2020-05-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det här är läget. All-in nu med morsans katjing.
inte ge det några dagar? Sett mot exv maj-augusti, som då ansågs högt, känns det som att vi ska ner mer.
Citera
2020-05-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Topp 3 bland björnarna är du !
Vart hittar du allt ??
Imponerad utav att du orkar

Nu var inte detta riktat mot mig men kan svara ändå. Överallt hittas det. Konjunkturbarometern, inköpsindex, varselsiffror, BNP-utveckling etc. ALLA indikationer tyder på att det ekonomiska läget är becksvart (förutom börsen då). Frågan du bör ställa är istället var hittar du någon positiv ekonomisk indikator?
Citera
2020-05-04, 17:21
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
inte ge det några dagar? Sett mot exv maj-augusti, som då ansågs högt, känns det som att vi ska ner mer.

Du gör som du vill, förstås. Om jag låg likvid så hade jag pytsat in åtminstone 1/2 vid nuvarande nivåer. Du har ju lång placeringshorisont så frågan är om det kommer gå jättebra eller jättejättebra. Men att det skulle gå tillbaka mot -20 procent för året tror inte jag på.

Lycka till!
Citera
2020-05-04, 17:46
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Har ni sålt? Eller ska ni följa med ner till marsbotten? Resan söderut kommer göra ont om ni har aktier i depån...

Ligger på plus för året, låg rätt likvid och prickade botten 16e mars då jag klev in med en del. Dessutom har jag efter det minskat i en del kursdubblare och köpt sådant som inte hängt med i uppgången. Min nedsida är begränsad. Minus knappa 3% idag. Står rustad för allt.

Idioti följa index i dessa tider.
Citera
2020-05-04, 18:15
Medlem
Tuff dag idag och jättebom på Millicom häromdagen, ajajajaj...

Men! Man skall det ljusa och jag har två aktier som gick plus idag: Fenix och Karo Pharma!

Inte för att det hjälpte när annat tappade 6-7-8-9-10%

Ja, jisses...

Jag är inte förvånad över att börsen korrigerar sig, vi kommer nog inte att ha en normaliserad ekonomi förrän framåt vintern.

Jag har ingen brådska in med likviden, den får ligga där tills vidare. LUPE... eller förlåt... LUNE skall ned under 200 för att jag skall vakna till liv.

ICA ned under 400, ja ned mot 350.

Vi kommer att få se dippar framöver, ekonomin har en besvärlig stig att trampa, det vore märkligt om alla planer för kick-start och återhämtning gick som på räls.
Citera
2020-05-04, 18:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För OMXS30, den dagliga datan, är just nu nivån kring 1493 särskilt interssant. En kurs under det skulle skapa en ny lokal lägstanivå; dvs marknaden skulle då ha refuserat en tidigare supportnivå (en nivå där marknaden ansåg nivån vara köpvärd).

Kort kan man säga att alla stängningar runt +1% från 1493 bör anses vara positiva, detta trots att det skulle innebära att OMXS30 i det här fallet skulle gå runt -3% idag. Röda dagar måste alltså inte vara negativa; de kan lika väl bevisa att en support längre ned håller. Något som är en positiv signal.

Så hur går det nu då, kan man göra någon kvalificerad gissning?
1505 är ju väldigt nära 1493!
Citera
2020-05-04, 18:28
Medlem
Maj brukar inte vara nån höjdarmånad
Förra året -9,88% och då var 2019 ett bra år
Får se hur det blir i år
Köper när det är billigt= alltså när det går ner
Köp köp köp
Mera mera mera
Citera
2020-05-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu var inte detta riktat mot mig men kan svara ändå. Överallt hittas det. Konjunkturbarometern, inköpsindex, varselsiffror, BNP-utveckling etc. ALLA indikationer tyder på att det ekonomiska läget är becksvart (förutom börsen då). Frågan du bör ställa är istället var hittar du någon positiv ekonomisk indikator?

Ju mer folk skriker att domedagen är här och att man ska sälja ,
Desto säkrare brukar det vara att köpa
Tvärtomprincipen
Följ inte flocken !!! Titta bara hur den rör sig
Ge mig -20 %. Köper mer än gärna då
-50%. Min våta dröm , då lånar jag upp huset ända till skorstenen
Citera
2020-05-04, 18:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så hur går det nu då, kan man göra någon kvalificerad gissning?
1505 är ju väldigt nära 1493!

Ja, stängning över 1493 vilket alltså är att betrakta som mer positivt än negativt.
1505 är nära men inte under trots allt. Under = under.

Om man vill göra en lös tolkning kan man snarare se det som att tidigare botten bekräftades som motstånd. Det betyder givetvis inte att det är 100% säkert att det går uppåt som en raket imorgon.

Om man vill vara något säker på vilken riktning det bär åt kan man hålla koll på medelvärdena på kort sikt (tänk 1 och 4h, inte 5 min...). Men också givetvis en stängdning på t ex 1h under just 1493 om det öppnar eller bär av nedåt imorgon.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-04 kl. 19:09.
Citera
2020-05-04, 18:46
Medlem
Citat:
Tvärtomprincipen

Jag håller med. Men uppenbarligen har ju skocken köpt aktier av bara helvete. Uppgången i april är den bästa månden sedan 2011 utan att någon fundamenta stöder det. Så jag har gjort tvärtom, legat lågt förut några köp idag. Får se om nedgången i maj tilltar då köper jag mer.
Citera
2020-05-04, 18:53
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Tvärtomprincipen
Sant

Redan om 40% ner börjar det bli läge

Citat:
Goldman Sachs analyst Will Meade said the rest of the year looked even worse for stocks, predicting a 40% drop over the rest of 2020.

the fact Warren Buffett was hoarding a “record amount of cash,” as he did in 2000, was another sign of what’s to come, he said.
https://www.marketwatch.com/story/this-year-is-lining-up-exactly-like-the-2000-dot-com-bubble-crash-stocks-will-drop-40-from-here-form er-goldman-manager-says-2020-05-04?mod=us-markets
Citera
2020-05-04, 19:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Tvärtomprincipen

Köper din logik om vi hade legat på lägre nivåer, men det är vid dessa nivåer smarta pengar säljer och dumma köper (om man inte är lång och har tålamod att vänta minst 5-10 år).

Jag tror att många nybörjare eller folk med mycket pengar som inte förstår börsen har satsat väldigt mycket pga FOMO och för att det är ”billigt” därav denna uppgång. Mycket spekulation. Sen har givetvis alla stimulanser, QE, FED och dylikt hjälpt till. Även alla dessa falska förhoppningar om vaccin osv.

När vi går ner till botten i mars och lite till då kan jag börja bli bull igen.

Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Sant

Redan om 40% ner börjar det bli läge

https://www.marketwatch.com/story/this-year-is-lining-up-exactly-like-the-2000-dot-com-bubble-crash-stocks-will-drop-40-from-here-form er-goldman-manager-says-2020-05-04?mod=us-markets

Precis detta jag menar. Sen ska man såklart ta vad dessa experter säger med en stor nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in