill till att vi röstar rätt nästa gång

Vad jag vet stod samtliga partier bakom att de företag som får statligt stöd inte heller ska ge några aktieutdelningar...
Citera
2020-05-05, 00:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Köper din logik om vi hade legat på lägre nivåer, men det är vid dessa nivåer smarta pengar säljer och dumma köper (om man inte är lång och har tålamod att vänta minst 5-10 år).

Jag tror att många nybörjare eller folk med mycket pengar som inte förstår börsen har satsat väldigt mycket pga FOMO och för att det är ”billigt” därav denna uppgång. Mycket spekulation. Sen har givetvis alla stimulanser, QE, FED och dylikt hjälpt till. Även alla dessa falska förhoppningar om vaccin osv.

När vi går ner till botten i mars och lite till då kan jag börja bli bull igen.

Precis detta jag menar. Sen ska man såklart ta vad dessa experter säger med en stor nypa salt.

SPX klarade dock sina dagliga nivåer och slutar dagen på plus. Alltså ingen bruten support idag åtminstone.

För SPX ser man ganska tydligt ett mönster av högre lägstanivåer, inte bara för priset utan även för t ex RSI14 på dagliga. Hur får du det till något negativt?

Det jag kan se som är negativt är t ex att MACD ligger något nära ett negativt kors på dagliga samt att nuvarande uppgång har varit något snabb. Samtidigt är MACD nära ett positivt kors för veckodatan vilket är något starkare. För veckodatan har vi dessutom en dubbelbotten och en ganska tydlig konsolidering. En konsolidering vore vid det här laget annars inga konstigheter, om inte (den positiva trenden fortsätter) skulle SPX vara +/-0 redan den 8 juni. Visserligen festligt, men det är sådant där man tror på när man ser det... :)
Citera
2020-05-05, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Mars? Menar du maj? Palla vänta ett år. Vill vara rik NU!

Fast man blir inte rik snabbt på börsen. Eftersom vinsten blir ett par (eventuellt många) procent av insatt kapital måste man ju redan vara rik för att tjäna mycket pengar.

Inser man att normalt handlande inte kommer att göra dig rik i närtid osvsett hur duktig man är får man nöja sig med vetskapen att man kommer att ha bra ekonomi som pensionär åtminstone; eller börja ta absurda risker med belåning och hävstång. Antar att det senare kan locka...
Citera
2020-05-05, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det har jag missat. Var kan man läsa om detta?
Han syftar väl på detta

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-beredd-andra-lagen

Men det gäller ju företag som tar emot stöd från staten.
Citera
2020-05-05, 10:01
Medlem
Cincinnatis avatar
Jag sålde idag av 10% av det redan begränsade kapital jag har på börsen. Det känns fel att bara passivt vänta på nergången, även om jag inte vill sälja av allt.
Citera
2020-05-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Han syftar väl på detta

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-beredd-andra-lagen

Men det gäller ju företag som tar emot stöd från staten.

Precis vad jag skrev. Men det verkar blivit raderat....Hur som, gröna sidan upp idag
Citera
2020-05-05, 13:58
Medlem
LucNNs avatar
Vilka bilproducenter kommer konka och vilka kommer vakna ur koma?
Citera
2020-05-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vilka bilproducenter kommer konka och vilka kommer vakna ur koma?

Till att börja med, vilka gick dåligt redan innan?
Nevs har väl aldrig gått bra, men elbilar ligger väl i tiden och starka ägare håller nog dem vid liv.
Lyxmärken brukar väl också klara kriser rätt så bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in