2020-02-17, 00:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Precis. Pepsi, Gillette och Nike är bra exempel på företag som led otrolig skada av dåliga reklamfilmer där man har noll fingerspetzgefühl för hur det politiska klimatet ser ut utanför reklambyråns eller marketingavdelningens hipsterbubblor.
Vi kan nu inkludera SAS i denna lista. Med staten som stor aktieägare. Kommer politikerna våga ta det impopulära beslutet att rädda SAS nästa gång de står inför ett konkurshot? Jag tror inte det. SAS grävde inte sin grav dagen de släppte reklamen, de grävde graven dagen de vägrade be om ursäkt och dra tillbaka filmen som exempelvis Pepsi och andra bolag gjort. Gillette valde motsatt strategi, och det ser vi ju hur det gick.

Det är alltså SAS krishantering som blir dödsstöten och inte själva reklamen. Att de skyller på ryska troll, vägrar ta ned reklamen, klipper i den utan förklaring och prompt kör på visar på otroligt dåligt omdöme. Hela styrelsen samt VD måste avgå.

Personligen vill jag ha kvar SAS. Det ger bra signalvärde att landet har ett eget flygbolag som vi delar med Norge och Danmark, de Skandinaviska länderna. Däremot bör man se över ledningen. Vem bar det yttersta ansvaret att filmen släpptes. Alla i kedjan från tanke till release bör se sig om efter annat jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
95% av svenska folket lär inte känna det minsta ökad sympati för SAS efter den här reklamfilmen, och av de som trots allt gör det är det en stor del som aldrig köper flygresor.

Däremot har filmen säkerligen skadat SAS' goodwill bland många som tidigare har flugit med dem.

Definitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Märks att du tror att trolla är att vinna.
Är målet att få inlägg på flashback, som i SAS fall, eller att få så många som möjligt att citera dig, som i ditt fall, så är det absolut lyckat. Men få skulle kalla det målet en vinst, och allra minst SAS.

De lägger pengar på reklam för att tjäna pengar. Inte för att föra fram ett politiskt budskap. De för gärna fram ett politiskt budskap eller vad som kan uppfattas som en agenda större än företagets pengaintjäning, om de räknar med att det kommer göra att de tjänar mer pengar. Som de gjorde i detta fallet.

Uppskattningsvis känner 99% av alla vuxna skandinaver redan till SAS, så de behöver inte hålla på med "trollning" för att få gratis uppmärksamhet i media, twitter, och flashbacktrådar som små start-ups ibland gör för att folk helt enkelt ska få kännedom om deras existens.
Ett så känt varumärke behöver fokusera på att vara ett omtyckt varumärke. Något SAS misslyckats med fatalt här.

Hade "all PR är bra PR"-devisen varit sann, som du tror, så hade vartannat företag öppet sponsrat folkmord i diverse U-länder. För det hade lett till en jävla massa gratispublicitet av upprörda människor.

Briljant!
Jag gissar att många affärsresenärer som flyger SAS är uppbokade via sina företag. Vissa destinationer kanske man flyger ensam på osv. Dippen kanske inte kommer bli så omfattande.

När jag slutade tex läsa DN, SVD, expressen, aftonbladet och slutade titta på Rapport, Aktuellt, TV4 Nyheterna så slutade jag permanent. Det finns inget de kan göra längre för att få mig tillbaka. Det är ett permanent brutet förtroende. När Volvo släppte sin vita-mans-hatande reklam valde jag bort att byta ut min gamla Volvo mot en ny. Jag valde ett annat bilmärke som jag inte förknippade med PK. Jag slutade använda Gilettes produkter efter deras film. Jag väljer kategoriskt bort många Hollywoodfilmer om jag anar teman som är PK, hjärntvätt, eller om vissa skådespelare är med. Jag ser tex inget med de Niro längre. Jag tror inte jag är ensam.
Citera
2020-02-17, 00:31
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Precis. Pepsi, Gillette och Nike är bra exempel på företag som led otrolig skada av dåliga reklamfilmer där man har noll fingerspetzgefühl för hur det politiska klimatet ser ut utanför reklambyråns eller marketingavdelningens hipsterbubblor.
Vi kan nu inkludera SAS i denna lista. Med staten som stor aktieägare. Kommer politikerna våga ta det impopulära beslutet att rädda SAS nästa gång de står inför ett konkurshot? Jag tror inte det. SAS grävde inte sin grav dagen de släppte reklamen, de grävde graven dagen de vägrade be om ursäkt och dra tillbaka filmen som exempelvis Pepsi och andra bolag gjort. Gillette valde motsatt strategi, och det ser vi ju hur det gick.

