Citat:
Ursprungligen postat av
Lisastankar
Hej!
En fråga som jag hoppas att någon har ett jävligt bra svar på.
Jag har varit arbetslös nu i en månad efter min föräldraledighet och har med det sagt gått på a-kassa. Nu har jag dock fått ett jobb och börjar den 1:a mars (Heltid). Lönen är innestående vilket betyder att jag får lön först i april.
Jag kan inte ta a-kassa under mars eftersom att jag jobbar naturligtvis. Men det betyder ju också att jag kommer stå med noll kronor under mars månad.
Det måste finnas någon väg man kan gå för att få en mindre inkomst vid sådana här tillfällen? Någon som vet hur man ska gå tillväga?
Finns inte en chans att jag klarar mig på 0 kronor med en hyra och diverse räkningar och dessutom att kunna ge mina barn mat under en hel månads tid.
Jag har ingen att låna pengar av så det är uteslutet. Men finns det någon annan trygghet inom staten vid sådana här tillfällen som jag inte vet om?
Tacksam för alla svar.
Vänliga hälsningar, den just nu fattiga och panikslagne tvåbarnsmorsan
Låter jobbigt.
Är du säker på att lönen kommer en månad efter? Varför gör de så? När det hänt mig är det för att jag varit visstidsanställd.
Socialen kunde va nåt men det beror på vad du fått ut i föräldrapenning. De brukar kolla tre månader bakåt på ens bank, och beroende på hur mkt pengar du fått ut i fp så kan de anse att du borde ha sparat för de här månaderna mars-april.