Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 00:04
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantasnus
Nån som kan fixa fup eller fungerande länk till domen. Den som ligger i tråden funkar inte..

https://gofile.io/d/SMG4da
Citera
2024-04-24, 09:23
  #122
Medlem
En väldigt lång och gedigen intervju i dagens lokaltidning. Även om citaten kan se långa ut så kan jag meddela moderatorer m fl att det mest är bortkapat.

Citat:
Kvinnan heter Linda Axelsson och uppger först att hon blivit våldtagen och i samband med detta tagit ihjäl sin våldtäktsman genom att kväva honom med en kudde.
Ganska snart erkänner Linda att hon inte blivit våldtagen, utan att hon mördat sin sambo av andra skäl.

– Hon var lugn och sansad. Konstigt lugnt med tanke på situationen. Hon berättade på en gång om vad som hade hänt. Där och då upplevde jag henne inte som panikslagen eller ångerfull utan mer samarbetsvillig, säger polisen Louise Svärd.

xxxxxxx

Linda menar att uppväxten och det dåliga självförtroendet som grundades där har varit avgörande för mycket i hennes liv. Hon är uppvuxen i Jehovas vittne.
– Mina föräldrar var underbara, men jag var oerhört hårt hållen. Fick inte gå på disco och träffa pojkar. Vi firade inte jul, men fick ändå mycket presenter och hade det senaste.
– Vi skulle bli döpta till Jehovas vittnen och gifta oss i församlingen. Men jag trodde inte och drömde mig bort. Jag kände mig utanför och misslyckad.

xxxxxxxx

– Jag började leva livet. Umgicks med raggare och drack öl. Jag undvek mina föräldrar.
Så småningom läste hon till undersköterska, träffade en man och fick barn.
Levde Svensson-liv, men relationerna var kortvariga och destruktiva.

xxxxxxx

– Han var rolig och trevlig. Bjöd på restaurang med vin och god mat. Jag tyckte folk tittade på mig, som om jag var en gold-digger. Men jag var inte intresserad av hans pengar. Han ville köpa guldsmycken till mig, jag tackade alltid nej.
Enligt Linda har hon och 77-åringen olika syn på relationen.
– Jag försöker vara tydlig mot honom. Att jag inte vill ha honom eller är attraherad av honom, att jag vill ha hans hjälp så jag kan hitta en egen bostad. Men han tycker jag kan bo hos honom. Han föreslår att han kan bli borgenär, men då vill han ha en egen nyckel. Det ville inte jag.
– När han drack kunde han bli elak och odräglig. Han kallade mig för hora och mina barn för horungar. Jag slängde vin på honom vid ett tillfälle.
Varför gick du inte bara ifrån honom?
– Jag såg inte någon utväg och hade ändå hoppet att han skulle ändra sig och hjälpa mig som han lovat. Jag hade hans ord på att han skulle hjälpa mig.

Mordoffrets dåvarande svärdotter Carmen Iordan ger bilden av 77-åringen som en snäll person, som blev utnyttjad för att han inte ville vara ensam.
– Det är mycket tragiskt det som hände, säger Carmen.
Hon menar att det fanns en oro hos familjen för svärfaderns relation med Linda.
– Hon var så mycket yngre än honom och vi undrade vad det handlade om. Vi ville inte att han skulle vara med henne. Hon drack mycket och var ofta arg. Vi ville inte att han skulle dricka. Det kändes inte bra, säger Carmen.
Vi ville inte att han skulle vara med henne. Hon drack mycket och var ofta arg. Vi ville inte att han skulle dricka.
Just när mordet inträffade hade Linda och 77-åringen brutit, menar Carmen.
– Hon ringde honom flera gånger den dagen och var arg i telefonen innan han åkte hem till henne, säger Carmen.

xxxxxxxx

Linda själv menar inte att det fanns någon ilska i förväg - tvärtom.
Linda menar att hon bara hade druckit ett glas vin på morddagen. Glaset och en tom bag in box stod i diskhon under brottsplatsundersökningen.

