2020-02-27, 16:08
Medlem
Gaunters avatar
Dom två största anledningarna att sluta är dels den ekonomiska aspekten och att man blir beroende, finns i mina ögon ingen anledning att börja (Fast nu verkar det som du redan gjort det.). Ska inte kommentera hälso-aspekten på det hela då jag faktiskt inte vet ett dyft om det.
Citera
2020-02-27, 16:42
Medlem
Snusat i 38år utan ett enda uppehåll.
Min hälsa, tandkött, tänder och övrigt är i hur bra skick som helst.

Började iaf göra mitt eget snus 2012 och ligger då på ett dospris om 5-6kr.

Det som är viktigt är PH värdet i snus, jag vill påstå att snuset är mer riskfyllt idag pga
ex SM och säkert många andra inte lagrar snuset lika länge som tidigare vilket då gör att PH skjuter i höjden och köper man då en dosa som är "nygjort" så kan PH ligga en bra bit över 8.

Många olika märken idag använder sig av växtfibrer istället för tobak och tillsätter nikotinet efter
Här är en rysk sida med livsfarliga snussorter, den värsta som kommer ligger på 500mg/g
http://snus-up.su/
Citera
2020-02-27, 16:51
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Snusat i 38år utan ett enda uppehåll.
Min hälsa, tandkött, tänder och övrigt är i hur bra skick som helst.

Började iaf göra mitt eget snus 2012 och ligger då på ett dospris om 5-6kr.

Det som är viktigt är PH värdet i snus, jag vill påstå att snuset är mer riskfyllt idag pga
ex SM och säkert många andra inte lagrar snuset lika länge som tidigare vilket då gör att PH skjuter i höjden och köper man då en dosa som är "nygjort" så kan PH ligga en bra bit över 8.

Många olika märken idag använder sig av växtfibrer istället för tobak och tillsätter nikotinet efter
Här är en rysk sida med livsfarliga snussorter, den värsta som kommer ligger på 500mg/g
http://snus-up.su/
Högt pH är väl snarare bra mot karies.
Citera
2020-02-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Högt pH är väl snarare bra mot karies.

Men riktigt kasst mot tandkött och slemhinnor.
Anledningen till ett högt PH i snus är för att laka ur så mycket som möjligt av det fria nikotinet från tobaken
Senast redigerad av peckapecan 2020-02-27 kl. 16:56.
Citera
2020-02-27, 17:17
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Men riktigt kasst mot tandkött och slemhinnor.
Anledningen till ett högt PH i snus är för att laka ur så mycket som möjligt av det fria nikotinet från tobaken
Skulle gärna vilja se källa på att högt pH skadar tandköttet.
Citera
2020-02-27, 17:47
Medlem
Citat:

Nu pratar vi väl högt PH i snus och då är det allmänt känt i snuskretsar att sodan har den effekten.

https://tobakskemi.se/produkt/ph-matare-ph-212/
Citera
2020-03-03, 16:47
Medlem
bunjackens avatar
Citat:

Ok jag kan agera källa och min gamla lärare

Han då snusade lössnus i mer än 35-45 år i många år minst en dosa göteborgs rape lös han sa att han fått en ordentlig grop och kunde väl trycka in 5-6 gram snus på en gång utan att det syntes jättemycket

Jag då började snusa vid ca 12 års ålder det sved riktigt under läppen senare kanske 2-3 år när det blev mer och mer snus ja då fick jag vita märken på tandköttet och alldeles gropigt då vart det göteborgs rape vit portion fick lägga in snusen på högersidan trots att jag är van vid vänstern eller möjligtvis snusa med öppen mun haha. Jag är inte den som är smärtkänslig

Om jag stoppar in portionssnus av formatet large nu idag så syns inte snusen lika mycket som förr

Tandläkaren har till och med nämnt att jag snusar och du bör skifta på sidan du snusar på eller sluta

Så snus påverkar tandkött negativt däremot ger det ju inte lungcancer tex
Citera
2020-03-03, 16:48
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Nu pratar vi väl högt PH i snus och då är det allmänt känt i snuskretsar att sodan har den effekten.

https://tobakskemi.se/produkt/ph-matare-ph-212/

Japp både lågt ph och högt ph är frätande
Citera
2020-03-03, 18:37
Bannlyst
Snus är kanske den skadligaste drogen vi har. Det är något som lägger locket på för känslorna hos svenska män, en snuttefilt som gör dem ok med övergrepp på vita kvinnor. Något som sår en känsla av att allt är väl ändå ok i det stora hela och i slutet kommer nog allt ordna sig, även om jag själv inte gör ett skit.
Jag slutade snusa ifjol och kommer aldrig mer se åt såna indiandroger.
Om alla svenska män slutade snusa så skulle vi ha en folkresning inom en vecka!
Citera
2020-03-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thetotalend
Snus är kanske den skadligaste drogen vi har. Det är något som lägger locket på för känslorna hos svenska män, en snuttefilt som gör dem ok med övergrepp på vita kvinnor. Något som sår en känsla av att allt är väl ändå ok i det stora hela och i slutet kommer nog allt ordna sig, även om jag själv inte gör ett skit.
Jag slutade snusa ifjol och kommer aldrig mer se åt såna indiandroger.
Om alla svenska män slutade snusa så skulle vi ha en folkresning inom en vecka!

Det är nikotinet i tobak som du referrerar till antar jag, vilket också finns i andra produkter på marknaden, typ cigaretter, cigarrer, E-juice men vad det har att göra med övergrepp får du nog ta och precisera.

Trollar du inte, så läs på lite om nikotinet.
Citera
2020-03-07, 09:06
Medlem
Inget jag rekommenderar någon att börja med, har snusat i snart 30 år, och konklusionen är enkel, det finns inga fördelar med snus så som jag ser det nu, det för noll gått med sig, endast problem såsom försämrad tandstatus, beroende, kostsamt, men även så påverkas den fysiska konditionen negativt, iallafall för mig.
Citera
2020-03-19, 19:52
Medlem
har snusat i 3 år. hörde på omvägar att det vita räffliga under läppen kan vara en förvarning om cancer och tittade under min läpp och det var vitnat och räfflat. blev lite svett, någon som vet mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in