Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-14, 18:59
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ok. Nätet då.

Vad gör du när nätet går ner och är nere dag efter dag. Ryktet börjar sprida sig efter ett par dagar att det "måste vara någon attack". Affärerna tar bara kontanter (bara zigenarna kan handla för sina tiggizmynt...hahaha).

Även fast jag alltid betalar med kort så ser jag till att ha några femhundralappar hemma just in case. Frågan är om kassorna skulle fungera alls om nätet ligger nere.
Citera
2020-02-14, 19:01
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ok. Nätet då.

Vad gör du när nätet går ner och är nere dag efter dag. Ryktet börjar sprida sig efter ett par dagar att det "måste vara någon attack". Affärerna tar bara kontanter (bara zigenarna kan handla för sina tiggizmynt...hahaha).
Finns offline terminaler.

Du visar legetimation och signerar kvittot istället för att använda PIN.
Citera
2020-02-14, 19:08
Medlem
FB-Wannabes avatar
Sedan har vi det här med integriteten. Betalar du med sedlar är du mera anonym.
Citera
2020-02-14, 21:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Vänta nu, varför tror du att streckkodsläsare slutar fungera bara för att kontakten med banken slutar fungera?

Är väl inte jobbigare än något annat. Kortkunder brukar ta fan så mycket längre tid på sig i kassakön, av min erfarenhet att döma.

Tja, du har kanske inte tänkt till så jättenoga?
-Vid elavbrott eller "internetavbrott" så slutar moderna butikers kassasystem att fungera. Förr kunde man (vid elavbrott i alla fall, "internet fanns inte då") räkna ihop prislapparna på varorna med batteridriven miniräknare/räkna i huvudet samt skriva ut ett handskrivet kvitto. Och ta emot betalning.

Funkar inte så idag, samhället kommer "totalkaosa" om nätet dyker. Inte ens kontanter kommer att funka, då affärerna inte vet vad varorna kostar, utan el eller fungerande uppkoppling.

"Leka affär" går utmärkt med fysiska prislappar (typ 1:25 för en liter mjölk) samt betalas med kontanter. När både priserna på varorna SAMT betalningsmedlen är beroende av både "internet" och ström, så funkar det inte vid kris. Mina tankar, då.. Du kanske tänker annorlunda?

-Enbart mina tankar.
Citera
2020-02-14, 21:28
Medlem
Jag gillar inte bankerna, globalisterna ska kontrollera folket på alla sätt möjliga. De håller dina pengar som gisslan och de kan när som helst kidnappa dom och stänga uttag. Sen ska man betala kortavgift samtidigt som de utnyttjar ditt kapital. Ett kotanttfritt samhälle är rena guldläget för bankerna. Jag betalar alltid med kontanter.
Citera
2020-02-14, 22:32
Medlem
Neonights avatar
Well...kontanter är ju bara papper. Helt värdelösa om man kommer till en viss punkt.
Citera
2020-02-15, 01:47
Medlem
Ni som handlar pizza av smutshudar, OCB i tuskkiosker, däck hos lokala araben, o.s.v. bör givetvis betala med kort för att dessa lågliv inte ska kunna ta det under bordet. Kvitton är ingen garanti på att det är vitt, så gör vad ni kan för att jävlas med parasiterna.
Citera
2020-02-15, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Torrvaror och konserver är det ju ingen fara med. Jag tror att affärerna kommer låta folk gå in och hämta hur mycket dom vill efter ett par dagar. Dom vet att det ändå kommer bli plundringar annars och allt blir sönderslaget. Bättre att ge bort det gratis.

du pratar om nåt krigsliknande tillstånd här.
om du går och plundrar en minilivs så är chansen stor att ägaren väntar med en pistol eller en stor klubba med sina kusiner.
det finns faktiskt mellanting också som är mer vanligt.

småbutiker kommer man alltid kunna betala kontant i.
fanns tillochmed en seven eleven cirka 10 år sen som hade problem med hela kassasystemet och korten så de körde manuell kassa och töntarna med plastkort fick slicka på sina fingrar medan de med riktiga pengar kunde köpa sin mat.
Citera
2020-02-15, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScarySully
Är du emot digitalisering helt eller varför har du hängt upp dig på kontanter?
Postar du brev med frimärke också?
Du har rätt till din åsikt, men den pantade här innan du kommer med lite vettiga argument är du.

Du verkar missat en liten detalj, det är vi som anpassat oss efter butiker som slutat med kontanter och inte tvärt om.
Och för butikerna är rånrisk och förskingring en stor risk med kontanter.

Sedlar är dessutom sjukt ofräscht, 1 av 7 sedlar bar spår av avföring vid ett test i England för några år sedan.

Hitills har jag inte märkt av några högre bankavgifter, du får gärna ge exempel.

Digitalisering kommer inte medföra ocker avgifter, det kommer aldrig politiker tillåta.

Jag har 1000kr i plånboken och dessa har funnits där orörda sedan slutet sommaren.
Har noll behov av kontanter i min vardag.

Har väldigt svårt att se att kontanter kommer helt försvinna. Lista din vardag och problemet med kontanter, hur många ställen berörs i nuläget? Jag kan bara komma på några restauranger och kollektivtrafiken.

Visst, är vi helt digitaliserade vid en större katastrof så den dagen den sorgen.
Inget hindrar dig från att ha 10-20k eller vad du nu behöver hemma i madrassen. Kontanter kommer i så fall att accepteras. Vi är liksom inte på väg mot att riksbanken makulerar kontanter och dess värde.

