Citat:
Ursprungligen postat av
ScarySully
Är du emot digitalisering helt eller varför har du hängt upp dig på kontanter?
Postar du brev med frimärke också?
Du har rätt till din åsikt, men den pantade här innan du kommer med lite vettiga argument är du.
Du verkar missat en liten detalj, det är vi som anpassat oss efter butiker som slutat med kontanter och inte tvärt om.
Och för butikerna är rånrisk och förskingring en stor risk med kontanter.
Sedlar är dessutom sjukt ofräscht, 1 av 7 sedlar bar spår av avföring vid ett test i England för några år sedan.
Hitills har jag inte märkt av några högre bankavgifter, du får gärna ge exempel.
Digitalisering kommer inte medföra ocker avgifter, det kommer aldrig politiker tillåta.
Jag har 1000kr i plånboken och dessa har funnits där orörda sedan slutet sommaren.
Har noll behov av kontanter i min vardag.
Har väldigt svårt att se att kontanter kommer helt försvinna. Lista din vardag och problemet med kontanter, hur många ställen berörs i nuläget? Jag kan bara komma på några restauranger och kollektivtrafiken.
Visst, är vi helt digitaliserade vid en större katastrof så den dagen den sorgen.
Inget hindrar dig från att ha 10-20k eller vad du nu behöver hemma i madrassen. Kontanter kommer i så fall att accepteras. Vi är liksom inte på väg mot att riksbanken makulerar kontanter och dess värde.
Bankavgifterna är väldigt höga.
Tror du att årsavgiften är det enda du betalar???
Vi får betala kortavgift vid varje köp iform av högre priser och mindre småbutiker(småbutiker får högre kortavgifter då banken vet att de kan utpressa dom då svenska folket är hjärntvättade att betala med kort)
Deta är pengar som bara försvinner ur sverige delvis till visa,mastercard utomlands och resten till bankens konto där de inte gör nån nytta alls för jobben och ekonomin i sverige istället för att gå från hand till hand i sverige och skapa mer jobb här.
Ju mer banken lyckas lura svenska folket att betala med kort ju mindre personal behöver dom ha och mindre bankkontor och sämre öppettider. Plus all personal som hanterar kontanter som blivit arbetslösa.
Vi får betala alla dessa en gång till iform av mer a-kassa=högre skatt.
kontanthanteringsavgifterna däremot stannar till stor del i landet och går runt till svenska skatter dvs till statskassan tillslut så det är ingen kostnad egentligen då vi får tillbaks pengarna.
i finland har riksbanken kommit fram till att det samhällsekonomiskt är DYRARE per kortköp istället för att betala med kontanter varje gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cosmo.Kramer
För att mynt och sedlar är sjukt opraktiska? Dessutom kostar mitt kära bankkort nästan ingenting. Guld värt också att kunna se alla transaktioner i nätbanken.
Som sagt ovan så kostar ditt bankkort mycket mer än du tror. Bara att siffrorna inte visas till dig direkt utan snos från dig bakvägen.
Man blir rövknullad helt enkelt.
Finns ingenting opraktiskt med mynt och sedlar.
Ta ut femhunka från bankomaten.
ha lite småsedlar och småmynt i fickan som normalt folk.
alltid bra å ha i fickan när nästa köp kostar 12 kr så ger man 2kr och en tjuga så får man en snygg guldtia tillbaks.
Kontanterna är det enda som fortfarande konkurrerar med bankerna.
bankerna kan inte ta en avgift på varje köp vid köp med kontanter så de vill ha bort den konkurrensen och om de skulle försvinna kommer de höja avgifterna sakteliga då folk inte har nåt val och inte kan plocka ut sina egna pengar.