• 1
  • 2
2020-02-16, 12:32
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Ja, som rubriken lyder.

Har en illegalt nerladdat kopia på windows 7. Nu börjar jag fundera på att uppgradera operativsystemet, men skulle gärna slippa kostnaden. Är det värt att köpa?

Finns det något annat billigt / smidigt sätt att uppgradera sitt operativsystem?
Tar gärna emot tips! 😊
Citera
2020-02-16, 12:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Ja, som rubriken lyder.

Har en illegalt nerladdat kopia på windows 7. Nu börjar jag fundera på att uppgradera operativsystemet, men skulle gärna slippa kostnaden. Är det värt att köpa?

Finns det något annat billigt / smidigt sätt att uppgradera sitt operativsystem?
Tar gärna emot tips! 😊

Av allt man kan pirata så är nog operativsystemet det sämsta alternativet ur ett säkerhetsperspektiv, om du inte crackar det själv förstås. Om du inte vill betala, är det ett alternativ att köra någon Linux-dist, t ex Ubuntu?
Citera
2020-02-16, 12:37
Medlem
Keyzs avatar
Windows 10 nyckel kostar inte mer än 100 kr på eBay.
Jag köpte min för ett år sedan för 40kr och har aldrig strulat.
Citera
2020-02-16, 12:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Om du söker under trådarna som avser Windows 7 samt 10 så finner du mängder med olika tips.
Citera
2020-02-16, 12:48
Medlem
Har windows 8 på min 2-3 år gamla dator, inga problem med den direkt, men funderar på att uppgradera. Finns det några nackdelar med windows 10 jämfört med 8?

Edit: såg att det finns en tråd om det redan.
Citera
2020-02-16, 12:55
Medlem
Uppdatera 7/8 till 10 och se om hur det går.

10 har ingen tidsgräns för hur länge man kan köra utan nyckel. Kolla om det är något ni vill använda som kräver det.

Vissa saker under anpassa meny är blockerad men alla andra sätt att byta tex bild funkar fortfarande. Hur mycket man kan välja varierar mellan olika sätt. Tex öppna bilden med förvalda bildprogrammet eller Webbläsaren Firefox verka ge många val.

Vill ni ha tillbaka bilden som kom med 10 så visar länken var den finns.
https://winaero.com/blog/change-wind...ut-activation/

Edit:
När 10 en gång har blivit aktiverad så kan man nästa gång man installerar 10 skipa steget där den frågar efter nyckeln. 10 aktiveras igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Gäller även om man bara har haft lokalt konto på datorn.
Senast redigerad av panpo98 2020-02-16 kl. 13:01.
Citera
2020-02-16, 13:17
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
När 10 en gång har blivit aktiverad så kan man nästa gång man installerar 10 skipa steget där den frågar efter nyckeln. 10 aktiveras igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Gäller även om man bara har haft lokalt konto på datorn.

Förutsatt att du på din dator inte gjort allt för stora hårdvaruändringar ja.
Denna funktion i OS:et är för att underlätta vid ominstallationer men att förhindra aktivering vid "ny" dator.
Citera
2020-02-16, 13:54
Medlem
Köpt ett hundratals licenser på Ebay, alldrig betalat mer än 50kr för Pro, har också varit i kontakt med Microsoft support angående dessa pga jag var skeptisk till att de var egala, men.......
supporten sa att de är helt giltiga, oftast företag som köper in stora batcher och säljer ut det som blir över.

Licensen får man efter ca 5 min.
Citera
2020-02-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
oftast företag som köper in stora batcher och säljer ut det som blir över.

Licensen får man efter ca 5 min.

Nej. Det får Inte sälja sina volymnycklar vidare...

Det som händer är dock att de köper in enorma mängder nya datorer. Dessa installeras om med volymlicensnycklar, och då blir den nyckel som Leverades tillsammans med datorn oanvänd.

Så, de som säljer licenserna får oftast egentligen inte sälja dem. Men jag som kund får rent juridiskt använda den.

Jodå, jag för precis likadant själv... Och plockade ungefär 1800 nycklar själv vid en utrullning för några år sen...
Citera
2020-02-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ja, som rubriken lyder.

Tar gärna emot tips! 😊

Kan du köra W7 så gör det så länge det går. W10 är som att bli våldtagen av Microsoft. Och om du byter till ny dator som inte stödjer W7 får du spendera mycket tid att försöka stoppa våldtäkten som Microsoft har lagt in i W10. Och har du mobil data med begränsad surf får du snabbt lära dig vad jag menar. W10 kan äta upp hela din begränsade din surf på några dagar. Det är så mycket skit som sker i bakgrunden på W10 som du inte ser och som äter mängder av data.
Citera
2020-02-16, 17:49
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
Nej. Det får Inte sälja sina volymnycklar vidare...

Enligt den här posten verkar det vara fritt fram:

Citat:
JUDGMENT OF THE COURT (Grand Chamber)
According to the decision of the European Court (Curia) of Justice on the 3rd of july in 2012, (C-128/11.) the sale of software is permitted even without the physical transport of the medium (CD/DVD/Pendrive). The transfer of the used license activation keys is permitted, furthermore the sale, transfer of the unused software licenses is legal regardless of whether the software license is on a medium or online license activation key. The software company shall not prevent the further sale of its license, and usage of its software, including OEM, DSP and ESD versions. The software company’s copyright is exhausted when its software has been sold for the first time. The individual sale of Volume License and the trading of online transferable licenses are permitted. (C-128/11., EU 2001/29/EG, 28., 2009/24/EK)

https://answers.microsoft.com/en-us/...b-0f0b4bb454f9
Citera
2020-02-16, 18:28
Medlem
aafaans avatar
Windows 10 är gratis att ladda ner och använda, det enda som händer om du kör en oaktiverad Windows 10 är att du får en vattenstämpel i högra hörnet och att du inte kan ändra bakgrundsbild.

finns en bra video på youtube som förklarar detta bättre:

https://www.youtube.com/watch?v=AYaRzp--xyk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här