2020-03-02, 12:47
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Svenska kontanter - en bakteriebomb
Uttrycket smutsiga pengar bör kanske också ses mer bokstavligt. Europeiska kontanter - sedlar och mynt - innehåller i genomsnitt 26000 bakterier. Vår svenska valuta är en bakteriebomb. Endast danska kontanter är smutsigare, visar undersökningen gjord vid universitetet i Oxford.

Apropå bakteriebomb...

Dom här självscannings-verktygen som många butiker har.

Alla äckliga svettiga händer som har hållit i dom...
Man vet ju inte var folk har varit med sina äckliga händer.

Jag var på Biltema häromdagen och kön till självscanningen löpte lång och där stod folk och snörvlade och hostade och gnodde handen mot både näsa och mun innan dom kom fram och la handen runt scannings-apparaten...

Nää jag vägrar den. Jag ställde mig vid den vanliga kassan, varpå personal peka med hela handen mot självscanningen... Nej tack! Jag vill ha betjäning svarade jag... varpå dom tittar frågande på mig...
Citera
2020-03-02, 14:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Apropå bakteriebomb...

Jag var på Biltema häromdagen och kön till självscanningen löpte lång och där stod folk och snörvlade och hostade och gnodde handen mot både näsa och mun innan dom kom fram och la handen runt scannings-apparaten...

Nää jag vägrar den. Jag ställde mig vid den vanliga kassan, varpå personal peka med hela handen mot självscanningen... Nej tack! Jag vill ha betjäning svarade jag... varpå dom tittar frågande på mig...

För att inte tala om kundvagnar och kundkorgar de blir i stort sett aldrig tvättade.

Att använda bakterier som "argument" mot att använda kontanter tyder dock på att man inte tänkt hela vägen i hamn ännu, går bara på det flocken säger och flocken har styrts länge av bankerna.

Det finns ingen vinning för oss privatpersoner i att förlora kontanterna som betalmedel, det finns endast nackdelar idag och potentiella nackdelar i framtiden. Dessutom går bara vi som vägrar bli totalt kontrollerade över till € istället så det blir i praktiken ett valutabyte
Citera
2020-03-04, 11:44
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Undantag? Vad garanterar dig att express-kidnappning inte blir aktuellt om säg 15-20 år?
Det händer säkert relativt ofta, men beror nog mycket på om man är i närheten av uttagsmaskinen. Tänker att om man inte har kontanter, så kanske man har större chans att klara sig från att bli av med pengar med kort och att de drar iväg när de märker att man ej har något de kan ta snabbt.

Det kommer antagligen bli vanligare om 15-20år ja, svårt att se ett annat scenario. Då kommer ändå kontanter vara helt borta så alternativ finns ej.
Citera
2020-03-07, 09:10
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Apropå bakteriebomb...

Ja verkligen ohygieniskt.

Och bara ännu ett led i att effektivisera och avskaffa all personal.

Och kontantlösa samhället är en av de största farorna som vi möts av idag. Den dagen tappar vi all makt och rättigheter som medborgare.

Och folk förstår inte detta.
Citera
2020-03-08, 13:57
Medlem
Citat:
För det andra så är det en bakteriehärd på bl.a. sedlarna, vilket är extremt äckligt.
Då torde lösgodis, butiksbakat bröd och salladsdiskarna vara ett betydligt större problem. Jag har sett folk som utan att skämmas stått och hostat över ovanstående produkter. Restauranger och pizzerior torde även de ha en större smittspridningspotential än vad kontanter har.
Citera
2020-03-08, 14:12
Bannlyst
Citat:
Betalar aldrig med kontanter, och det står jag för. För det första så vem orkar ha sedlar och mynt i plånboken som bara tar plats? För det andra så är det en bakteriehärd på bl.a. sedlarna, vilket är extremt äckligt.

Har absolut inte baktieriefobi, men tycker det är äckligt nog och undviker så gott man kan, så man inte får fekalie-bakterier från andra.

Source: Svenska kontanter - en bakteriebomb

Svenska kontanter - en bakteriebomb
Uttrycket smutsiga pengar bör kanske också ses mer bokstavligt. Europeiska kontanter - sedlar och mynt - innehåller i genomsnitt 26000 bakterier. Vår svenska valuta är en bakteriebomb. Endast danska kontanter är smutsigare, visar undersökningen gjord vid universitetet i Oxford.

26000 bakterier är ganska lite. Den där artikeln är (förstås) vinklad.
Citera
2020-03-15, 15:50
Medlem
Tidigare betalde jag AÖDRIG med kontanter men nu är det så här att jag har blivit hotad av vad jag gissar är krimminela som inte uppskattar utvecklingen mot ett samhälle utan kontanter. De sagt att om utvecklingen mot minskad kontantanvändning inte vänder så kommer de att ge sig på min famij. Jag vågar inte gå till polisen för de har sagt att då kommer det också att gå illa för min familj, det rör sig om anonyma hot från personer jag inte vet villka det är så vad kan polisen göra ?
Jag tycker själv det är bra att kontanter är på väg att försvinna, det försvårar ju för brottslingar men nu när jag och min familj blivit hotad vågar jag inte annat än att använda kontanter igen och jag vädjar till er andra att göra samma sak för min familjs skulll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in