2020-02-25, 16:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Gudrun var 2005. Alltså femton år sedan. Samma år som SIBA-Fabian var kidnappad, Turning Torso invigdes och WoW släpptes. Fan, inte ens Harry Potter-böckerna var helt färdigskrivna det året. Det har hänt lite sen dess med datakommunikation och annat.

Sant, storbankernas main frames är 15 år äldre och verkar bli mer sårbara för varje år som går. Nu är det problem minst ett par gånger om året löpande, men det verkar vara det nya normala?

Vi är och blir mer och mer sårbara i takt med att vi förlitar oss mer på teknik.
Citera
2020-02-27, 11:12
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sant, storbankernas main frames är 15 år äldre och verkar bli mer sårbara för varje år som går. Nu är det problem minst ett par gånger om året löpande, men det verkar vara det nya normala?

Vi är och blir mer och mer sårbara i takt med att vi förlitar oss mer på teknik.
Vad har bankernas mainframes med att kortbetalningen i en bensinmack låg nere pga en storm att göra? Två helt olika saker.

Och även om det i vissa fall är en del gammal skit de har i sina datahallar, så är det gammal skit som är beprövad och som de har stenkoll på. Åtminstone de jag haft kontakt med som arbetar med just drift och utveckling av banksystem i norden.
Citera
2020-02-27, 11:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Vad har bankernas mainframes med att kortbetalningen i en bensinmack låg nere pga en storm att göra? Två helt olika saker.

Och även om det i vissa fall är en del gammal skit de har i sina datahallar, så är det gammal skit som är beprövad och som de har stenkoll på. Åtminstone de jag haft kontakt med som arbetar med just drift och utveckling av banksystem i norden.

Läs det sista jag skrev också. Ju mer teknik, desto sårbarare blir vi. Därför är kontanter helt nödvändiga som backup för NÄR det skiter sig, inte om...
Citera
2020-02-29, 14:27
Medlem
Det finns för- och nackdelar med allt. Ser personligen fler fördelar än nackdelar med ett kontantfritt samhälle och hoppas därför att det blir en realitet snarast. Kommer inte ihåg när jag senast bar plånbok eller använde kontanter.
Citera
2020-02-29, 15:04
Medlem
ormbitens avatar
Den som vill använda kort och den som vill använda kontanter borde ha lika stor rätt att själva avgöra vilket dom vill använda.
Så länge det inte handlar om kriminalitet så borde ingen kunna hindra någon.

Personligen kommer jag ju aldrig att sluta ta emot kontanter i min butik... Det kostar så oerhört lite att ta emot kontanter jämfört med att ta emot kortbetalning.

Dom butiker som vägrar ta emot kontanter borde kunna anmälas för kränkande behandling eller något...

Jag tror för övrigt aldrig att det är möjligt att få ett hundraprocentigt kontantfritt samhälle. I så fall måste nog Sverige lämna EU.

Inom tio år lär Sverige ha övergått till euron och då lär det finnas kontanter på samma sätt som idag..
Citera
2020-02-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EscitalopramDreams
Det finns för- och nackdelar med allt. Ser personligen fler fördelar än nackdelar med ett kontantfritt samhälle och hoppas därför att det blir en realitet snarast. Kommer inte ihåg när jag senast bar plånbok eller använde kontanter.

Vad är det för fördelar du ser som väger över?
Citera
2020-03-01, 17:18
Medlem
Gick igenom min plånbok nyligen och hittade tre tjugor. Men jag tror dom är för gamla fr att handla med.
Så jag fortsätter nog med mina kort. Känns tryggt att om inte ett kort funkar så gör något annat det och om inget funkar så finns ju mobilen som en sista utväg. Är strömmen borta funkar ju inget alls att betala med ändå. Använder just nu enbart mobilen vid tankning då jag tyvärr är en obotlig vanemänniska och föredrar plastkorten. Största problemet är för mig att jag ibland blandar ihop koderna när jag knappar in för betalning. Genant minst sagt om det är kö.
Citera
2020-03-01, 18:02
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Generande hur korkade svenskarna är. Ni förtjänar inte er frihet. Ni vill verkligen ha statens och bankernas storebrorskuk in och ut, dygnet runt livet ut.
Citera
2020-03-02, 11:07
Medlem
webbutvecklarens avatar
Betalar aldrig med kontanter, och det står jag för. För det första så vem orkar ha sedlar och mynt i plånboken som bara tar plats? För det andra så är det en bakteriehärd på bl.a. sedlarna, vilket är extremt äckligt.

Har absolut inte baktieriefobi, men tycker det är äckligt nog och undviker så gott man kan, så man inte får fekalie-bakterier från andra.

Source: Svenska kontanter - en bakteriebomb

Svenska kontanter - en bakteriebomb
Uttrycket smutsiga pengar bör kanske också ses mer bokstavligt. Europeiska kontanter - sedlar och mynt - innehåller i genomsnitt 26000 bakterier. Vår svenska valuta är en bakteriebomb. Endast danska kontanter är smutsigare, visar undersökningen gjord vid universitetet i Oxford.
Citera
2020-03-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Generande hur korkade svenskarna är. Ni förtjänar inte er frihet. Ni vill verkligen ha statens och bankernas storebrorskuk in och ut, dygnet runt livet ut.

Vilka är dessa som skriver generaliserande om "svenskarna" i tredje person. Vad har du själv för nationalitet?
Citera
2020-03-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Source: Svenska kontanter - en bakteriebomb

Svenska kontanter - en bakteriebomb
Uttrycket smutsiga pengar bör kanske också ses mer bokstavligt. Europeiska kontanter - sedlar och mynt - innehåller i genomsnitt 26000 bakterier. Vår svenska valuta är en bakteriebomb. Endast danska kontanter är smutsigare, visar undersökningen gjord vid universitetet i Oxford.

Så, länderna med lägst andel kontanthandel har också de smutsigaste kontanterna. Varför tror ni det är så?
Citera
2020-03-02, 12:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vilka är dessa som skriver generaliserande om "svenskarna" i tredje person. Vad har du själv för nationalitet?
Svensk till åtminstone 1700-tal tillbaka. Skriver så då man knappt vill tillhöra de så kallade svenskarna ibland då man skäms över naiviteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in