Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Kontexten - vilken slags film det är och den debatt den kliver in i - är nog väldigt avgörande. Nästan ingen hade blivit arg om den svarte killen hade dykt upp i typ en Lorry-film, eller motsvarande eh, en Monty Python-film i England för fyrtio år sedan: "My umpteenth great-grandfather was one of King Arthur's knights, folks!". Då hade det bara verkat som oskyldig crazy-humor, men när han står i en reklamfilm och ska föreställa sig själv väcker det oundvikligen frågor om "the right kind of representation" och om fakta.
Det är ungefär som när Madonna på sitt senaste album sjöng (ungefär, jag drar det ur minnet från en recension) att när en svart kvinna blir misshandlad eller såld som slav är jag henne, när en kvinna blir slagen och omskuren är jag (hos) henne. Många svarta och feminister blev jävligt upprörda, med all rätt, eftersom Madonna är en vit kvinna och ytterst privilegierad men tycks "låna" rollen som föraktad och förnedrad svart kvinna för att sälja sin musik.
Text från Madonnas senaste album, låten "Killers Who are Partying". Det är kanske inte så svårt att se varför många uppfattade det här som ytterst problematiskt, trots den "goda avsikten". Det går inte att kliva ut ur sitt eget skinn och säga så här feta saker offentligt, saker som man har lånat från en mängd grupper/identiteter man inte tillhör själv, om man samtidigt hävdar att "det här är JAG" eller
kan vara jag /dvs inte en rent fiktiv karaktär/
Citat:
I will be gay, if the gay are burned
I'll be Africa, if Africa is shut down
I will be poor, if the poor are humiliated
And I'll be a child, if the children are exploited
I know what I am and I know what I'm not
(---/några rader på spanska/)
I'll be Islam, if Islam is hated
I'll be Israel, if they're incarcerated
I'll be Native Indian, if the Indian has been taken
I'll be a woman, if she's raped and her heart is breaking
("poor" får många i USA att associera till
svart stadsbefolkning, så det är inte så märkligt att just färgade aktivister blev upprörda)
Parallellen till afrikanen i filmen som säger att hans anfäder var vikingar är rätt uppenbar, skulle jag säga.