2020-02-14, 11:11
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Jag förringar blattas tillskott i utvecklingen, nästa allt runt svensken idag är uppfunnit av svenskar
eller svensktyskar , tar jag bort blattas alla uppfinningar i vardagen så kommer jag inte ens att märka det, så lite har dom tillfört

Men Aleppotvålen skall de väl ha cred för den har inte vi uppfunnit, sedan kan man ju nämna radbandet som har haft enorm betydelse som sysselsättning istället för traditionellt arbete utanför caféer bl.a där har vi nog inte heller varit inblandade? så nog har de också bidragit med en hel del.
Citera
2020-02-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kontexten - vilken slags film det är och den debatt den kliver in i - är nog väldigt avgörande. Nästan ingen hade blivit arg om den svarte killen hade dykt upp i typ en Lorry-film, eller motsvarande eh, en Monty Python-film i England för fyrtio år sedan: "My umpteenth great-grandfather was one of King Arthur's knights, folks!". Då hade det bara verkat som oskyldig crazy-humor, men när han står i en reklamfilm och ska föreställa sig själv väcker det oundvikligen frågor om "the right kind of representation" och om fakta.

Det är ungefär som när Madonna på sitt senaste album sjöng (ungefär, jag drar det ur minnet från en recension) att när en svart kvinna blir misshandlad eller såld som slav är jag henne, när en kvinna blir slagen och omskuren är jag (hos) henne. Många svarta och feminister blev jävligt upprörda, med all rätt, eftersom Madonna är en vit kvinna och ytterst privilegierad men tycks "låna" rollen som föraktad och förnedrad svart kvinna för att sälja sin musik.

Text från Madonnas senaste album, låten "Killers Who are Partying". Det är kanske inte så svårt att se varför många uppfattade det här som ytterst problematiskt, trots den "goda avsikten". Det går inte att kliva ut ur sitt eget skinn och säga så här feta saker offentligt, saker som man har lånat från en mängd grupper/identiteter man inte tillhör själv, om man samtidigt hävdar att "det här är JAG" eller kan vara jag /dvs inte en rent fiktiv karaktär/

Citat:
I will be gay, if the gay are burned
I'll be Africa, if Africa is shut down
I will be poor, if the poor are humiliated

And I'll be a child, if the children are exploited

I know what I am and I know what I'm not

(---/några rader på spanska/)

I'll be Islam, if Islam is hated
I'll be Israel, if they're incarcerated

I'll be Native Indian, if the Indian has been taken
I'll be a woman, if she's raped and her heart is breaking

("poor" får många i USA att associera till svart stadsbefolkning, så det är inte så märkligt att just färgade aktivister blev upprörda)

Parallellen till afrikanen i filmen som säger att hans anfäder var vikingar är rätt uppenbar, skulle jag säga.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-02-14 kl. 11:20.
Citera
2020-02-14, 11:16
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och vad är då poängen med filmen? SAS hävdar ju att det är "typiskt skandinaviskt" att kopiera.

SAS borde väl i så fall fokusera på att det är typiskt asiatiskt att kopiera. Japanerna och kineserna har kopierat hela den vita västvärldens industri- och teknikrevolution. Och de har gjort det väldigt bra. Sen kan ju SAS också fokusera på att Afrika och arabvärlden inte klarar av att kopiera teknikrevolutionen, utan fortfarande lever på klankrigarstadiet. Skulle européer och kineser dra sig ur Afrika så vore hela kontinenten ett stenålderssamhälle inom 1 år. Se på Zimbabwe.

Och Arabvärlden, som bara använder sina oljepengar att köpa sig lyx för, som t.ex. alla deras Rolls Royce och Rolex-klockor tillverkade i Europa som de vältrar sig i. Ingenjörerna till arabvärldens skyskrapor är européer och asiater. Arbetskraften importerar de också från t.ex. Filippinerna för att kameldrivarna är för lata för att jobba. Folk från Mellanöstern kan nästan inget annat än att köpa och sälja. Det är den nivån de ligger på.
Citera
2020-02-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Men ingår han i "snöflingehöger incels grabbar som aldrig får knulla" eller de "orädda frihetskämparna"? Hur han är privat på fester intresserar mig föga.
Nej han får säkert knulla. Han är väl en sån där 'go to guy' för just såna där wingnuts. ung. som Limbaugh och de andra i USA. 'Nej det är inget fel på mig, det finns fler som känner som mig'.

Ju längre den illusionen får pågå, desto värre blir det för alla.

Dan Korn är inte så extrem men han delar deras världsbild bakom en fasad av extrem välvilja.

Visst jag kanske har missbedömt honom helt, det kan hända så klart. Han lägger inte ut sina politiska åsikter så explicit så att säga. Förutom att han är väldigt höger, det fattar vem som helst.

Hur som helst, om detta var en kändisfråga så bor han väl i England nu
Citera
2020-02-14, 11:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och vad är då poängen med filmen? SAS hävdar ju att det är "typiskt skandinaviskt" att kopiera.

Vad är poängen med att se en jävla reklamfilm på 2:42? Det är 2:42 bortkastad tid. Varför är människor så förbannat triggade att låta reklam styra dem att fortsätta titta efter några få sekunder när det bara är substanslösa ord staplade på varandra?
Citera
2020-02-14, 11:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja det är ju lite illa att både du och jag är sällanflyg-resenärer.

