2020-03-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Såg att jag betalat 1600 i Courtage den här veckan.

Inte trejdat på Avanza tidigare, men tydligen hade jag inställt på "Fast courtage" utan att ens fått välja det själv. Jag trodde att det var det enda som fanns, vilket gjort att jag inte reflekterat över det nämnvärt, men en polare berättade att man kan välja andra upplägg.

Mitt eget fel, men segt att, trots att jag gått plus, behövt skänka så mycket pengar till Avanza. Känns jävligt bittert.

Det är sedan något år tillbaks storbankerna som är prisledande på avgifter för aktiehandel men det är det få som känner till, även bland dem som handlar aktivt.

Hos Nordea kostar det 0,06 %, min 1 kr, max 99 kr. Avanza har ingen modell som matchar detta.

En fördel med detta förutom priset är att man har en modell som är mycket bra för både små och stora affärer, man behöver alltså aldrig fundera på om man har rätt modell utan kan istället fokusera på själva affären.
Senast redigerad av flekstor 2020-03-27 kl. 19:22.
Citera
2020-03-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Haha, ja, en riktigt idiot är man. Sa till polaren att det inte blir mer trejdande för mig eftersom det knappt går göra några pengar med 99 kronor per köp och sälj i avgift.

Då visade han mig att man kunde ha 0,25% i courtage istället.....

Mer än 4ggr så dyrt som Nordea som tar 0,06%.
Citera
2020-03-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det finns en market maker som ställer priser i dem så det intressanta är med vilken spread det ställs ut priser. Du handlar i princip alltid mot market maker i dessa produkter så hur många andra som köper just den minifuture du är intresserad av är ointressant.

Du ser nu t.ex. att det finns 15,000 i volym på båda sidor och om du skulle köpa av dessa 15,000*120 kr fylls det på med mer. 15,000*120 = 1,8 miljoner kr

Liten varning för MM’s möjliga agerande framgent dock. Man kan inte räkna med att MM alltid finns där när man vill sälja. Spreaden kan även tidvis vidgas vid hög volla.

Det är alltid bättre att handla likvida instrument för att slippa den motpartsrisken som handel mot MM innebär.
Citera
2020-03-27, 20:07
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Snart borde folk dra sig ur inför helgen. -10% i slutet av dagen för Dow Jones??

Börjar se ut som en enorm bulltrap senaste veckan

näe.

2-3% ner.
det vi öppnar på efter helgen
Citera
2020-03-27, 20:13
Medlem
fejsetnr1s avatar
Köpte idag in på adventure idogen samt bio works.. gick in totalt med ca 40 papp imorse ...efter viss nedgång ligger ja minus 7000 fy fan d går bra nu,,,,ska fan köpa öl för allt ja har kvar...
Citera
2020-03-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Liten varning för MM’s möjliga agerande framgent dock. Man kan inte räkna med att MM alltid finns där när man vill sälja. Spreaden kan även tidvis vidgas vid hög volla.

Det är alltid bättre att handla likvida instrument för att slippa den motpartsrisken som handel mot MM innebär.

Det är säkerligen större risk för stor spread i många mindre aktier. Jag sålde en aktie idag där jag hade klara besvär att få avslut pga stor spread och liten orderbok. Jag var helt enkelt tvungen att lägga ut en order i orderboken och försöka i flera timmar innan jag fick avslut. Inte ens om jag hade rivit av de första fem nivåerna som visades skulle det inte ha räckt för mig. I denna minifuture kan man däremot köpa eller sälja för miljonbelopp och få direkt avslut med liten spread.

Speciellt jobbigt är detta om man har mäklare som Avanza eller nordnet som har dessa absurda courtagemodeller. Jag ligger där med fast pris på 99 kr eftersom jag gör stora affärer men då kan man aldrig lägga ut en order i orderboken utan att riskera att någon köper eller säljer några få aktier av dig till då helt absurt courtage. Jag använder därför inte längre Avanza eller nordnet för aktiehandel, det duger de inte till.
Citera
2020-03-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
näe.

2-3% ner.
det vi öppnar på efter helgen

Nej det intressanta är diffen från 17.30 då Stockholmsbörsen stängde och efter den tidpunkten har dow gått upp med ca 300 punkter eller nästan 1,5%. Får se var det slutar.
Citera
2020-03-27, 20:21
Medlem
För de spågubbar och gummor, de som frågar forumexperter eller tror att dom själva är experter...

