2020-03-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
har snusat i 3 år. hörde på omvägar att det vita räffliga under läppen kan vara en förvarning om cancer och tittade under min läpp och det var vitnat och räfflat. blev lite svett, någon som vet mer?

Nej, det är inte förstadie till cancer. Det är noga utrett.

"Hos alla snusare ser vi skador i munslemhinnan och ibland tillbakadraget tandkött. Om man slutar med snusning läker dock slemhinneskadorna snabbt, men tandköttsförändringarna kvarstår. Det bör framhållas att bruk av portionsförpackat snus som regel orsakar mindre uttalade förändringar."

https://www.tandlakartidningen.se/in...%93-inte-snus/
Citera
2020-03-20, 23:14
Medlem
paggans avatar
Jag tycker du ska läsa Sluta snusa-tråden som är klistrad i denna del av forumet och se hur många som kämpar dagligen för att ta sig ur beroendet som de fastnat i.
De flesta lyckas inte. 20 år efter att du tagit första snusen kanske du sitter där och ångrar att du lagt ut hundratusentals kronor på egentligen ingenting.

Det har jag gjort.
Citera
2020-03-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Nej, det är inte förstadie till cancer. Det är noga utrett.

"Hos alla snusare ser vi skador i munslemhinnan och ibland tillbakadraget tandkött. Om man slutar med snusning läker dock slemhinneskadorna snabbt, men tandköttsförändringarna kvarstår. Det bör framhållas att bruk av portionsförpackat snus som regel orsakar mindre uttalade förändringar."

https://www.tandlakartidningen.se/in...%93-inte-snus/

Jag använder portion och har som ett vitt lager under läppen och ser ut som någon har skurit med kniv. Inget jag lider av men ser förjävligt ut. Däremot är det inte snyggt om den ena tanden ser större ut än den andre bara för att tandköttet drgit sig uppåt
Citera
2020-10-02, 17:48
Medlem
Stingfrees avatar
En doktor kan svara på din fråga, se videon som har 11 100+ visningar på YouTube. Undertecknad är den som intervjuar forskaren Lars Ramström. https://snusforumet.se/no-link-between-snus-and-oral-cancer-new-study-shows/

Mvh

Bengt Wiberg
Snusinnovatör Lidingö
Citera
2020-10-02, 18:04
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stingfree
En doktor kan svara på din fråga, se videon som har 11 100+ visningar på YouTube. Undertecknad är den som intervjuar forskaren Lars Ramström. https://snusforumet.se/no-link-between-snus-and-oral-cancer-new-study-shows/

Mvh

Bengt Wiberg
Snusinnovatör Lidingö
Men lär dig posta YouTube länkar för helvete:

How dangerous is snus compared to smoking? Doctor Lars Ramström replies:
https://www.youtube.com/watch?v=quORGEaFnd0

Och slipa lite på din engelska grammatik medan du håller på (lär dig när du ska använda doesn't och don't osv). Swenglish i all ära, men du blir inte tagen på allvar om du låter som när Göran Persson pratar engelska, lol.

I övrigt, keep up the good work!
Citera
2020-11-24, 02:30
Medlem
Stingfrees avatar
hade redan svarat
Citera
2021-06-01, 15:27
Väcker tråden igen eftersom forskningen går framåt. Hur farligt är egentligen snus 2021???

Finns väl tre risker som jag ser det:
Bukspottkörtelcancer (risken dubblas, om risken är 0.5% chans att någon gång i livet få cancer i bukspottkörteln blir den istället 0.5%)

Diabetes typ 2 (också dubblerad risk?)

Hjärtkärlsjukdom (har inga siffror)
Citera
2021-06-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Väcker tråden igen eftersom forskningen går framåt. Hur farligt är egentligen snus 2021???

Finns väl tre risker som jag ser det:
Bukspottkörtelcancer (risken dubblas, om risken är 0.5% chans att någon gång i livet få cancer i bukspottkörteln blir den istället 0.5%)

Diabetes typ 2 (också dubblerad risk?)

