2020-05-18, 19:27
Avstängd
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Självklart ska traffickerade kvinnor och offer för människohandel inte löpa risk att lagföras men då ska det också finnas övertygande bevisning att dom varit tvingade.

Det är mer den här jämlikheten inför lagen som jag tänkte på, de prostituerade som öppet saluför sexuella tjänster som är förbjudna att köpa ska inte kunna göra det ostraffat eftersom det är anstiftan till brott.

Sverige borde också ha mer kontroll över vilka människor som kommer hit och varför, dvs hur de ska livnära sig här och hur länge.

Det var förresten ett ny sexköpsrazzia idag mot en illegal bordell i form av en massagesalong. Två personer är gripna för grovt koppleri. Din åsikt om detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m-polis-gripen

Har bara väntat på detta
Ägarinnan är ju tillsammans med en snut och trodde väl att hon hade fribrev
Citera
2020-05-19, 20:43
Medlem
zuperzums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Om jag har förstått uppgifterna i media rätt så grep polisen 11 personer vid den senaste razzian (den där en kändis åkte fast) – 10 erkände sexköp och godtog ett strafföreläggande medan den 11:e nekade. Det skulle vara intressant att följa ärendet och se om åklagare för ärendet vidare till domstol eller om ärendet läggs ner i brist på bevis innan det kommit till domstol. I allmänhet är det ju svårt att bevisa sexköp om inte den prostituerade ställer upp som vittne (vilket hon har laglig rätt i detta fall att göra) och vittnar mot kunden. Såvitt jag förstår så är det många mål som läggs ner när den misstänkte har nekat för att man inte har bevis som bedöms hålla i tingsrätten och i de fall som förs till tingsrätten så förekommer frikännanden därför att bevisningen är svag. Jag har läst om ett fall där mannen dömdes i tingsrätten för sexköp, men belv frikänd i hovrätten för den prostituerade hade åkt hem till sitt hemland vilket gjorde att det inte fanns något vittne och därmed ingen bevisning.

Ja, det skulle vara mycket intressant att följa ärendet. Hur gör man det?
Citera
2020-05-19, 20:46
Medlem
zuperzums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qt118
Ja, och det är även viktigt att tänka på att ett ledande narrativ som dessa anhängare till sexkontrollslagarna (BrB 6:11,12) framför, är att de utgör en oumbärlig metod för att stävja brott mot frid och frihet (BrB 4:1), som de tycker är viktigare än bl.a rätten till privatliv, rätten till att förfoga över sin egen kropp, och som här, rätten till hälsa genom tillfredsställande sexuella upplevelser med samtyckande vuxna. Listan kan göras lång.

Alla svenska makthavare tycker att denna ändamålsenliga polisiära metod helgar det multi-rättighetsinskränkande medlet. Det är kanske inte så konstigt då det ligger i vårt samhälles sociala och strukturella natur, att makthavare inte behöver bekymra sig lika mycket om dessa rättigheter som många andra. Det vore dock intressant att veta hur europadomstolen hade ställt sig i frågan.

Men ur ett privat perspektiv är det, mycket riktigt, mycket lättare att låta udda vara jämt och bara gå vidare med sitt liv, Stebbins.

Håller med, qt118. Narrativet har vi verkligen fått se prov på de senaste dagarna.
Citera
2020-05-20, 02:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qt118
Varför det? Rekvisitet till lagen kan väl kvitta om jag inte erkänner lagens legitimitet eftersom brottsbalken är underställd europakonventionen enligt regerinsformen, och jag anser det som min rätt att inte bli diskriminerad pga min könstillhörighet när jag söker tillfredsställande sexuella upplevelser med samtyckande vuxna, vilket jag tycker är en viktig del av mitt privatliv.

Men hur vet du att de du köper sex av inte är offer för trafficking och människohandel?

Det finns ju knappast någon certifiering av de prostituerade på lägenhetsbordellerna?

