Citat:
Ursprungligen postat av ronnie10
Får man fråga, får du den klassiska "morfinbasreaktionen"? Och då menar jag inte morfin "bas" som i alkalisk, utan en molekyl där morfin är "basen" i molekylen (etylmorfin, metylmorfin (dvs kodein), diacetylmorfin (heroin) osv) inkl. morfin självt ger en särskild reaktion.
För jag, och jag tror fler med mig, får en väldigt konstig reaktion på molekyler med morfin som bas. Fick det inte innan jag vande in mig på andra opioider, men sen jag vant in mig på vissa andra, ger coci, kodde, moffe, horse, you name it, exakt samma reaktion (om jag tar en stor dos). Blir knallröd i ansiktet och på vissa ställen, alltså jag snackar verkligen brinnande röd, och det kliar så in i skogen över nästan hela kroppen, men särskilt ansikte/hals/nacke, huvudet blir tungt och VARMT som fan. Som att man doppat huvet i syra känns det som. En väldigt stark reaktion, men väldigt lite i "rus"-väg.
Väldigt svårt att beskriva men de som råkat ut för det bör känna igen hur jag menar.
Känner minst 1 person till som får en sådan allergi-liknande reaktion. Mycket underligt faktiskt, då varken jag eller han fick nån sån reaktion innan vi vande in oss på tram och o-desmetram (han) resp. hemlig (jag).
Det enda morfin-molekylinnehållande opiater ger mig numera är en räddning då man har AT. För i små doser ger det ingen farlig allergisk reaktion. Sen går det också att "trappa sig upp", kan ta 25mg, vänta en halvtimme-timme, 25 till, 25 till, 25 till och vara hyfsat påverkad till sist efter 2 timmar, men kan absolut inte ta 100 mg på en gång för då får jag en massiv allergisk reaktion. Sådana tjollerdoser som 210 mg kodein och 200 mg etylmorfin ger massiva allergisk reaktioner och känslan av brännskada (extrem epidermal hetta och sveda, klia) över hela kroppen men särskilt huvud och hals. Saknar den tiden då moffe funka lika bra som alla syntetiska opioider...
Vad jag inte gjort ännu dock är att prova att ta en massiv dos anti-histaminer i samband med morfinprep, någonting säger mig att det skulle fungera...
Cocillana har jag aldrig testat så jag vet inte hur jag skulle reagera på det. Det jag reagerar på annars är Kodein och Morfin (Meda, Dolcontin och någon okänd kapsel med "mjöl"-pulver).
Förr älskade jag ju som sagt var både Kodein och Morfin. Fick det klassiska opiatruset. Sedan blev jag tvungen att gå över på Subutex en period och när jag skulle kliva på Morfin igen så upplevde jag inte ruset som lika bra längre. MEN... det hade inte blivit någon allergi än, det tog ett tag. Om jag minns rätt så visade det sig på Kodein först.
Förr, när jag bara tog Kodein, så kunde jag ta hur många som helst (om jag ville, gillade mer lågdoser på Kodein, riktigt låga) men antalet tabletter jag kunde ta minskade. Tillslut hade jag utvecklat en allergi som innebar extrem klåda/stickningar. Inte den vanliga behagliga klådan alltså, utan allergiklåda. Det kunde klia/"fräta" så mycket att jag grät, eller iaf var nära. Tillslut så kunde jag bara ta högst 3 st Citodon, då hamnade jag på gränsen till allergin liksom.
När det gäller Morfin så ser det lite annorlunda ut. På det får jag inte klådan (konstigt nog) utan det blir en helt annan reaktion. Först de där satans stickningarna, som ju nästan alla får men de är extrema! Någon annan här beskrev det som att få igelkottar kastade på sig, i ansiktet. Känns som "tusen nålar"-leken överallt.
Sedan får jag mjölksyra, speciellt i benen. Verkar som om kroppen reagerar och sprutar ut just mjölksyra.
Och så blir jag dåsig, men inte på ett skönt vis. Dåsig kanske är fel ord, blir mer inlåst i min kropp. Hjärnan är inte behagligt avslappnad utan det är kroppen som reagerar och blir "slapp" och ansträngd. Jag blir andfådd av minsta lilla... kan bara sitta ned och hänga med huvudet medan jag är "pigg" inuti. Lyfter jag armen för att ta något, ett glas eller lypsyl, så blir det en så stor fysisk ansträngning att jag börjar flåsa. T.o.m. att prata är ansträngande.
Hjärtat reagerar också på den här "fysiska" ansträngningen... börjar slå snabbare när jag rör mig.
Inte så att jag är totalt låst i kroppen så jag sitter som en neddrogad... jag kan ju kliva upp men det känns inge bra. Är för ansträngande liksom. Minns hos en kompis när jag hade tagit pga att jag inte hade något annat. Vi skulle gå ut och röka och jag blev tvungen att röra mig. Plågade mig ut och dunsade ned på stolen på balkongen... flåsade lite. Satt mest som en säck potatis och orkade inte ens prata. Mår inte bra psykiskt alls när det blir så ju, vill bara hem och lägga mig tills det gått över.
Får även extrema "utslag" som inte ser ett dugg bra ut. Antihistaminer hjälper en del för mig, om jag måste ta det... men det tar ett tag innan de börjar verka så om jag vet att jag måste ta Morfin så börjar jag med antihista 1 dygn innan typ. Kan ändå ta ett tag innan de börjar fungera.