• 1
  • 2
2020-02-12, 16:01
Medlem
Hej alla glada!

Sitter på operativsystemet windows 8.1 och är nöjd. Spelen jag spelar flyter på men är det ens värt att uppgradera till windows 10? Har fått höra att w10's säkerhet är bättre än windows 8.1.

Windows 8 fortsätter ge updates fram till 2022 om jag minns rätt

Vad tycker ni? Har ni erfaranhet? Dela gärna med er eller dela med er kunskap.

Tack på förhand
Citera
2020-02-12, 16:33
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Hej alla glada!

Sitter på operativsystemet windows 8.1 och är nöjd. Spelen jag spelar flyter på men är det ens värt att uppgradera till windows 10? Har fått höra att w10's säkerhet är bättre än windows 8.1.

Tack på förhand

Citat:
If you’re a gamer, then Windows 10 is definitely the right OS for you. Microsoft has added a series of gaming-related features in Windows 10, including the Game Bar, Game DVR option, and more. Windows 10 definitely offers better gaming performance than Windows 8.1 or Windows 8.

https://windowsreport.com/windows-8-...ws-10-upgrade/
Citera
2020-02-12, 18:25
Medlem
Citat:
Hej alla glada!

Tack på förhand

Köp hellre en ny dator med Windows 10. Genom att uppgradera Windows 8.1 till Windows 10 kan det bara uppstå en massa fel. Jag hade köpt en ny dator med Windows 10. HP är bra kvalitet
Citera
2020-02-12, 19:14
Medlem
Haha väljer att behålla windows 8. Det funkar iaf.. Tack för alla svar!

Mvh
Citera
2020-02-12, 19:17
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Köp hellre en ny dator med Windows 10. Genom att uppgradera Windows 8.1 till Windows 10 kan det bara uppstå en massa fel. Jag hade köpt en ny dator med Windows 10. HP är bra kvalitet
Köpa en helt ny dator för att byta os?? Låter som en dyr variant, ifall TS inte behöver en bättre burk.

Installera Win10 rent, sen köper man en billig nyckel på ebay.
Citera
2020-02-12, 19:25
Medlem
Citat:
Hade jag varit förmögen, ja. Men jag är glad för det jag har. Har du varit med om att det uppstod massa fel? För mig gick det felfritt förut men efter en omformatering så sa en polare att 8.1 är bättre för spel men det flyter på. Windows 10 har iaf snäppet bättre med säkerheten med virus men kan hända oavsett xD

Vad använder du din HP till ?
Citera
2020-02-12, 19:25
Medlem
BigFatCones avatar
Det är min professionella åsikt att Windows 10 är bättre än Windows 8.1 på ganska exakt alla punkter.
Citera
2020-02-12, 22:18
Medlem
Citat:
Hade jag varit förmögen, ja. Men jag är glad för det jag har. Har du varit med om att det uppstod massa fel? För mig gick det felfritt förut men efter en omformatering så sa en polare att 8.1 är bättre för spel men det flyter på. Windows 10 har iaf snäppet bättre med säkerheten med virus men kan hända oavsett xD

Vad använder du din HP till ?

Jag använder min HP till allt utom spel.

Jag har läst på bl a Norton Community att det kan bli fel då man uppgraderar till Windows 10.

Operativsystem som jag har använt är: Windows 98, Windows ME, Windows XP, Windows Vista, Windows 8.1 och Windows 10. Windows 10 var på en arbetsplats och min jämförelse är att Windows 8.1 är lättare att manövrera än Windows 10.

Windows 8.1 och Windows 10 har ett inbyggt säkerhetsskydd i form av Windows Defender och Windows-brandväägen.
Citera
2020-02-12, 22:29
Medlem
HejaFinlands avatar
10 anses bättre än 8 (7 hade väl bättre rykte än 8?), men jag skulle inte byta på datorn. Det känns som operativsystemen blir tyngre och tyngre för varje generation så det är risk att datorn blir långsammare? Den först laptop jag hade med 10 var extremt seg, fast den såldes med 10 så hade den inte tillräckligt arbetsminne tror jag.
Citera
2020-02-12, 23:18
Medlem
Citat:
Windows 10 lär fungera fint på din nuvarande dator, men dess "feature updates" som släpps två gånger om året är näst intill otestade och bör undvikas de första 2-3 månaderna efter lansering.

Själv trivdes jag väldigt bra med Windows 8.1, vilket är långt bättre än 10:an om man har pekskärm.

Numera kör jag dock Windows 10 1909, vilket fungerat relativt smärtfritt sedan i julas. Har stängt av Bing, Cortana samt Start-menyn (kör OpenShell) och använder ShutUp10 för att inte ge bort all min data till Microsoft.

Ett tips är även att köra med en lokal användare på datorn och undvika Microsoft-konto.

Men har du inga program som kräver nyare Windows, så kan du lika gärna köra vidare med 8.1. Det lär gå fint att uppgradera gratis till 10:an även framöver.

Generellt sett har jag aldrig haft ett OS som strulat så mycket som 10:an, samtidigt som det bitvis fungerat helt felfritt. Problemet är det ständiga lotteriet med uppdateringar.
Citera
2020-02-13, 07:45
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Nja! Du har rätt i att uppgraderingar inte brukar sluta så bra..
Men sitter man på W8 så är det klokt att säkerhetskopiera sina filer etc. innan man uppgraderar till W10.
Då blir det inga problem med produktnyckeln till W10..

Sedan gör man bara en REN nyinstallation av Windows 10 via en USB-pinne etc..

Det blir i längden bäst så...
Citera
2020-02-14, 01:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Behövs verkligen inte om datorn du har räcker till prestandamässigt. Uppgradera och om datorn krånglar efter det så är det ju bara att installera Windows 10 rent. Behövs ju verkligen inte ny hårdvara för det om inte datorn skulle vara så gammal att prestandan inte räcker till eller att det inte går att få tag på drivrutiner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in