2020-04-06, 11:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Frågan är ju bara hur de stöttas. Om de bara får pengar kravlöst så är det ju jättebra. Men lån måste ju betalas tillbaka. Och om staten köper in sig så minskar ju din ägarandel. Jag vet inte hur de brukar rädda företag i USA. I sverige tar väl staten vanligtvis över ägandet, typ Nordea och det vinner ju inte aktieägarna så mycket på. Men de slipper ju iallafall konkurs.

Mmm... detdär räddandet av Nordbanken/Nordea kostade över 60 miljarder kronor!
Citera
2020-04-06, 11:36
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Som jag ser det är det en typiskt 50/50, det finns lite av varje.

Dessa tydligt negativa faktorer finns dock:
* Dödskors för nästan alla index på dagliga (OMXS30, OMXSPI, DJI, S&P500 osv)
* 'gap' runt -8-10% ner som inte är fylld på de flesta index
* En oljekris som inte är löst ännu
* Nedstängda verksamheter vilket leder till att investeringsviljan i allmänhet är längre än normalt
* Högre arbetslöshet i jämförelse med tidigare 3 månader, det är historiskt inte särskilt bra när arbetslösheten går upp. Även detta leder givetvis till lägre vilja till investeringar (och allmän handel)

På ett kortare perspektiv finns dock också positiva faktorer som positiva trender osv på 4h, men ur ett makroperspektiv och med längre sikt än 1 månad ser det inte särskilt bra ut just nu.

Vettiga synpunkter som alltid från dig! Det är osäkert, men likviderat typ 70% av mina innehav och skulle gärna se ett drop nu.
Citera
2020-04-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Frågan är ju bara hur de stöttas. Om de bara får pengar kravlöst så är det ju jättebra. Men lån måste ju betalas tillbaka. Och om staten köper in sig så minskar ju din ägarandel. Jag vet inte hur de brukar rädda företag i USA. I sverige tar väl staten vanligtvis över ägandet, typ Nordea och det vinner ju inte aktieägarna så mycket på. Men de slipper ju iallafall konkurs.

Nordbanken var statlig från början. Gamla postkontorets bank, PK-banken.

I den banken samlade man alla dåliga lån från de banker som gick i konkurs, t ex Götabank och Skånska banken.

De som var ägare av Götabank osv blev lottlösa.
Citera
2020-04-06, 11:46
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Vettiga synpunkter som alltid från dig! Det är osäkert, men likviderat typ 70% av mina innehav och skulle gärna se ett drop nu.

Tyvärr är du nog försent ute, mycket positiva nyheter i flödena nu den som köpte in sig vid och kring botten är vinnaren som fyndade REA.

Jag ligger nästan helt inne på börsen nu.
Men börjar mina antenner vibrera så är fingret på säljavtryckaren!

Citera
2020-04-06, 11:48
Medlem
Haddock93s avatar
Är mycket tveksam att dessa nivåer kommer hålla på sikt.

Det många glömmer att räkna in som faktor är att USA och Kina relationen aldrig varit så dålig och vi har ett stort kallt krig på riktigt där. Jag trodde separationen mellan de två länderna skulle ske på ett fint och ordnat sätt men efter Corona är jag säker på att det kommer bli på ett kaosartat och brådskande sätt.

Och alla som varit med om en skilsmässa vet, att det kostar skjortan.

Det är dock på sikt. De kortvariga faktorerna som jag ser kan minska riskhumöret och en nedgång är:

- Corona eskalerar i USA/någon annan stormakt, fler åtgärder kommer för att stoppa smittspridningen.
- Nya dåliga siffror kring arbetslöshet m.m.
- Förlängd karantän
- Oljepriset går under 20-25 USD, som många analytiker tror.

Nej vi är i en nedåtgående spiral, stimulanser har hjälpt på kort sikt men på längre sikt blir de tufft. Kommer bli svårt att vända konsumenter till att konsumera mer igen detta år (vilket vi såg tydligt när man kollade förväntningar på bopriser i Sverige) och underleverantörer till många fordon är redan nu på gränsen till att gå omkull, vart ska de stora bilföretagen få sina delar ifrån då?

Nja jag är skeptisk, väntar med att gå in tills vi når lägre nivåer. Botten är inte nådd.
Citera
2020-04-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Tyvärr är du nog försent ute, mycket positiva nyheter i flödena nu den som köpte in sig vid och kring botten är vinnaren som fyndade REA.

Även jag dansar nära utgången, jag är rädd för en dubbeldipp jag med.
Citera
2020-04-06, 12:02
Medlem
Hej gott folk någon som vet varför pled pharma har sjunkit så kraftigt?
Citera
2020-04-06, 12:05
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulanz800
Hej gott folk någon som vet varför pled pharma har sjunkit så kraftigt?
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/04/06/pledpharma-beslut-stanga-ned-polar-studieprogrammet-i-fas-3.html
Citera
2020-04-06, 12:06
Medlem
Jag försökte lägga en order idag 08:55 på OMX bull x18. Då allt pekade uppåt vid öppning. Kunde ej genomföra köp ordern. Missade en uppgång på 43%. Varför I helvete? Ändrade inte köpets värde per styck som låg på 0,001. Om jag hade ändrat till 0,011 hade köpet gått igenom?
Citera
2020-04-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden1989
Jag försökte lägga en order idag 08:55 på OMX bull x18. Då allt pekade uppåt vid öppning. Kunde ej genomföra köp ordern. Missade en uppgång på 43%. Varför I helvete? Ändrade inte köpets värde per styck som låg på 0,001. Om jag hade ändrat till 0,011 hade köpet gått igenom?
Menar från 0,001 till 0,0011
Citera
2020-04-06, 12:08
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen

Ja, alltså jag har köpt en del på bottennivåerna också, bland annat EVO på 290 och lite annat smått och gott.

Men likviderade alla mina fonder i torsdags, så har knappast missat någonting än så länge, även om jag kan erkänna att jag borde likviderat dem tidigare och legat ännu tyngre på aktiesidan.
Citera
2020-04-06, 12:08
Medlem
Jag säljer dagar som denna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här