Citat:
Ursprungligen postat av
EghtLegged
Själv fick jag hjälp av neurolog eftersom jag fick epileptiska grand mall anfall.
De röntgade även hjärnan på mig.
Tog 3 månader innan de tog bort hjärntumören.
Ingenting jag vill att du ska uppleva.
Saken är den bara att det är viktigt att inte underskatta att man faktiskt är sjuk och inte bara är lat.
När jag såg på röntgen var någonstans min hjärntumör satt så fattade jag varför mitt liv vart så svårt och hur jag måste förhålla mig till det faktum att jag troligtvis haft odiagnostiserad epilepsi, afasi, dåligt korttidsminne plus en massa andra saker.
Tex så förklarar det varför jag alltid haft så lätt för matematik men svårt för att skaffa jobb.
Jag kan läsa bra men hör inte riktigt vad folk säger.
Trodde innan att jag bara var lat men nu när jag vet att det beror på ett hjärnfel så vet jag att hur mycket jag än försöker att förstå en föreläsning så kommer jag inte att fatta.
Jag måste undvika sådana situationer så mycket jag kan om jag ska komma fram i livet.
Vad var det för mediciner du tog när du var ung ?
Jag fick ssri som ung och även en medicin som heter mirtazapin som jag har nu. En kort tid fick jag risperidon felaktigt vilket utlöste min dåvarande sömnproblematik. Aldrig haft ryckningar innan dock utan innan var det insomningsproblem.
Citat:
Ursprungligen postat av
maxatdunder
så du har slutat träna och börjat kolla på porr igen? Inte så konstigt att du mår dåligt isolerad hemma? Ta tag i ditt liv
Jag försöker men det är inte lätt. Lusten är såklart låg nu så nu blir det inget av det. Tränar försöker jag faktiskt med de dagar jag sovit mer än några minuter. Har blivit hämtad med ambulans 3 ggr när jag tränat förut så jag försöker verkligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
aubar
Sluta med järnet omgående med det har du väl redan gjort. Överskott av Järn brukar ge trötthet, misstänker det är hela din situation i sig just nu.
Köp en bra Vitamin B12 och prova ett tag, brist på det kan ge neurologiska symptom.
Holistic B-12 är ett bra märke.
(Du kan om du vill komplettera med D-Vitamin, Selen, Magnesium, Zink, Vitamin B1, B3 & B6.)
Ta en dag i taget allt kommer bli bra!
Jo givetvis äter jag inget järn längre. Kosttillskott tror jag dessvärre inte kan hjälpa mig men tack ändå!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hadegott
Ta inga kurrecept på nätforum! Vården borde kunna ge dig någon hjälp så att du får sova, det låter som att du är helt slutkörd pga sömnbristen. Anders Hansen sade i sitt sommarprat att på psykavdelningar är det absolut viktigast att stabilisera sömnen initialt innan man kan börja med någon annan behandling. Tag hjälp av vården, de kommer att hjälpa dig.
Vårdpengar hittills bara förstört för mig genom att ge neuroleptika i form av Theralen och quetiapin. Provade någon enstaka gång och det gjorde allting värre. En läkare skrev dock ut benso åt mig nu som gett mig ett någorlunda liv tillbaka. Men vill inte bli beroende.
Citat:
Ursprungligen postat av
aktamig
Sluta med järntillskott.. om du inte gjort det.
Ät en varierad kost. Lägg till ägg.
Träna. Saken är biff.
..Kan man tycka, men psyk kan hjälpa dig med de psykiska svårigheterna.
Ge inte upp.
Har det gått en gång så kan det gå igen.
Jag vet exakt vad det är jag ska göra för att må bra. Det som är frustrerande är att min kropp inte tillåter mig att sova. Den väcker mig hela tiden!
Citat:
Ursprungligen postat av
Lenk
Skrattretande svar från empatiteknikerna i tråden. "Ryck upp dig", "du bryr dig inte om dig själv" osv. What? Snubben lider av grav insomnia. När man inte kan sova kan man inte heller göra annat. Vet ni ens vad sömnproblem är?
A och o är att ordna sömnen. Har ts testat kombon imovane (insomning) och propavan (för att förlänga sömnen)? Rekommenderar även starkast möjliga melatonin för att få in lite "naturlig" dåsighet på kvällarna.
Sömnproblem för de flesta är lite svårt att somna i ibland. De kan aldrig förstå vad extrem insomni innebär.
Har provat hela den kombinationen utan framgång tyvärr. Imovane funkar någorlunda dock. Melatonin ibland men får dålig sömn. Bättre än inget dock.
Nu tänker jag lägga ner mirtazapinet jag skulle köra med ett tag för att se om måendet stabiliseras och därmed sömn och rycken. Den ökar uppenbart mina ryckningar och det verkar ganska vanligt om man läser i litteratur.
Ska försöka gå tillbaka till mitt förra liv hur jag levde då och köra benso tillfälligt.
Möjligtvis att detta kan vara RLS/WED/PLMD. Då brukar dopaminAgonister och levodopa användas. Måste samtala med en läkare om detta.