Howard Marks är alltid läsvärd, om det råkar vara i bokform som ”The most important thing” tex men även hans updates genom Oaktree Capital.

Om än känd för att kunna bli långrandig kan ingen slå ner på hans trackrecord och kunskap om investeringar i aktier.

Förra veckans update handlar mycket om Corona-debaklet och om man inte orkar läsa det i sin helhet så läs iaf slutklämmen som är både tänkvärd och applicerbar närsomhelst egentligen.

” What do we know? Not much other than the fact that asset prices are well down, asset holders’ ability to hold coolly is evaporating, and motivated selling is picking up. I’ll sum up my views simply – since there’s nothing sophisticated to say:
 “The bottom” is the day before the recovery begins. Thus it’s absolutely impossible to know when the bottom has been reached . . . ever. Oaktree explicitly rejects the notion of waiting for the bottom; we buy when we can access value cheap.
 Even though there’s no way to say the bottom is at hand, the conditions that make bargains available certainly are materializing.
 Given the price drops and selling we’ve seen so far, I believe this is a good time to invest, although of course it may prove not have been the best time.
 No one can argue that you should spend all your money today . . . but equally, no one can argue that you shouldn’t spend any.
 The more you want to garner potential gains and don’t mind mark-to-market losses, the more you should invest here. On the other hand, the more you care about protecting against interim markdowns and are able to live with missing opportunities for profit, the less you should invest.
But is there really an argument for not investing at all? In my opinion, the fact that we’re not necessarily at “the bottom” isn’t such an argument.

https://www.oaktreecapital.com/docs/default-source/memos/weekly.pdf
Citera
2020-03-27, 20:21
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Nej det intressanta är diffen från 17.30 då Stockholmsbörsen stängde och efter den tidpunkten har dow gått upp med ca 300 punkter eller nästan 1,5%. Får se var det slutar.

sant. men vi öppnar på minus.

kanske ska köpa teddybjörnar?
Citera
2020-03-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
sant. men vi öppnar på minus.

kanske ska köpa teddybjörnar?

Vilka vi, omx, dow eller något annat, och vad menar du med "öppnar", idag eller är det din gissning om på måndag?
Citera
2020-03-27, 20:27
Medlem
Kh4ns avatar
Fortsätter att hålla mig på mattan.
Fortfarande "80%" likvid men vad jag satte har gått upp så in i helsike denna vecka. Funderade hur säker jag vågar vara att börsen slutar bete sig (enligt mig) ololiskt och skulle jag sälja allt med vinst från detta race och vara helt likvid från nästa vecka framåt, när det i något skede kanske faller igen men ärligt talat vågar jag inte vara säker. Så håller i min lilla investering, men sitter på resten av pengarna.

Jag kommer antagligen att kolla efter ett par billiga aktier jag vill ha under veckoslutet och lite väga med mängden köp till mitten av nästa vecka, men fortsätter börserna att stiga med rekordfart så kommer dom antagligen att få gå till toppen utan mig.
Känns alldeles för vågat att kasta in mina surt intjänade besparingar, som jag lyckades rädda från denna krasch, medan världen och arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut än börsens reaktion. Jag väntar och ser när verkligheten stabiliserar sig, fast börsen stiger.
Citera
2020-03-27, 20:28
Medlem
Citat:
Det är säkerligen större risk för stor spread i många mindre aktier. Jag sålde en aktie idag där jag hade klara besvär att få avslut pga stor spread och liten orderbok. Jag var helt enkelt tvungen att lägga ut en order i orderboken och försöka i flera timmar innan jag fick avslut. Inte ens om jag hade rivit av de första fem nivåerna som visades skulle det inte ha räckt för mig. I denna minifuture kan man däremot köpa eller sälja för miljonbelopp och få direkt avslut med liten spread.

Speciellt jobbigt är detta om man har mäklare som Avanza eller nordnet som har dessa absurda courtagemodeller. Jag ligger där med fast pris på 99 kr eftersom jag gör stora affärer men då kan man aldrig lägga ut en order i orderboken utan att riskera att någon köper eller säljer några få aktier av dig till då helt absurt courtage. Jag använder därför inte längre Avanza eller nordnet för aktiehandel, det duger de inte till.

Det är möjligt, jag skulle aldrig rekommendera en trader att ens titta mot illikvida aktier heller.

Du kan lägga Fill or kill order både hos Avanza och Nordnet är jag rätt säker på. Du kan göra vissa val när du lägger ordern. Sök på deras sida eller ring kundtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in