2020-04-06, 01:04
Medlem
Terminer visar + just nu
Citera
2020-04-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Det är när osäkerheten och paniken är som störst man man ska köpa. Att vänta på att allt har lugnat ner sig är extremt dumt. Börserna har då redan återhämtat sig.

Helt rätt, uttryckte mig fel. Vad jag menande var att jag hoppas att osäkerheten leder till fortsatt panik och ännu bättre köpläge.
Citera
2020-04-06, 09:15
Medlem
Sossesvins avatar
Ja det verkar vända nu på börsen, då återstår bara den riktiga kraschen.
Citera
2020-04-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Helt rätt, uttryckte mig fel. Vad jag menande var att jag hoppas att osäkerheten leder till fortsatt panik och ännu bättre köpläge.

Beror på tidshorisonten. Är inte fel att börja gå in smått om man har lång horisont. Går det ner ytterligare så går man in med mer.
Citera
2020-04-06, 09:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är långt ifrån klart. Men de flesta branscher borde komma igen snabbt, om bara personal och produktionsmedlen finns kvar. Flygbolagen ar väl inte hunnit skrota sina plan redan? En viss utslagning är bara sunt, de som inte klarat denna svacka har för små marginaler och ska bort.
Kommer det en andra och tredje våg av influensan så är vården väl utbyggd och förberedd. Men det gäller att det verkligen är en vändning som är på gång nu, och inte bara en tillfällig lättnad.
Corona kommer att krossa företag och människor som lever på marginalen, vare sig det gäller en person som säljer varmkorv eller Norwegian med kanske 20.000 anställda. Den som har koll på företagens cashflow och vet vilka som ligger värst till kan spekulera i att det går åt helsike med dessa företag. Tyvärr har jag inte sett några sådana analyser i tidningarna så jag kan inte ge direkta råd. Annat än att göra som jag, bara köpa kända storföretag som funnits i 100 år, klarat massor med kriser, och med fin kassa. De kan härda ut krisen som kan vara i 6 månader. Om man tror krisen lever längre än så ligger även storbolag farligt till. Men det tror inte jag. jag känner mig redan positiv när jag läser dagens corona-artiklar. Det går över till i sommar.

Staterna kan förstöra min plan enligt ovan genom att ösa ut bidrag till höger och vänster. T.ex kommer SAS, USA-flygbolagen, Boeing, och kanske några till att överleva tack vare pappa staten.
Citera
2020-04-06, 09:57
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Haha...när den stiger? Har du missar att oljan gick upp 40% i veckan?
Från det lägsta priset sedan 1980-talet. Nu är priset fortfarande 50% under vad olje-fracking i USA och Canada kostar. Kanske inte ens norsk olja går med vinst på den här nivån, någon som vet?
Citera
2020-04-06, 10:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det är när osäkerheten och paniken är som störst man man ska köpa. Att vänta på att allt har lugnat ner sig är extremt dumt. Börserna har då redan återhämtat sig.

Den som köpte när S&P 500 låg på 2190 var smart.

Generellt sett ja, men...

Det beror också på vad man menar med 'lugna ner sig'. Om man t ex menar på att de större indexen inte har dödskors (SMA50/200) på dagliga är det trots allt något som kan definieras som 'lugna ner sig'. Efter något större fall är olika trendvändningar oftast inte heller en punkt i tiden där något redan återhämtat sig (utan något sådant indikerar just en vändning av en trend).

Om man söker maximal avkastning (och risk) måste man dock vara betydligt mer aggressiv (som du är inne på). Oavsett blir det konstigt om man inte förklarar vad för definition man använder för detta 'lugna ner sig', det kan innebära helt olika saker för olika personer trots allt.
Senast redigerad av sinewave 2020-04-06 kl. 10:04.
Citera
2020-04-06, 10:02
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Från det lägsta priset sedan 1980-talet. Nu är priset fortfarande 50% under vad olje-fracking i USA och Canada kostar. Kanske inte ens norsk olja går med vinst på den här nivån, någon som vet?
Oljepriset faller:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.di.se/live/kraftigt-fall-for-oljepriset/&ved=2ahUKEwiujoq9qtPoAhWGjosKHQoOACoQFjAEegQIAxAB &usg=AOvVaw0ov0RaeJSnLyKshoauJ10y
Citera
2020-04-06, 10:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Oljepriset faller:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.di.se/live/kraftigt-fall-for-oljepriset/&ved=2ahUKEwiujoq9qtPoAhWGjosKHQoOACoQFjAEegQIAxAB &usg=AOvVaw0ov0RaeJSnLyKshoauJ10y
Exakt så. Det kommer att bli ping-pong i oljepriset ett tag och alla investeringsplaner på det området är sannolikt lika valida som att köpa en triss-lott. Efter krisen kan oljepriset mycket väl hamna på ett värde ganska långt från priset innan corona. Den som kan räkna rätt där kan tjäna en slant, men det är inte mitt område alls så jag har inga tips. Om världens befolkning flyger mindre i 1-3 år så går det dock åt mindre olja, och turismen i oljeländerna är rimligen ner på 0 så de måste sälja olja för att överleva. En kombination som rimligen pressar priset neråt. Olja är ändå en dödfödd bransch på sikt när elbilen slagit igenom totalt inom 5-10 år.
Citera
2020-04-06, 10:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Den som köpte när S&P 500 låg på 2190 var smart.

Fast detta skriver du nu efteråt! Lite som att förklara vilken stryktipsrad som var smartast att lämna in förra veckan.
Citera
2020-04-06, 10:22
Medlem
Hej å hå vad det rycker idag då... märkligt när just jag tänkte köpa...

De läste väl vad jag skrev igår och nu agerar de.

Jag måste skaffa mer folie så de inte vet vad jag skall göra i framtiden.

Skämt åsido.

Min portfölj är ner 7% i år, mot OMX30GI på 17%. Det är ju bra, men nu vill jag vara med på uppgångståget... nu kommer det bara att stiga och det blir som 2019 igen... upp, upp, upp...

Skämt åsido.

Börsen tycks oförskräckt för Corona 2.0 och verkar chansa på flockimmunitet. Det är tammefan enda förklaringen till att börsen trots allt står så högt.

Sitt still i båten, rorsman tar oss i land säkert.

Jag skall handla, men tänker att det svalnar ner lite...
Citera
2020-04-06, 10:24
Medlem
RobertoSavianos avatar
Jag är tveksam till att det kommer ett till ras. Kan inte se att det finns nåt just nu som skulle utlösa det. Alla utdelningar inställda typ, dödsfallen bara ökar och cornonan härjar fritt i USA, ändå går börsen upp.

Vi kommer nog se lite upp och ner 5+ hit, 5- dit nu ett tag. Rädslan för att förlora massa pengar är borta. VIXen ligger fortfarande högt och börsen vollar rejält, men finns egentligen ingenting som talar för att ett större ras ska ske nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in