2006-03-24, 18:35
Medlem
Jag kanske är lite efter när det gäller dessa prepp men är bara allmänt nyfiken men vilka av dessa prepp är bäst . OxyContin ,Dolcontin eller ketogan ? .
Citera
2006-03-24, 18:56
Medlem
GaiNs avatar
Jag skulle i dagsläget ha valt ketogan iaf, annars tycker jag de är ganska likvärdiga dolc och oxy, beroende på vilka doser man kör och vilket intagningssätt man administrerar med. Många föredrar nog oxy, men dolc är ju trots allt morfinet x)

Oxy vs Dolc oralt vinner Oxy på dock.
Citera
2006-03-24, 19:03
Medlem
ok tack för svaret
Citera
2006-03-24, 19:07
Medlem
Oxikodon klår alla opiater/opioider åtminstone oralt. Men sen är ju Metadon trevligt efter som det håller så jävla länge.
Citera
2006-03-24, 19:15
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DcJack
Oxikodon klår alla opiater/opioider åtminstone oralt. Men sen är ju Metadon trevligt efter som det håller så jävla länge.

Ja, det har mycket god biotillgänglighet oralt. Dock så är ju inte oralt den ända vägen att intaga detta
Citera
2006-03-24, 19:32
Medlem
Hasse Heroins avatar
Oxikodon slår allt. Ska tydligen vara 2ggr starkare än morfin enl. erowid. Oxikodon har också en väldig hög biotilgänglighet rektalt ca: 80 %.

Dolcontin och ketogan är dock väldigt trevliga preparat också.
Citera
2006-03-24, 19:49
Medlem
ok , då har man lärt sig nåt nytt tackar för svaren igen grabbar.
Citera
2006-03-25, 01:25
Medlem
Hehe joopi! Oxycontin är min favvo drog nr 1 just nu, bara matar i mig av den. Och gud så skönt den där kicken är när man köra IV, man blir som helt seg å tung i skallen. MMMmmmmmMMmmm.

Oxy 10 ggr av 10.

Har dock aldrig provat dolcontin IV, men har hört de ska vara rätt grymt. Som knastra i hela kroppen typ bränns som fan, men jävligt starkt rus också.
Citera
2006-03-27, 23:35
Bannlyst
Nej Oxycontin slår inte allt.

Diacetylmorfin däremot, de är grejjer.
Citera
2006-03-28, 05:38
Medlem
Zoxs avatar
Oxy vs Dolcar?

Oxy äger banan. Totalt. (Min åsikt)

Dolcontin är ganska bortkastat om man inte kör IV, morfin skall som sagt in IV.

Vad gör Oxy så överlägsen?
Dags för en gammal sanning som ofta är en total missuppfattning:
Biotillgängligheten oralt för OxyContin är c:a 70% mot Dolcontin 30% (se fass.se).

Rektalt förändrar inte potensen per mg nämnvärt vid jämförelse, i tablettform är det två olika ligor varav oxy är tungviktaren.

Sedan är ju Oxy´n så gott som fridlyst, bara det!

Morfin IV är dock en helt annan historia.
Citera
2006-04-02, 20:32
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zox
Oxy vs Dolcar?

Biotillgängligheten oralt för OxyContin är c:a 70% mot Dolcontin 30% (se fass.se).

vad är biotillgängligheten för någonting?
Citera
2006-04-03, 10:06
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
vad är biotillgängligheten för någonting?

Med biotillgänglighet avses den del av tillgängligt läkemedel som via blodet kan nå blod/hjärnbarriären för att i slutändan kunna påverka hjärnan som är målorgan för
alla kända antidepressiva läkemedel (t.ex).

För att ha en uppfattning om biotillgänglighet är kunskaper om absorption och förstapassage effekt viktiga. Förstapassage effekt är lika med den del av läkemedlet
som efter absorption inte når blodbanan. Efter absorption så passerar läkemedlet via
vena portae, levern, som är ett synnerligen metabolt aktivt organ. Här kan mer än
hälften av passerande läkemedel tas om hand och metaboliseras så att det inte når blodbanan och inte bidrar till någon läkemedelsverkan. Däremot kan det fortfarande
ge biverkningar framför allt gastrointestinalt.

Genetiska faktorer, ålder, multifarmakologi och förekomst av olika typer av leversjukdom kan nämnas som viktiga faktorer som kan påverka förstapassage effekt och därigenom sänka biotillgängligheten. I de mätningar kan biotillgängligheten variera högst väsentligt
för olika läkemedel. Nefazodon har en genomsnittlig biotillgänglighet på cirka 20 % av
given dos medan till exempel citalopram ligger på mer än 80 %. Dessa data har man
givetvis tagit hänsyn till när det gäller FASS dosrekommendationer. Däremot finns inte fallet med den Crohnsjuke alkoholiserade patienten där vi som förskrivare måste fundera både på en sannolikt minskad biotillgänglighet tillsammans med en ibland minskad
förmåga hos levern att metabolisera läkemedlet.'
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in