Bankavgifterna är väldigt höga.
Tror du att årsavgiften är det enda du betalar???
Vi får betala kortavgift vid varje köp iform av högre priser och mindre småbutiker(småbutiker får högre kortavgifter då banken vet att de kan utpressa dom då svenska folket är hjärntvättade att betala med kort)
Deta är pengar som bara försvinner ur sverige delvis till visa,mastercard utomlands och resten till bankens konto där de inte gör nån nytta alls för jobben och ekonomin i sverige istället för att gå från hand till hand i sverige och skapa mer jobb här.

Ju mer banken lyckas lura svenska folket att betala med kort ju mindre personal behöver dom ha och mindre bankkontor och sämre öppettider. Plus all personal som hanterar kontanter som blivit arbetslösa.
Vi får betala alla dessa en gång till iform av mer a-kassa=högre skatt.

kontanthanteringsavgifterna däremot stannar till stor del i landet och går runt till svenska skatter dvs till statskassan tillslut så det är ingen kostnad egentligen då vi får tillbaks pengarna.

i finland har riksbanken kommit fram till att det samhällsekonomiskt är DYRARE per kortköp istället för att betala med kontanter varje gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
För att mynt och sedlar är sjukt opraktiska? Dessutom kostar mitt kära bankkort nästan ingenting. Guld värt också att kunna se alla transaktioner i nätbanken.

Som sagt ovan så kostar ditt bankkort mycket mer än du tror. Bara att siffrorna inte visas till dig direkt utan snos från dig bakvägen.
Man blir rövknullad helt enkelt.

Finns ingenting opraktiskt med mynt och sedlar.
Ta ut femhunka från bankomaten.

ha lite småsedlar och småmynt i fickan som normalt folk.
alltid bra å ha i fickan när nästa köp kostar 12 kr så ger man 2kr och en tjuga så får man en snygg guldtia tillbaks.

Kontanterna är det enda som fortfarande konkurrerar med bankerna.
bankerna kan inte ta en avgift på varje köp vid köp med kontanter så de vill ha bort den konkurrensen och om de skulle försvinna kommer de höja avgifterna sakteliga då folk inte har nåt val och inte kan plocka ut sina egna pengar.
Citera
2020-02-15, 08:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, du har kanske inte tänkt till så jättenoga?
-Vid elavbrott eller "internetavbrott" så slutar moderna butikers kassasystem att fungera. Förr kunde man (vid elavbrott i alla fall, "internet fanns inte då") räkna ihop prislapparna på varorna med batteridriven miniräknare/räkna i huvudet samt skriva ut ett handskrivet kvitto. Och ta emot betalning.

Funkar inte så idag, samhället kommer "totalkaosa" om nätet dyker. Inte ens kontanter kommer att funka, då affärerna inte vet vad varorna kostar, utan el eller fungerande uppkoppling.

"Leka affär" går utmärkt med fysiska prislappar (typ 1:25 för en liter mjölk) samt betalas med kontanter. När både priserna på varorna SAMT betalningsmedlen är beroende av både "internet" och ström, så funkar det inte vid kris. Mina tankar, då.. Du kanske tänker annorlunda?

-Enbart mina tankar.

Känns inte riktigt som ett problem tänker jag som är praktiskt lagd. "Vad skall du ha för en 2 kilos vetemjöl, räcker 20 spänn?" Hade jag frågat handlarn och sedan fortsätter köpslåendet. De flesta vet inom vilken "ballpark" basvaror kostar.

För övrigt kan vi konstatera efter Swedbanks krasch att våra myndigheter åter igen varnar för sårbarhet och rekommenderar alla att ha 4000 till 6000 i små valörer hemma.

https://www.svd.se/sa-skyddar-du-dig...nken-havererar
Senast redigerad av sucuk 2020-02-15 kl. 08:43.
Citera
2020-02-15, 09:32
Medlem
Slutade använda kontanter för säkert 10 år sen, aldrig haft några problem. Alla katastrofscenarior och avgifter är grovt överdrivna, det kommer aldrig hända någon totalkollaps. Folk blir arbetslösa för att vi använder kort? Det är likadant med datorer, de tar över massor jobb, men det har inte blivit sämre för det.
Medeltiden var inte bättre.
Citera
2020-02-15, 18:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Känns inte riktigt som ett problem tänker jag som är praktiskt lagd. "Vad skall du ha för en 2 kilos vetemjöl, räcker 20 spänn?" Hade jag frågat handlarn och sedan fortsätter köpslåendet. De flesta vet inom vilken "ballpark" basvaror kostar.

För övrigt kan vi konstatera efter Swedbanks krasch att våra myndigheter åter igen varnar för sårbarhet och rekommenderar alla att ha 4000 till 6000 i små valörer hemma.

https://www.svd.se/sa-skyddar-du-dig...nken-havererar

Tja, slutar butikernas "kassasystem", (kassa system), att fungera blir det nog trubbel även om du har svenska kontanter i smärre valörer. Själv har jag (inte för att jag skulle vara prepper, snarare att jag samlar på pengar) världsvalutorna (förutom yen och renminbi/yuan) i min plånbok. Bara för att jag tycker det är roligt att titta på de färgglada papperslapparna. (Dollar, pund och €uro, förutom kronor i plånboken just nu)..

I alla fall har jag kringgått eventuella problem med Swedbank genom att använda Nordea. Just under dagarna alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in