2020-02-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Är du dum i huvudet? Det har ju påståtts detta i flera inlägg. Och angående vägbyggen spelar det ju ingen roll om en påtänd somalier körde denna bil. Vi kan inte bygga vägar som är säkra för påtända somalier utan körkort....

Jo, tjena! Påståtts är ju skillnad mot sanning.
Om någon påstår att du kört bil i påverkat tillstånd innebär det ju inte att det är sanning.

Men ok, det går inte att bygga vägar för att svenska rattfyllerister finns på vägarna!

Påtända Flashbackdårar som skriker högt är bland det värsta jag vet.

För påtänd är väl det minsta du är?
Citera
2020-02-20, 14:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Dom här plasttunnorna med sand som visas i videon fanns tidigare på t.ex Essingeleden, men de togs bort och ersattes av den metallkonstruktion som nu finns på olycksplatsen i Göteborg, varför vet jag inte - man kan gissa på besparingsåtgärder eftersom de första tunnorna längts ut oftast var knäckta/skadade när dom fanns på plats.

Men videon påvisar problemen som Trafikverket mörkar, plasttunnor eller metallkonstruktioner ska uppfylla en specifik standard med påkörningar i viss vinkel/hastighet, i videon är alla påkörningar i runt 62mph ( 99,7 km/tim), i detta fall körde dom absolut i en högre hastighet och då fallerar konstruktionen.

Den som finns på plats nu och som ska deformeras vid påkörning, är bultad i backen vilket gör att ovandelen trycks ihop lättare än bottendelen, det i kombination med bilens deformationszoner kan absolut bidra till att bilen då lättar och lämnar vägbanan, plasttunnorna med sand har v-form vilket trycker ned bilen mot marken vid påkörning, alltså 2 helt olika lösningar som vid för hög hastighet kommer att uppträda på helt olika sätt.

Metallkonstruktionen som finns idag lär inte funka alls om en tradare kommer farandes som har mycket högre hjulbas/markavstånd - risken blir då uppenbar att lastbilen hasar upp på skyddet som då fungerar som en lyftramp. Trafikverket körde ju med vajers på vissa sträckor som i praktiken fungerande som en studsmatta och kastade iväg fordon i en annan riktning vid påkörning, och t.ex de betongsuggor som stod på rad och skilde körbanorna åt på Essingeleden var tidigare högre och smalare - vilket fick alla bilar att volta vid påkörning från sidan och landa på taket, alla de är nu utbytta till halvrunda "suggor" istället.

Skulle vara intressant om vi kunde få storyn till varför Trafikverket gick all-in på denna metall-konstruktion istället för sandbehållarna som funkar så mycket bättre.

På 80-talet och framåt fanns det påkörningsskydd av lecakuber med presenning runt av samma typ som användes på racerbanor. Dessa ersattes vid millennieskiftet med nuvarande lösning pga EU-regler. Första skarpa krocken mot de gamla lecakuberna skedde vid tingstadstunneln i slutet på 80-talet.
Senast redigerad av Megaforce 2020-02-20 kl. 14:19.
Citera
2020-02-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeljka94
Killen var tillsammans med den ena tjejens syster. Så där sprack din teori också.

Så vad ?
Tjafsa och bråka i bilen kan väl göras ändå. Killen borde dessutom kanske varit hemma hos sin flickvän, istället för att ränna på stan på nätterna
Senast redigerad av Tavelramskrok 2020-02-20 kl. 14:21.
Citera
2020-02-20, 14:46
Medlem
Har någon ny information kommit fram?
Citera
2020-02-20, 15:15
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är precis min poäng. Att något är skumt, samt att det råder oklarheter. Däremot så tror jag inte att det kommer att vara locket på. Det är en bilolycka, inte förslitningen av M/S Estonia vi pratar om här.
Förslitningen? Här hoppas jag att det var auto-correct som slog till?
Citera
2020-02-20, 16:07
Medlem
NamnlosBarns avatar
Vem var tillsammans med vem?

Förresten har den där abshir facebook?
Citera
2020-02-20, 16:40
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ponera att stoppet gjorde flygturen möjlig , först en smäll och bilen lyfter då och slungas mot pelaren...

