2020-04-06, 10:34
Medlem
Oj, nästan 3% idag.
Är vändningen här?
Citera
2020-04-06, 10:39
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Oj, nästan 3% idag.
Är vändningen här?

Tror inte det är en vändning, men kan nog leda till mer FOMO hos alla som likviderat i raset.
Citera
2020-04-06, 10:52
Medlem
Sisådärja... lite lugnare och det har jag sparat några tusenlappar på... att vänta då...

Skall man vänta på USA och se om NYSE kyler av detta??
Citera
2020-04-06, 10:53
Medlem
För er som vill slå ihjäl lite tid så kan jag rekommendera USA podden https://sverigesradio.se/avsnitt/1489151 lyssna från typ 7.55 där är det ganska mycket om ekonomi. Jag trodde hela USAs industri redan stod stilla.
Citera
2020-04-06, 10:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag är tveksam till att det kommer ett till ras. Kan inte se att det finns nåt just nu som skulle utlösa det. Alla utdelningar inställda typ, dödsfallen bara ökar och cornonan härjar fritt i USA, ändå går börsen upp.

Vi kommer nog se lite upp och ner 5+ hit, 5- dit nu ett tag. Rädslan för att förlora massa pengar är borta. VIXen ligger fortfarande högt och börsen vollar rejält, men finns egentligen ingenting som talar för att ett större ras ska ske nu.

Som jag ser det är det en typiskt 50/50, det finns lite av varje.

Dessa tydligt negativa faktorer finns dock:
* Dödskors för nästan alla index på dagliga (OMXS30, OMXSPI, DJI, S&P500 osv)
* 'gap' runt -8-10% ner som inte är fylld på de flesta index
* En oljekris som inte är löst ännu
* Nedstängda verksamheter vilket leder till att investeringsviljan i allmänhet är längre än normalt
* Högre arbetslöshet i jämförelse med tidigare 3 månader, det är historiskt inte särskilt bra när arbetslösheten går upp. Även detta leder givetvis till lägre vilja till investeringar (och allmän handel)

På ett kortare perspektiv finns dock också positiva faktorer som positiva trender osv på 4h, men ur ett makroperspektiv och med längre sikt än 1 månad ser det inte särskilt bra ut just nu.
Citera
2020-04-06, 10:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
För er som vill slå ihjäl lite tid så kan jag rekommendera USA podden https://sverigesradio.se/avsnitt/1489151 lyssna från typ 7.55 där är det ganska mycket om ekonomi. Jag trodde hela USAs industri redan stod stilla.
Två tusen miljarder dollar?!

2.000.000.000.000 dollar... 10% av USA:s BNP.
Citera
2020-04-06, 11:03
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Olja är ändå en dödfödd bransch på sikt när elbilen slagit igenom totalt inom 5-10 år.

5-10 år... Sist jag kollade så låg andelen elbilar på 2.5% av alla nyförsäljnigar. Det ökar dessutom inte särskilt snabbt och de låga oljepriserna lär inte skynda på processen. Dessutom har vi fartyg och flygplan där det inte finns några andra rimliga alternativ i dagsläget. Tror tyvärr oljan stannar ett tag till.

Det kommer för övrigt för nån som jobbar med förnyelsebar energi och hoppas på en grönare framtid.
Citera
2020-04-06, 11:05
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
5-10 år... Sist jag kollade så låg andelen elbilar på 2.5% av alla nyförsäljnigar. Det ökar dessutom inte särskilt snabbt och de låga oljepriserna lär inte skynda på processen. Dessutom har vi fartyg och flygplan där det inte finns några andra rimliga alternativ i dagsläget. Tror tyvärr oljan stannar ett tag till.

Det kommer för övrigt för nån som jobbar med förnyelsebar energi och hoppas på en grönare framtid.

Oljan är livsnödvändig för hela världen, det är extremt gynnsamt för företagen att köpa in och använda billig olja.

Om någon säger att oljan är utfasad om 5-10 år så ljuger dom medvetet eller omedvetet (fallit offer för den gröna globala kommunist agendan med Hilter jag menar Greta i fronten)

Olja i dessa nivåer är ett givet KÖP läge.

Ska fira detta med att åka ett varv med min veteran-moped.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-04-06 kl. 11:08.
Citera
2020-04-06, 11:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Staterna kan förstöra min plan enligt ovan genom att ösa ut bidrag till höger och vänster. T.ex kommer SAS, USA-flygbolagen, Boeing, och kanske några till att överleva tack vare pappa staten.

Spännande att sitta med Amerikan Airlines nu (Gav:0) pga trading

Precis vad jag tänker Skall köpa in mig i Boeing och Lockheed Martin

Tror inte att staten släpper dessa bolag
Citera
2020-04-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet

Stora paradigmskiften brukar ta ca 20 år.

E-handeln tog 20 år innan den blev stor... det tar helt enkelt en generation innan den stora massan börjar röra sig.

De som är unga barn idag köper elbilar med en massa IT i. De vill ha småbilar och åker inte och shoppar, utan sitter hemma och handlar. De vill få sina paket med drönare och behöver ingen kombi.

2040 slår e-bilen igenom.

Men det är klart, nu är där 3 miljarder människor i Afrika och alla vill ha scootrar och bilar... och de har inte råd med nu el-bil. Om nu inte Kina pressat priserna där...
Citera
2020-04-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Spännande att sitta med Amerikan Airlines nu (Gav:0) pga trading

Precis vad jag tänker Skall köpa in mig i Boeing och Lockheed Martin

Tror inte att staten släpper dessa bolag

Frågan är ju bara hur de stöttas. Om de bara får pengar kravlöst så är det ju jättebra. Men lån måste ju betalas tillbaka. Och om staten köper in sig så minskar ju din ägarandel. Jag vet inte hur de brukar rädda företag i USA. I sverige tar väl staten vanligtvis över ägandet, typ Nordea och det vinner ju inte aktieägarna så mycket på. Men de slipper ju iallafall konkurs.
Citera
2020-04-06, 11:24
Avstängd
Hemi57s avatar
Jag har en magkänsla att börsöppningen i USA idag, kommer avspegla marknadens syn rätt så bra nu efter helgen. Att Kina så smått börjat återgå till det normala, samt att bl.annat Italien och Spaniens antal insjuknade börjar plana ut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in