Det är alltså SAS krishantering som blir dödsstöten och inte själva reklamen. Att de skyller på ryska troll, vägrar ta ned reklamen, klipper i den utan förklaring och prompt kör på visar på otroligt dåligt omdöme. Hela styrelsen samt VD måste avgå.

Då har vi lyckats sammanfatta hur en "vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm" genom "resonerade" på Flashback leder till krav på hela SAS styrelses avgång. VD åker med i samma svep.

Är aktieinnehavarna i SAS informerade?
Citera
2020-02-17, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Nu är det ju så att fler än jag bara i den här tråden insett att den är ironisk liksom väldigt många reklamfilmer är. Så även på det har du fel.

Är det afrikanen som låtsas att hans förfäder var vikingar du tänker på?

Ja, att vägra kännas vid ett uppenbart faktum (det fanns inga vikingar med rötterna i afrikanska folk) och istället säga motsatsen kan rent tekniskt sett kanske kallas för ironi, men det betyder inte att det blir lyckad ironi. Många försök till ironi faller platt, och det här är isåfall ett av dem.
Citera
2020-02-17, 00:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
The "Danish" heter ju faktiskt Wienerbrød
Så den kommer från Österrike alltså? … no shit Sherlock! hehe …

Exakt, jag också det i ett tidigare inlägg. Vem fan har liksom trott att "Danish" var en specifikt dansk uppfinning? Kanske något typiskt danskt, för att man möjligtvis äter mycket sådana där, men ingalunda något som danskarna själva kommit på.

Detta berör för övrigt något som tas upp här:

Citat:

Dessutom finns det en påfallande motsägelse med filmens riktning. Trots att den utger sig för att vara riktad till icke-skandinaver känns den ändå som en gest riktad mot en publik här i Norden, de nordiska folken själva. Köttbullar och gem som "skandinaviska ikoner" ute i världen, nej, det är inte riktigt så det ser ut, och föräldraledighet är nog inte heller något som människor i andra länder ivrigt tänker sig att de har fått från Sverige. Filmens adressater är skandinaver, den är ett inlägg i *vår* opinionscirkus.

Precis, säkert ingen ute i vida världen som associerar gem med Skandinavien. Tveksamt vad gäller wienerbröd också. Design och ABBA, det associerar man med Skandinavien. Så ja, man undrar vem fan de snackar med egentligen.

Sen känns det ju som att flygbolagsreklam i regel bygger på lång sikt, så att säga. Har sätt mängder med reklam för Thai, och det är alltid om hur jävla najs det är, dels på deras flights, men också i deras länder. Har inga planer för närvarande på att åka dit, men sånt där sätter sig naturligtvis över tid. Man får goda associationer när man hör Thailand. Fan, man kanske skulle åka dit trots allt? Jag har svårt att uttala mig om huruvida denna reklam kommer förstöra för SAS: jag tänker inte bojkotta dem, jag flyger med enklast och billigaste när jag flyger. Men det känns som att de inte direkt stärker varumärket Skandinavien och SAS med detta. Man märker trots allt att fler och fler nu ute i världen börjar associera Skandinavien - eller särskilt Sverige - med flyktingkaos, överdriven moralism, självhat och en generellt nedåtgående trend. På lång sikt kan jag tänka mig att det har effekt. SAS gör hursomhelst inget med denna film för att gå emot den trenden.
Citera
2020-02-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast nu är ju fllmen utan tvekan ironisk men du vill inte se det!