Du verkar inte heller förstå att sexköpslagen och kopplerilagen är två skilda ting.

Sexuell samvaro med motsatta könet är ingen mänsklig rättighet precis som att rikedom inte heller är det, du kan ju inte sitta här och gråta ut bara för att inte du får något sex utan att betala för det, acceptera istället sexköpslagen och försök göra något åt din desperata situation där du är tvingad att betala för att motsatta könet ska vilja umgås för om kvinnor inte vill idka intimt umgänge med dig utan en motprestation i form av pengar så kan ju inte det på långa vägar kallas diskriminering?
Citera
2020-05-20, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmovertorsken2011
Men hur vet du att de du köper sex av inte är offer för trafficking och människohandel?

Det finns ju knappast någon certifiering av de prostituerade på lägenhetsbordellerna?

Du verkar inte heller förstå att sexköpslagen och kopplerilagen är två skilda ting.

Sexuell samvaro med motsatta könet är ingen mänsklig rättighet precis som att rikedom inte heller är det, du kan ju inte sitta här och gråta ut bara för att inte du får något sex utan att betala för det, acceptera istället sexköpslagen och försök göra något åt din desperata situation där du är tvingad att betala för att motsatta könet ska vilja umgås för om kvinnor inte vill idka intimt umgänge med dig utan en motprestation i form av pengar så kan ju inte det på långa vägar kallas diskriminering?

En legal miljö ger ett mycket bättre skydd mot ofrivillig sextrafficking och andra risker, för personer som tillhandahåller sexuella tjänster. Vi har redan befintlig lagstiftning mot brott mot frid och frihet i BrB 4:1, vilken ju naturligtvis hade kunnat efterlevas mycket bättre om inte de som kommer i kontakt med personer som erbjuder sexuella tjänster (kunder, kollegor) hade varit kriminaliserade genom de förtryckande sexkontrollslagarna, BrB 6:11,12.

Självklart är möjligheten till tillfredsställande sexuella upplevelser en mycket viktig del av livet, vilket bekräftas av bl.a WHO. Den här typen av tillfälliga privata relationer med samtyckande vuxna, som vi pratar om när vi diskuterar sexkontrollslagen, BrB 6:11, är den som för tillfället är mest meningsfull och tillfredsställande för mig. Den innefattar ett utbyte av resurser och tjänster, vilket är en helt normal mänsklig förteelse, och jag menar att jag som man blir diskriminerad när jag ingår den, genom den svenska lagstiftningen.

Jag har en rätt till privatliv enligt europakonventionen artikel 8, vilket inkluderar mitt sexliv. Se t.ex Norris vs. Ireland, 1988.
Senast redigerad av qt118 2020-05-20 kl. 09:44.
Citera
spyder123s avatar

Moderatormeddelande

Postat av spyder123 2020-05-21, 12:37
Medlem
Påminnelse om vad rubriken i tråden är. Framtida offtopic kommer leda till varning.

/Mod
2020-06-26, 14:24
Medlem
Står på di.se att en toppchef på Clas Ohlson sparkades i tisdags pga. ett sexköp den 31 januari på Södermalm där strafföreläggandet (50 dagsböter å maximala 1 000 kr + 8-hundringen till brottsofferfonden) utfärdades den 21 februari så verkar ha varit i den här vevan som det här tillslaget som startade den här tråden skedde.?
Citera
2020-06-26, 21:34
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munter102
Står på di.se att en toppchef på Clas Ohlson sparkades i tisdags pga. ett sexköp den 31 januari på Södermalm där strafföreläggandet (50 dagsböter å maximala 1 000 kr + 8-hundringen till brottsofferfonden) utfärdades den 21 februari så verkar ha varit i den här vevan som det här tillslaget som startade den här tråden skedde.?

I sådana fall är även Clas Ohlsson på svarta listan.

Dom får leta FI kunder i framtiden 😩
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in