Du tänker rätt men ja, det är ju fullt möjligt att man biter sig i svansen om man bojkottar SAS till förmån för något annat bolag som har samma ägare. Men i alla fall, några tips

Finnair. "Finska staten äger 55% av aktierna"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finnair

Norwegian Fast jag vet som sagt inte vad som är bäst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttle

Men vad fasiken. AirBerlin, Lufthansa, Airfrance.....viktigast är att välja bort SAS. Varumärket är ju nedsmutsat och att välja bort dem är en tillrättavisning åt andra inför framtiden.

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill INTE börja flyga igen. Men jag vill skada SAS. Jag vill så helvetes mycket skada SAS nu, att de ska vara tacksamma för att jag inte är våldsbenägen eller kan något om sprängmedel...

Jag undrar därför om SAS har kopplingar till någon annan produkt än flyg - en produkt som jag kanske köper idag, så att jag kan sluta att köpa den?
Senast redigerad av Merwinna 2020-02-14 kl. 11:30.
Citera
2020-02-14, 11:28
Medlem
om nu SAS skulle konka, hur skulle det påverka sveriges ekonomi?

om till det sämre, så är det väl precis detta den där 90-åriga gubbjäveln vill uppnå?
Citera
2020-02-14, 11:34
Medlem
Asmodeusvults avatar
Det bör väl nämnas i tråden, främst för alla som inte har hel och full koll på modern reklamhistoria, att själva grundkonceptet till filmen i sig är kopierat.

Vilket förstås arbetsgruppen på reklambyrån säkert tog med som en liten lustighet vid presenterandet inför ledningsgruppen på SAS.

Kredit ska gå till, den inom reklam/design/kreativitet-sfären kända och erkända filmaren, Kirby Ferguson.

Ferguson har sedan 2008 arbetat med filmer under temat och rubriken ”Everything is a Remix”.

Han gör det dock, förstås, utan att trycka ner någon individ eller kultur.

Artikel om och hela filmserien hos No Film School
https://nofilmschool.com/2012/08/kirby-ferguson-creativity-everything-is-a-remix-ted-talk

Intervju i The Atlantic
https://www.theatlantic.com/video/archive/2011/08/everything-is-a-remix-part-1/469950/

TED Talk
https://youtu.be/xRHRUNpWzAY
Citera
2020-02-14, 11:36
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja, jag får lust att resa mer, få nya intryck, kanske köpa något fint, och kanske t ex bjuda på ouzo nästa gång det vankas snaps till sillen. För precis som filmen säger så gör vi ju också något eget av allt detta. Så att det blir just svenska köttbullar med svensk potatis, etc.

Vad kan öht vara svenskare än vår fina Luciatradition? Ändå var hon ju faktiskt från Syracusa. Och själva Luciasången är ju en italiensk folkvisa.

Ouzo till sill går bara inte, inte skandinavisk eller nordeuropeisk kultur. Kan drickas till dessert och starkt kaffe.
Citera
2020-02-14, 11:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej han får säkert knulla. Han är väl en sån där 'go to guy' för just såna där wingnuts. ung. som Limbaugh och de andra i USA. 'Nej det är inget fel på mig, det finns fler som känner som mig'.

Ju längre den illusionen får pågå, desto värre blir det för alla.

Dan Korn är inte så extrem men han delar deras världsbild bakom en fasad av extrem välvilja.

Visst jag kanske har missbedömt honom helt, det kan hända så klart. Han lägger inte ut sina politiska åsikter så explicit så att säga. Förutom att han är väldigt höger, det fattar vem som helst.

Hur som helst, om detta var en kändisfråga så bor han väl i England nu

Han debatterar och skriver böcker på svenska.

Hur ser du på Wirfält då, konstnärlig ledare på Kulturhuset i Sthlm, vilken falang tillhör han? Han skrev så här:
"vad som faktiskt provocerar med SAS reklamfilm är ju hur vansinnigt fantasilös den känns – som att ta en syftesdriven tidsmaskin tillbaka till 10-talets mitt och slögoogla examensprojekt från Berghs."

Där har du filmens verkliga problem, att den är så vanvettigt out of sync med hur samtalet går i Sverige idag. Själv är jag inte nationalist för fem öre, men jag fattar ju när vindarna vänder.
När folk faktiskt känner sig förtryckta i sin svenskhet, oavsett hur rätt eller fel de må ha, så är det helt jävla fantastiskt efterblivet att trycka ur sig denna film.
Jobbar reklambyrån åt SD?
Citera
2020-02-14, 11:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
om nu SAS skulle konka, hur skulle det påverka sveriges ekonomi?

om till det sämre, så är det väl precis detta den där 90-åriga gubbjäveln vill uppnå?
Med tanke på hur mycket skattepengar staten har fått pumpa in i SAS så vore det nog en välgärning om man la ner skiten.
Citera
2020-02-14, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Mer internationell uppmärksamhet.

Internet SLAMS Scandinavian Airlines Over WOKE Ad that Says Scandinavian Culture Doesn't Exist
https://www.youtube.com/watch?v=JZjpw8ELpUc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in