Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det är långt ifrån klart. Men de flesta branscher borde komma igen snabbt, om bara personal och produktionsmedlen finns kvar. Flygbolagen ar väl inte hunnit skrota sina plan redan? En viss utslagning är bara sunt, de som inte klarat denna svacka har för små marginaler och ska bort.
Kommer det en andra och tredje våg av influensan så är vården väl utbyggd och förberedd. Men det gäller att det verkligen är en vändning som är på gång nu, och inte bara en tillfällig lättnad.
Corona kommer att krossa företag och människor som lever på marginalen, vare sig det gäller en person som säljer varmkorv eller Norwegian med kanske 20.000 anställda. Den som har koll på företagens cashflow och vet vilka som ligger värst till kan spekulera i att det går åt helsike med dessa företag. Tyvärr har jag inte sett några sådana analyser i tidningarna så jag kan inte ge direkta råd. Annat än att göra som jag, bara köpa kända storföretag som funnits i 100 år, klarat massor med kriser, och med fin kassa. De kan härda ut krisen som kan vara i 6 månader. Om man tror krisen lever längre än så ligger även storbolag farligt till. Men det tror inte jag. jag känner mig redan positiv när jag läser dagens corona-artiklar. Det går över till i sommar.
Staterna kan förstöra min plan enligt ovan genom att ösa ut bidrag till höger och vänster. T.ex kommer SAS, USA-flygbolagen, Boeing, och kanske några till att överleva tack vare pappa staten.