Jag försökte faktiskt, men det finns inte ett uns ironi där, då är den dold för väl för mig.
Citera
2020-02-17, 01:01
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Det hade förstås varit något annat om man pekat på en reell skandinavisk uppfinning och sen sagt att man därvidlag tagit en viss inspiration utifrån (vilket man kan mena att man gör med the "Danish", tex). Men det är alltså inte fallet här. Norrmännen har inte gjort ett skit med gemet, mer än att felaktigt hävdat att de uppfunnit det. Så de framstår som nollor.

Och att man tar en sådan uppfinning och inte en genuin "skandinavisk" uppfinning säger ju allt.

Tack för det inlägget. Vet inte om jag sett något liknande här på fb innan. Som du skrev tidigare, i verkligheten torskade verkligen SAS, men i denna tråden har trollen vunnit. All seriös diskussion har begravts i ändlösa hånfullt provocerande inlägg med fullständig sörja om WT och guldkort och SD. Bedrövligt att se. Och ingen har ens försökt leda i bevis hur filmen i fråga skulle vara "ironisk". Kunde dock önska att folk slutade att mata dessa pajasar genom att svara dem.

Jo, det var helt rätt av SAS att ta tag i det här, dumma norrmän liksom, tror dom har funnit upp gemet liksom...
Sen borde dom berättat att Sverige stod på tysk sida i ww2 också, även om ni nu försöker framstå som nån sorts pk helgon.

Norrmännen uppfann skidsporten iallafall, och det syns än i dag.

(för alla andra än dumma fryskyl, så är det ironivarning på den här)
Senast redigerad av kugutt 2020-02-17 kl. 01:29.
Citera
2020-02-17, 01:10
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Exakt, jag också det i ett tidigare inlägg. Vem fan har liksom trott att "Danish" var en specifikt dansk uppfinning? Kanske något typiskt danskt, för att man möjligtvis äter mycket sådana där, men ingalunda något som danskarna själva kommit på.

Detta berör för övrigt något som tas upp här:

Precis, säkert ingen ute i vida världen som associerar gem med Skandinavien. Tveksamt vad gäller wienerbröd också. Design och ABBA, det associerar man med Skandinavien. Så ja, man undrar vem fan de snackar med egentligen.

Sen känns det ju som att flygbolagsreklam i regel bygger på lång sikt, så att säga. Har sätt mängder med reklam för Thai, och det är alltid om hur jävla najs det är, dels på deras flights, men också i deras länder. Har inga planer för närvarande på att åka dit, men sånt där sätter sig naturligtvis över tid. Man får goda associationer när man hör Thailand. Fan, man kanske skulle åka dit trots allt? Jag har svårt att uttala mig om huruvida denna reklam kommer förstöra för SAS: jag tänker inte bojkotta dem, jag flyger med enklast och billigaste när jag flyger. Men det känns som att de inte direkt stärker varumärket Skandinavien och SAS med detta. Man märker trots allt att fler och fler nu ute i världen börjar associera Skandinavien - eller särskilt Sverige - med flyktingkaos, överdriven moralism, självhat och en generellt nedåtgående trend. På lång sikt kan jag tänka mig att det har effekt. SAS gör hursomhelst inget med denna film för att gå emot den trenden.

Det är väl bara skönt att SAS med sin reklamfilm sprider en felaktig bild om Sverige? Då slipper vi ju alla jobbiga turister och utlänningar som okynnesflyger med SAS hit.

SAS ska ju enligt reklamfilmen vara ett bolag som bara flyger Svenskar till andra länder där de enligt instruktioner i tråden kan låta bli att inspireras av andra kulturer. Basta!

Skönt att du i ditt inlägg fick med ordet "flyktingkaos" då filmen missar att associera med just det ordet.
Citera
2020-02-17, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag inser ironin i SAS reklamfilm, den är otroligt bra. Hur ska jag tycka "rätt" för att hålla med dig?

Vilken del av filmen var ironisk? Att det inte finns något skandinaviskt? Att gemet egentligen är från Norge? Att lakrits hittades först i Sverige? Den svarta vikingen? Eller var det ironiska att vi hämtar idéer utifrån och förbättrar dem? Egentligen gör vi allt sämre, är det ironin?