Hjärtkärlsjukdom (har inga siffror)

1. Nej. Som nämnts flera gånger tidigare. Tesen att snus skulle vara en riskfaktor för pancreascancer har debunkats. PANC 4, Bofetta et.al samt Araghi et.al 2017. Därmot finns en risk för snusare som är tidigare rökare (varav cigarettrökning är en konstaterad riskfaktor.

”Compared to never-snus use, current snus use was not associated with risk of pancreatic cancer (HR 0.96, 95% CI 0.83-1.11) after adjustment for smoking."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28486772/

The Lancet finner inget stöd i befintlig forskning att snus skulle utgöra en risk för cancer:

“In estimating the burden attributable to smokeless tobacco, we found that the risk varies by the toxicity of the type used; there is sufficient evidence that chewing tobacco and other products of similar toxicity cause excess risk of oral and oesophageal cancer while, at this time, existing evidence does not support attributing burden to snus or similar smokeless tobacco products."

http://www.thelancet.com/gbd

2. Angående diabetes så gäller att det finns indikationer på att storkonsumenter kan ha en något ökad risk (ca 20-40 %), men detta vilar på svaga data. Samma studie visar också en underrisk för normalkonsumenten 3-5 dosor/vecka, vilket vi givetvis måste ta lika lite hänsyn till. Samtidigt är fel sorts matvanor är associerat med 300% överrisk att drabbas av diabetes typ-2.

3. Användning av svenskt snus utgör heller ingen risk att insjukna i hjärt/kärlsjukdom. Center for Tobacco Products som är en del av FDA och publicerade för en tid sedan en metaanalys i Open Heart (British Cardiovascular Society) (brittiska hjärtläkarsällskapet). Däremot finns en ökad risk för olika typer av hjärt-kärlsjukdomar med andra typer av rökfri tobak. Det som skiljer det svenska snuset från andra rökfria tobaksprodukter är enligt CTP den kvalitetsstandard som tillämpas i Sverige och om som syftar till att minimera halter av oönskade ämnen.
Citera
2021-06-02, 12:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Har hört att en storsnusare (som undertecknad) "sparar" två hjärtslag om kroppen slipper nikotinet (alltså att vilopulsen sjunker fr t ex 78 till 76, under själva absen lär den nog ligga högre... ) men har ingen källa och vet inte om det stämmer - men make´s sense, gör det inte?
Citera
2021-06-02, 21:53
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
1. Nej. Som nämnts flera gånger tidigare. Tesen att snus skulle vara en riskfaktor för pancreascancer har debunkats. PANC 4, Bofetta et.al samt Araghi et.al 2017. Därmot finns en risk för snusare som är tidigare rökare (varav cigarettrökning är en konstaterad riskfaktor.

”Compared to never-snus use, current snus use was not associated with risk of pancreatic cancer (HR 0.96, 95% CI 0.83-1.11) after adjustment for smoking."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28486772/

The Lancet finner inget stöd i befintlig forskning att snus skulle utgöra en risk för cancer:

“In estimating the burden attributable to smokeless tobacco, we found that the risk varies by the toxicity of the type used; there is sufficient evidence that chewing tobacco and other products of similar toxicity cause excess risk of oral and oesophageal cancer while, at this time, existing evidence does not support attributing burden to snus or similar smokeless tobacco products."

http://www.thelancet.com/gbd

2. Angående diabetes så gäller att det finns indikationer på att storkonsumenter kan ha en något ökad risk (ca 20-40 %), men detta vilar på svaga data. Samma studie visar också en underrisk för normalkonsumenten 3-5 dosor/vecka, vilket vi givetvis måste ta lika lite hänsyn till. Samtidigt är fel sorts matvanor är associerat med 300% överrisk att drabbas av diabetes typ-2.

3. Användning av svenskt snus utgör heller ingen risk att insjukna i hjärt/kärlsjukdom. Center for Tobacco Products som är en del av FDA och publicerade för en tid sedan en metaanalys i Open Heart (British Cardiovascular Society) (brittiska hjärtläkarsällskapet). Däremot finns en ökad risk för olika typer av hjärt-kärlsjukdomar med andra typer av rökfri tobak. Det som skiljer det svenska snuset från andra rökfria tobaksprodukter är enligt CTP den kvalitetsstandard som tillämpas i Sverige och om som syftar till att minimera halter av oönskade ämnen.

