2020-02-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Med tanke på hur extremt dålig koll du verkar ha så ska du nog bo kvar hemma ett par år till! Det kommer fler bostäder... Sedan är nyproduktion i regel väldigt hög risk också, så lika bra du avstår.

Som sagt jag tror konsultfirman har lätt att säga upp dig utanför provabatällngen hos dom. Sen får du gärna bevisa mig fel och inte skriva skit. Och nej jag bor i en hemsk hyresrätt och nej dom bygger inte mycket där jag vill bo
Citera
2020-02-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hela vitsen med prov är just att det skall vara enkelt (för båda parter) att avsluta om man inte är nöjd. Det blir genast bökigare när det är tillsvidare som skall varslas.

Är det verkligen så när man är konsult
Uppsägningen är bara en månad. Vi ka få in en klausul där dom får lättare att säga upp mig kanske eller försöka mörka det på ett snyggt sätt detta landet alltså
Citera
2020-02-17, 15:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Är det verkligen så när man är konsult
Uppsägningen är bara en månad. Vi ka få in en klausul där dom får lättare att säga upp mig kanske eller försöka mörka det på ett snyggt sätt detta landet alltså

Det har ingen betydelse, då blir du istället tillsvidareanställd hos konsultfirman. Tappar de sin kund så kommer du däremot troligen ligga pyrt till då. Som egenföretagare är det som du beskriver, men du verkar vara anställd?
Citera
2020-02-17, 15:53
Medlem
Lånelöfte är lätt att få. Behöver du bara löftet och inte själva lånet funkar det med provanställning.
Citera
2020-02-17, 15:54
Medlem
Citat:
Som sagt jag tror konsultfirman har lätt att säga upp dig utanför provabatällngen hos dom. Sen får du gärna bevisa mig fel och inte skriva skit. Och nej jag bor i en hemsk hyresrätt och nej dom bygger inte mycket där jag vill bo
Säg att du har en tillsvidareanställning hos Mckinsey, där du har provanställning första 6 mån. Du kan då få sluta/välja att sluta på dagen under första 6 mån, oavsett om du är uthyrd till något annat företag. Företaget där du är inhyrd kan också avsluta ditt uppdrag hos sig (enligt vad som står i kontraktet), men då är du fortfarande kvar på Mckinsey som provanställd. Under din provanställning vill inga (stor)banker ge dig lånelöfte även om din ingångslön är 50 tkr/mån, så då får du jaga banker i "gråzonen", vilket inte är att rekommendera då det är hög ränta mm.

Det jag menade med förra posten var att du bör hålla dig undan nyproduktion helt och hållet, och istället köpa något i en äldre förening, som inte är belånade upp över öronen.

Antar att du iaf har kontantinsats klar och har kollat hur mycket du får låna ungefär på din banks hemsida (brukar ha en kalkylator)? Är det klart, boka tid hos en rådgivare och gå igenom allt. Har du en ordnad ekonomi samt nån förälder som kan stå som backup kanske dom kan ge lånelöfte ändå, trots prövotid.
Citera
2020-02-17, 17:14
Medlem
Citat:

Varför skulle just konsultbolag ha lättare eller svårare att säga upp tilldvidaresnställda?
Om du vill hävda att några sårskilda regler gäller just dem så är det allt du som får skramla fram bevis!
Citera
2020-02-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle just konsultbolag ha lättare eller svårare att säga upp tilldvidaresnställda?
Om du vill hävda att några sårskilda regler gäller just dem så är det allt du som får skramla fram bevis!
Arbetsbrist, vill ingen anställa konsulter så finns det ju inget jobb för ens anställda, om man är renodlat konsultbolag.
Citera
2020-02-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Säg att du har en tillsvidareanställning hos Mckinsey, där du har provanställning första 6 mån. Du kan då få sluta/välja att sluta på dagen under första 6 mån, oavsett om du är uthyrd till något annat företag. Företaget där du är inhyrd kan också avsluta ditt uppdrag hos sig (enligt vad som står i kontraktet), men då är du fortfarande kvar på Mckinsey som provanställd. Under din provanställning vill inga (stor)banker ge dig lånelöfte även om din ingångslön är 50 tkr/mån, så då får du jaga banker i "gråzonen", vilket inte är att rekommendera då det är hög ränta mm.

Det jag menade med förra posten var att du bör hålla dig undan nyproduktion helt och hållet, och istället köpa något i en äldre förening, som inte är belånade upp över öronen.

Antar att du iaf har kontantinsats klar och har kollat hur mycket du får låna ungefär på din banks hemsida (brukar ha en kalkylator)? Är det klart, boka tid hos en rådgivare och gå igenom allt. Har du en ordnad ekonomi samt nån förälder som kan stå som backup kanske dom kan ge lånelöfte ändå, trots prövotid.

Har tillgång till god borgenär
men ska försöka förhandla om provanställningstiden
Jag antar att konsultfirmor kan fixa med klausuler osv
Dom jobbar ju med att kringgå systemet

Jag menar dom måste kunna säga upp mig enkelt även under "tillsvidareanställningen"
som på konsultbolag inte alls är lika trygg som "riktigt fast" anställd
Citera
2020-02-17, 19:22
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Har tillgång till god borgenär
Men då är det ju inga problem.
En borgenär är den som lånar ut pengar till en låntagare.
En borgenär är vanligtvis en bank, ett kreditinstitut eller en annan långivare.
Låntagaren kallas även gäldenär.
Citera
2020-02-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Men då är det ju inga problem.
En borgenär är den som lånar ut pengar till en låntagare.
En borgenär är vanligtvis en bank, ett kreditinstitut eller en annan långivare.
Låntagaren kallas även gäldenär.

Kopierat från internet lol, så du kunde inte det på frihand

Borgenär menar även någon som går i god för dig och enligt kontrakt täcker upp om du inte skulle kunna betala
Citera
2020-02-17, 19:52
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Kopierat från internet lol, så du kunde inte det på frihand

Borgenär menar även någon som går i god för dig och enligt kontrakt täcker upp om du inte skulle kunna betala
Kolla vad internet säger om ordet borgensman.
Citera
2020-02-17, 20:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Se upp så du inte skriver papper och förbinder dig till köp, så det inte blir dryga avgifter, du vet ju inte hur ditt liv ser ut om ett år. Du kan ha fått avslutad anställning eller blivit sjuk. Bara för att du får lånelöfte nu betyder inte att du får det verkliga lånet senare. Tycker du ska vänta, det är väl ingen rusch efter nyproduktion dessa dagar.

Visst, jag är en tråkmåns med säkerhetsbälte och krockkudde, men jag tycker man läser om folk som skrivit på nyproduktion och sedan får ett helvete om omständigheter ändras och de inte kan gå vidare med köpet.

Edit: Ja, provanställning är en väldig skillnad mot tillsvidareanställd när du pratar med banken. Negativ sådan.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-02-17 kl. 20:04. Anledning: Korrigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in