Att du och dina gelikar inte blivit bannade för spam ännu är bortom mitt förstånd.
Citera
2020-02-17, 01:26
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Som jag fattar filmen är majstången funnen upp av små grodlösa tyskdjävlar dessutom! Fy fan för SAS!

Inget fel med tyskar, inte med SAS heller om dom inte pissar folk i ansiktet...men nu har dom ju redan gjort det, så nu får dom betala priset. Knulla inte Norge säger jag bara, djävla horbolag.
Citera
2020-02-17, 01:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Filmen är ju både en hyllning och en kränkning.
Det är idén bakom den.
Den börjar provocerande och kränkande för att sedan (försöka) göra en plot twist och istället hylla skandinavien och framför allt skandinaver som rest och tagit med sig idéer och ting hem.

Fast det är ju fortfarande att förminska, att hävda att det enda vi gjort är att hämta in saker utifrån.

De dementerar aldrig påståendet i inledningen. De bara lägger till ytterligare information som rent logiskt inte motstrider informationen i inledning.

Om det hela skulle sluta som en hyllning till det unika med Skandinavien hade de behövt att med tonerna till Grieg visa någon blondin som öppnar sitt kylskåp i husvagnen, och plockar ut en Tetra Pak med mjölk, kokar en röd korv på Primusköket, och därefter sätter sig på en av någon underlig anledning medhavd designstol i förtältet. Där blondinens partner sitter och dricker Absolut och med en rörtång försöker mecka med utombordarens propeller. Allt medan barnen bygger Lego.
Citera
2020-02-17, 02:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Dessutom finns det en påfallande motsägelse med filmens riktning. Trots att den utger sig för att vara riktad till icke-skandinaver känns den ändå som en gest riktad mot en publik här i Norden, de nordiska folken själva. Köttbullar och gem som "skandinaviska ikoner" ute i världen, nej, det är inte riktigt så det ser ut, och föräldraledighet är nog inte heller något som människor i andra länder ivrigt tänker sig att de har fått från Sverige. Filmens adressater är skandinaver, den är ett inlägg i *vår* opinionscirkus.

Antagligen var reklamen specifikt inriktad på att trigga en liten grupp lättkränkta män som sedan skulle göra jobbet som nyttiga idioter och ge filmen publicitet.

Både filmen och det efterspel vi såg var designat för att framställa dessa imaginära lättkränkta män som idioter, för att SAS skulle gå vinnande ur detta som offer för en attack och åtnjuta allmänhetens sympatier, medan de lättkränkta männens vrede skulle förlöjligas och bemötas med spelad förvåning;
"-varför blir de så upprörda över att man talar om köttbullars ursprung?"

Man behövde bara känga till de främlingsfientliga bonnläpparna, låta dem sprida sitt hat och sedan knäppa på sig offerkoftan och låta gammelmedierna sköta kampanjen. Planen var genial!
Det var bara det att den också var hopplöst utdaterad. Folkförakt blev deras fall.

När helvetet bröt ut hade SAS ingen plan B, eller så hann de aldrig fatta vad som egentligen hände.
Man körde all in med korten som planerat, "SD" "Liten skara högertroll" "koordinerad attack" "Putins trollfabrik" "snöflingor" "de blir arga för att man ifrågasätter köttbullen", och så förstås den cencurerade filmen, den utan "triggers" att lägga upp efter att man "blivit tvungen" att plocka ned originalet.

Diskrepansen mellan SAS efterspel och verkligheten blev för uppenbar.
Trollkarlens billiga trick syntes för tydligt och publiken buade.
Citera
2020-02-17, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Därför att man vill ha uppmärksamhet vilket är A och O i reklamsammanhang.
75% gillar fortfarande fakta.

Men om uppmärksamheten väcker negativa känslor där ingen blir sugen på att flyga med SAS och även förbannade så har man ju misslyckats totalt. Många människor vill ju aktivt se till att SAS konkar, det går ju inte att göra en sämre reklamfilm ens om man försöker när vi tittar på denna tågolycka.

Man får inga nya kunder med denna negativa och självhatande reklam och flera av de befintliga kommer aldrig flyga med SAS igen, ridå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in