Tack för en väldigt tydlig redogörelse och källhänvisningar. Ditt namn, Drsnus gör att jag har svårt att se dig helt objektiv dock Skämt åsido.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Har hört att en storsnusare (som undertecknad) "sparar" två hjärtslag om kroppen slipper nikotinet (alltså att vilopulsen sjunker fr t ex 78 till 76, under själva absen lär den nog ligga högre... ) men har ingen källa och vet inte om det stämmer - men make´s sense, gör det inte?
Det kan nog stämma då nikotinet höjer metabolismen/ämnesomsättningen och stressar kroppen. Men finns inga studier som pekar på förhöjd risk för hjärtkärlsjukdomar hos snusare så är det alltså inte negativt.
Man kan också se det som att någon som tränar mycket också "sliter" på hjärtat i sånt fall.
Citera
2021-10-14, 20:34
Medlem
Jag tror största faran som ingen nämner är att det ökar risken för psykiska problem. Först trodde man att människor med psykiska problem i större utsträckning rökte för att dom självmedicinerade. Idag vet man att upprepat nikotin intag ökar risken för psykiska problem. Bara tänk på dom kvinnor i din vänskapskrets som röker... Hur många av dom har inte psykiska problem?

Detsamma gäller även snus. Oftare män som snusar så inte lika lätt att se. Men alla erkänner nog att man sover mycket sämre av snus och vaknar mer morgontrött. T.ex. detta är ingen liten sak. Sömn är oerhört viktigt för psyket och försämrad sömn leder till försämrad livsglädje i längden. Alla som jag känner som slutat snusa säger samma. Deras upplevda ångest minskade efter att dom slutat snusa. Problemet är att vi är så jävla wired att söka kickar som människor så inbitna snusare är i denial för hur snuset egentligen får dom att må i längden.
Senast redigerad av DrMuggenD 2021-10-14 kl. 20:52.
Citera
2021-10-14, 21:18
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuggenD
Jag tror största faran som ingen nämner är att det ökar risken för psykiska problem. Först trodde man att människor med psykiska problem i större utsträckning rökte för att dom självmedicinerade. Idag vet man att upprepat nikotin intag ökar risken för psykiska problem. Bara tänk på dom kvinnor i din vänskapskrets som röker... Hur många av dom har inte psykiska problem?

Detsamma gäller även snus. Oftare män som snusar så inte lika lätt att se. Men alla erkänner nog att man sover mycket sämre av snus och vaknar mer morgontrött. T.ex. detta är ingen liten sak. Sömn är oerhört viktigt för psyket och försämrad sömn leder till försämrad livsglädje i längden. Alla som jag känner som slutat snusa säger samma. Deras upplevda ångest minskade efter att dom slutat snusa. Problemet är att vi är så jävla wired att söka kickar som människor så inbitna snusare är i denial för hur snuset egentligen får dom att må i längden.
Ligger en del i vad du säger angående nikotin och psykisk ohälsa, men jag är osäker på hur mycket nikotin påverkar/influerar psykiska sjukdomar. Vad gäller sömn så är mitt största problem när jag äter sent, då sover jag dåligt både vad gäller återhämtningen och längden på sömnen (vaknar efter 2-4 timmar, kan inte somna om osv). Jag snusar visserligen sånt där tjejsnus, alltså nikotinpåsar utan tobak, men de brukar innehålla rätt mycket nikotin faktiskt. Annars har jag alltid en Lyft eller Swave i käften när jag sover, och samma gäller när jag snusade riktigt snus, även då en prilla i munnen vid sömn. Jag loggar ju min sömn och puls med olika fitness trackers (Garmin och Whoop), och det är inga konstigheter med pulsen och HRV/stress under sömnen med snus, bara jag sover på tom mage så är allt lugnt och stabilt.

Angående kvinnor så är de alla mer eller mindre galna och korkade, så man kan inte dra för stora växlar utifrån det; det är inte nikotin som är boven där.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-10-14 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in