xxx

Den dagen då Linda blev en mördare säger hon själv att hon bara druckit ett glas vin.
– Jag var rätt så glad och hoppfull. Min tanke var att jag skulle låna tre månadshyror av honom för att kunna flytta till något eget.
Linda tittar på Hem till gården och är uppspelt när 77-åringen kommer hem för att de ska titta på en lägenhet.
– Vi tar en kopp kaffe vid köksbordet. Han säger att han är trött. Jag säger till honom att du har lovat mig detta! Jag vill inte bo här!
Enligt Linda hånskrattar 77-åringen åt henne.
– Jag blir så fruktansvärt arg. Jag kände mig överkörd och våldtagen. Allt på samma gång.
Hon puttar till 77-åringens stol och han ramlar av stolen som går sönder. Han slår huvudet i golvet.
– Jag sätter mig över honom gränsle och tar en kudde från soffan och trycker över hans ansikte.
77-åringen kämpar emot och viftar med armarna.
– Jag lyfter på kudden efter ett tag och ser att det rinner blod från örat och näsan. Jag blev förvånad. Han var halvdöd. Jag förstod det inte då men rättsläkaren förklarade att jag hade krossat hans struphuvud med min tyngd och kraft när jag satt över honom.
Jag blev förvånad. Han var halvdöd. Jag förstod det inte då men rättsläkaren förklarade att jag hade krossat hans struphuvud med min tyngd och kraft när jag satt över honom.
Tänkte du någon gång, jag avbryter det här nu?
– Precis i början när han fäktade med armarna. Han sa: ”Snälla Linda lugna ner dig. Jag kan bli borgenär.” Men där kom det ju igen. Han ville kontrollera mig. Jag var fruktansvärt arg fortfarande.
– Han var halvdöd, så jag tänkte att han inte skulle ligga där och lida. Så jag drog in honom i benen i sovrummet. Där tog jag en annan kudde och höll även för hans mun med handen.
När 77-åringen väl är död menar Linda att hon drabbas av panik.
– Jag packar en säck med kläder. Min första tanke var att jag skulle sticka. Jag hade tillgång till hans minutenkort och kod. Men jag hade inte dödat honom för pengarnas skull, så jag åkte inte.

xxxx

– Jag var nere på botten och såg honom som mitt hopp. Jag tänkte att han som äldre och erfaren inte skulle vara elak. Han trodde att han kunde köpa allt och alla. Jag är fortfarande arg på honom.
– Jag skulle aldrig kunna döda för pengar. Många av dem som sitter här har gjort sitt brott på grund av pengar.
– Jag tycker synd om hans anhöriga.
Jag var nere på botten och såg honom som mitt hopp. Jag tänkte att han som äldre och erfaren inte skulle vara elak. Han trodde att han kunde köpa allt och alla.
Linda beskriver känslan hon kände vid brottstillfället på följande sätt:
”När jag träffade och lärde känna offret, så brann jag inombords av ånger, vrede och sorg. Han bara spädde på detta genom att hälla på mer och mer bensin. Till sist exploderade jag.”
https://www.smalanningen.se/2024-04-...S2XmRjfLwTM-cJ
Citera
2024-04-24, 13:41
  #123
Medlem
r_o_ns avatar
I lokaltidningen idag, 24¤4-24 så är det en artikel om Lind* *xelsson. En reporter har besökt henne och gjort en intervju. Bilden i artikeln är från hennes FB.

Om någon vill fördjupa sig i ämnet...
https://www.smalanningen.se/2024-04-...e-dag-for-det/

Från ingressen, Smålänningen online:
Citat:
Linda mördade med kudde – fick rekordstraff: ”Gråter inte varje dag för det”

Lind* *xelsson från Strömsnäsbruk dömdes till 18 års fängelse för mord på en äldre man.
Hon är därmed den kvinna i Kronobergs län som fått det längsta fängelsestraffet.
Vad föder en mördare? Vi träffade Linda Axelsson på Ystads anstalt för att få hennes berättelse.

(*=a, A)
__________________
Senast redigerad av r_o_n 2024-04-24 kl. 13:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback