[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Sant. Mycket beror ju såklart på sammanhang och tonfall men om du kallar någon för judejävel så är det inte omöjligt att det kan uppfattas som att du ogillar judendomen
Ja, det är klart. Det är dock inte riktigt det jag undrar.
Citat:
Gällande raggare, politiker och hora så är ju detta saker som folk väljer att bli, till skillnad från neger, jude och bög, så jag tycker inte det är jämt skägg där.
Intressant, du menar alltså att fulheten i att göra pejorativ av en gruppidentitet är avhängig huruvida grupptillhörigheten är självvald.
Då kan man som följdfråga fråga sig om den fria viljan verkligen är fri. Vissa menar att den som vuxit upp i exempelvis en politikersläkt på grund av "strukturerna" i den släkten kommer bli politiker utan att det kan kallas för "fritt val".
Man skulle också kunna fråga sig om en individ som råkar ha mörk hudfärg men inte valt att ha sin hudfärg som grunden för sin identitet, verkligen kan sägas vara "neger" på det sätt som den som säger "negerjävel" kanske menar. Så varför måste han ta åt sig? Jag tar inte åt mig om någon kallar mig "svenskjävel" ifall personen med ordvalet menar att det är dåligt att vara konflikträdd och vänster, saker som jag inte är.
Är förresten "svenskjävel" lika illa som "negerjävel" och "bögjävel"?
Citat:
Däremot faller det fortfarande in under 'tråkig-ordkombination'-kategorin...
Jag tycker det viktiga är vad man menar. Om samtliga åhörare rent hypotetiskt känner talaren och vet att han inte har något emot negrer, kan man ändå säga att det är ondskefullt att välja just ordet "negerjävel"? Dvs har man "tolkningsföreträde" så att man kan hävda att en kränkning föreligger trots att man vet att ingen kränkning var avsedd?
Tonaliteten är onekligen negativ ja, men vissa människor är bittra och negativa och då kanske de borde få ha rätten att vädra sina känslor också.