• 1
  • 2
2020-02-17, 14:12
Medlem
Ja sosselandet, man ska vara FAST
LOL

Detta facktänk. Jag är tillsvidareanställd
Men kommer bli fast om 6 mån ungefär

Men påverkar det här mitt lånelöfte? Min lön är bra och min kreditvärdighet perfekt , inga skulder.

Vi snackar inte lagerarbetare på manpower direkt
men alla unga ingenjörer tvingas ofta gå igenom young consultantrollen
Citera
2020-02-17, 14:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
LOL

Men påverkar det här mitt lånelöfte? Min lön är bra och min kreditvärdighet perfekt , inga skulder.

Det finns inget som heter fast anställd. Det heter tillsvidareanställd. Det är samma sak.
Citera
2020-02-17, 14:21
Medlem
jbswebecks avatar
Det verkar vara extremt svårt i alla fall att få lån utan fast anställning förut fans typ Bluestep men läste att dom hade slutat med privatlån? Lyckas man få det så får man väl punga ut en sky hög ränta.
Citera
2020-02-17, 14:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
LOL

Självklart påverkar det, du är alltså provanställd och kan få gå på dagen om arbetsgivaren så bestämmer. Det behöver inte betyda att de vill bli av med dig - kan räcka att företaget behöver dra åt svångremmen så sitter du pyrt till.

Vänta med låneansökningar tills dessa 6 månader passerat åtminstone, dumt att skuldsätta dig redan från dag 1.
Citera
2020-02-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Självklart påverkar det, du är alltså provanställd och kan få gå på dagen om arbetsgivaren så bestämmer. Det behöver inte betyda att de vill bli av med dig - kan räcka att företaget behöver dra åt svångremmen så sitter du pyrt till.

Vänta med låneansökningar tills dessa 6 månader passerat åtminstone, dumt att skuldsätta dig redan från dag 1.

Fast försäljningar av bostäder jag vill ha börjar ju nu
fan då

Kan man inte ändra lånet senare då? För det enda man behöver är löftet
Man köper inte bostaden förrän om 1 år minst, det är nybyggnation

Kan man få en provanställning att upphöra tidigare än 6 mån? om jag snackar med arbetsgivare
det enda som ändras är ju att uppsägningstiden blir längre
Citera
2020-02-17, 14:30
Medlem
Förlåt, men du verkar vara smått efterbliven. Du har fått ett drös svar men undviker att bemöta dessa då du endast läser det du vill höra.

Såklart anställningsform påverkar lånelöftet, det förstår till och med en efterbliven lönebidragsarbetande moggis, men du som är ingenjör(fniss) har tydligen väldigt svårt att begripa det.
Citera
2020-02-17, 14:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Fast försäljningar av bostäder jag vill ha börjar ju nu
fan då

Kan man inte ändra lånet senare då? För det enda man behöver är löftet
Man köper inte bostaden förrän om 1 år minst, det är nybyggnation

Kan man få en provanställning att upphöra tidigare än 6 mån? om jag snackar med arbetsgivare
det enda som ändras är ju att uppsägningstiden blir längre

Använder du lånelöftet för att signa ett kontrakt så är det bindande oavsett om inflyttning sker 1 år senare, med andra ord är risken för banken den samma..

Du kan avtala bort provanställningstiden med arbetsgivaren om denne går med på det ja.
Citera
2020-02-17, 14:40
Medlem
Citat:
Använder du lånelöftet för att signa ett kontrakt så är det bindande oavsett om inflyttning sker 1 år senare, med andra ord är risken för banken den samma..

Du kan avtala bort provanställningstiden med arbetsgivaren om denne går med på det ja.

Ok får försöka korta den till 2 månader det hinner jag

Under prov hos konsultfirma är det 2 veckor uppsäningstid, sen blir det 1 månad bara
på "riktig" fast anställning är det ju 3 månader

Så 1 månad och konsultfirmor har lätt att säga upp mig tror jag
jag antar att tillsvidareanställning på konsultfirma i princip också är en provanställning i praktiken

Företaget måste ju ha lätt att säga upp mig under hela perioden
Citera
2020-02-17, 14:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ok får försöka korta den till 2 månader det hinner jag

Under prov hos konsultfirma är det 2 veckor uppsäningstid, sen blir det 1 månad bara
på "riktig" fast anställning är det ju 3 månader

Så 1 månad och konsultfirmor har lätt att säga upp mig tror jag
jag antar att tillsvidareanställning på konsultfirma i princip också är en provanställning i praktiken

Företaget måste ju ha lätt att säga upp mig under hela perioden

Du kan, om du kommer överens med arbetsgivaren, helt ta bort provanställningstiden. Jag har själv skrivit sådana kontrakt när jag velat säkra en speciell person till företaget. Folk som har tillsvidareanställning sedan många år är ofta svåra att locka över om man "erbjuder" dem att inleda med 6 månaders provanställning..

1 Månad är uppsägningstiden under första anställningsåret enligt LAS, när du refererar till 3 månader så är det kollektivavtal och inte lag som styr det.
Citera
2020-02-17, 14:48
Medlem
Citat:

Skillnaden på prov och tillsvidare på konsultfirma kan inte vara stor när det gäller sparken
Dom kan nog sparka mig lätt på den andra också hoppas jag
bara 2 veckor mer i uppsägningstid
Citera
2020-02-17, 14:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Skillnaden på prov och tillsvidare på konsultfirma kan inte vara stor när det gäller sparken

Hela vitsen med prov är just att det skall vara enkelt (för båda parter) att avsluta om man inte är nöjd. Det blir genast bökigare när det är tillsvidare som skall varslas.
Citera
2020-02-17, 14:55
Medlem
Citat:
Med tanke på hur extremt dålig koll du verkar ha så ska du nog bo kvar hemma ett par år till! Det kommer fler bostäder... Sedan är nyproduktion i regel väldigt hög risk också, så lika bra du avstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in