1. Hade det hjälpt med ett högre stopp ? Där det verkligen tar stopp ? Säg 2 meter högt

2. Hade det varit bättre att smälla in i pelaren direkt istället ? Att stoppet inte fanns där ? Hade någon kunnat klara sig i detta exempel ? Säg de som satt där bak t ex? Eller hade bilen ändå blivit demolerad ?
Det går inte att bygga bort fortkörningar/idiotkörningar och att sätta upp något som är 2 meter högt vid varje betongpelare för att förhindra en så här pass osannolik olycka blir oerhört kostsamt.

Tjejen körde för fort i dåligt väglag och om hon gjorde ett filbyte för sent eller fick vattenplaning så hon kom in på tvären i krockskyddet vet ingen. En sån här olycka går inte att bygga bort.
Men hade bilen gått rakt in i krockskyddet hade inte det blivit en så svår olycka.
Möjligtvis skador men men inte med dödlig utgång.
Jag kan inte hitta någon fler dödsolycka vid tunneln. Många olyckor, men bara plåtskador och lindrigt skadade människor.

Det som förvånar mig är att en sån här flaskhals som Tingstadstunneln har 70 km/tim.
Sänk hastigheten till 40 eller 50 km/tim och sätt upp mängder med fartkameror så lär hastigheten sänkas och det blir färre olyckor.
Senast redigerad av Timeout 2020-02-20 kl. 16:47.
Citera
2020-02-20, 16:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag har bott i Göteborg några år för länge sedan och haft det tvivelaktiga nöjet att köra bil där. Vad jag minns från området runt tunneln var att man var tvungen att byta fil hej vilt och att man hade väldigt kort tid på sig även i laglig hastighet att komma i rätt fil när man skull svänga av någonstans.
Precis min känsla också av det jag minns. Men med lägre hastighet så hade man inte varit tvungen att byta hej vilt i 70 km/tim med risk för en olycka.
Numera lämnar ju dom flesta förarna heller inte företräde när man ska byta fil så man får mer eller mindre tränga sig in vid filbyte och då är risken för olyckor större.
Alla verkar har väldigt bråttom till sin etta med lock.
Citera
2020-02-20, 16:49
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Förslitningen? Här hoppas jag att det var auto-correct som slog till?

Ja, det var autostavningen. "Förlisningen" ska det vara.
Citera
2020-02-20, 17:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Precis min känsla också av det jag minns. Men med lägre hastighet så hade man inte varit tvungen att byta hej vilt i 70 km/tim med risk för en olycka.
Numera lämnar ju dom flesta förarna heller inte företräde när man ska byta fil så man får mer eller mindre tränga sig in vid filbyte och då är risken för olyckor större.
Alla verkar har väldigt bråttom till sin etta med lock.

Det är en väldigt konstig trafik kultur i Göteborg. Samma gäller även i Malmö.
Men i Stockholm fungerar det bättre, speciellt i Essingeleden.
Där gäller blixtlås principen.

https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/ordlista/blixtlasprincipen

https://vägmärken.se/sammanvavning/
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-02-20 kl. 18:03.
Citera
2020-02-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det är en väldigt konstig trafik kultur i Göteborg. Samma gäller även i Malmö.
Men i Stockholm fungerar det bättre, speciellt i Essingeleden.
Där gäller blixtlås principen.

https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/ordlista/blixtlasprincipen

https://vägmärken.se/sammanvavning/

Hela området på båda sidor av tingstadstunneln är idag för litet. Det skulle behöva byggas två tunnelrör till för att svälja all trafik. Dom två tunnelrör som finns idag räcker egentligen bara till trafik åt ett håll, söder eller norr.

När det gäller den här olyckan så spelar detta mindre roll.
Citera
2020-02-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeljka94
Nej. Det sa jag inte. Killen var inte tillsammans med någon av tjejerna i bilen. Utan den ena tjejens (J) syster.
Du skrev den ena tjejens syster, då antar man systrarna eftersom du inte specificerade ditt uttalande.

Men ok jag vet vem du menar. Är de kusiner också?
Senast redigerad av Martlet 2020-02-20 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in