2020-02-14, 10:37
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo det är den vedertagna förståelsen. Men vänstern, framför allt i USA, har använt begreppet mot konservativa senatorer som förespråkar behå i klassrummet och förbud mot p-piller etc.

Det vedertagna begreppet för den typen av personer har varit Wingnuts

Alltså nästan alla begrepp, t.ex NPC, är ju överflyttat från en amerikansk debatt. I princip hela högerns retorik är importerad.
Citera
2020-02-14, 10:37
Avslutad
Citat:
Den här tråden och 95 procent av Flashback motsäger det du säger. Men i stället för att kalla de snöflingehöger incels grabbar som aldrig får knulla kallar du de orädda frihetskämpar. Allt beror på perspektiv antar jag
Varför är det så viktigt för dig att håna människor? Varför är det så vikitgt att säga att det som är skandinaviskt inte är det, att allt skandinaverna gör är att hantera kopior? Varför just skandinaverna? Finns där någon rimlig poäng?
Citera
2020-02-14, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...som vi också har satt vårt eget, väldigt speciella stuk på här i Sverige.
Det är för övrigt ingen som påstår att vi INTE har tagit åt oss av influenser från andra länder under årtusendenas gång (konstigare vore det väl annars), men vi har blandat upp det med vårt eget till ett stuk som passar den svenska folksjälen.

Bra skrivet om Lucia. Som en kille skrev om Mozarts användning av den redan existerande genren stråkkvartetter: han gjorde med den vad Augustus sades ha gjort med Rom: "he found it brick and left it marble".

Det hade varit vad reklamfilmen sagt om den varit om Mozart: Vad är typiskt för Mozart? Vad skapade han? Absolut ingenting! Operan kom från Italien! Stråkkvartetten hade Haydn skapat! Hans menuetter kom från Frankrike! (typ)

Klart som fan det är felaktigt. Det är inte vad kultur är. Strindberg tog också influenser från en rad franska författare, men det betyder inte att han var en klon utan originalitet. Kultur är att ta grejer utifrån och sen förädlade det, odla det till något nytt och helt unikt.

Om man sedan kör någon slags debet-kredit kalkyl för Sverige kan man nog synnerligen snabbt slå fast att vi gett världen väldigt mycket mer än vi tagit från den.

Sedan:
Frändén:
SAS lyckades kapa ("kapa" ) vår uppmärksamhet hela onsdagen och halva gårdagen. Alla stora medier rapporterade om reklambråket, tidningarnas kultursidor analyserade fenomenet, sociala medier kokade. Som en sorts mångfaldsmartyrer drog SAS tillbaka filmen i några timmar och påstod sig vara utsatt för en ”attack”. Sedan kom den upp igen. Ett så kallat pr-bingo.
Precis som Karin Pettersson erkänner hon - troligen utan att riktigt vara medveten om det - att hon själv inte tror på deras egna narrativ om att det hela var en rysk påverkansoperation.

Det är verkligen det som denna affär visat: hur media behandlat saken synnerligen förljuget. Först förvränger de filmens uppenbara budskap - att "absolut ingenting" är skandinaviskt - till att det enbart handlar om den triviala tesen att vi tagit emot impulser; sen är det alltså ryssarna som ligger bakom, trots att man samtidigt kan peka på en massa högerextrema "snöflingor" som blivit "kränkta".
Citera
2020-02-14, 10:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Europa har ett gemensamt kulturarv, bland annat genom kristendomen. Det är inget konstigt med det. Det är heller inget konstigt att kulturer inspireras av varandra.

Poängen här var väl att påvisa att det finns massa genuint svensk kultur, inte att det finns utländsk kultur. Firar italienarna Lucia med Luciatåg som vi gör i Sverige? Nej! Har de saffransbullar? Nej!

SAS reklamfilm får dig alltså att som en obstinat tonåring att vilja dricka något utländskt nästa gång du äter sill, istället för något svenskt? Sill och snaps är ju svensk kultur, dvs vi har ju gjort något eget, så din antipati mot det svenska får ju viss logik.

Apropå drycker, så är ju Coca-Cola-flaskan uppfunnen av en svensk.

Här är en lista på några svenska uppfinningar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Swedish_inventions

Här är en lista på grundämnen som upptäckts av svenskar:

Kobolt - Upptäckt av Georg Brandt.
Nickel - Upptäckt av Axel Fredrik Cronsted.
Kväve - Upptäckt av Carl Wilhelm Scheele.
Syre - Upptäckt av Carl Wilhelm Scheele.
Mangan - Upptäckt av Johan Gottlieb Gahn.
Tantal - Upptäckt av Anders Gustaf Ekeberg.
Cerium - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius & Wilhelm Hisinger.
Selen - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius.
Kisel - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius.
Torium - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius.
Litium - Upptäckt av Johan August Arfwedson (i Berzelius laboratorium).
Vanadin - Upptäckt av Nils Gabriel Sefström (Berzelius var lärare åt Nils).
Lantan - Upptäckt av Carl Gustaf Mosander.
Praseodym & Neodym - Detta var två ämnen som upptäcktes i ämnet didiym som i sin tur upptäcktes av Carl Gustaf Mosander.
Erbium - Upptäckt av Carl Gustaf Mosander.
Terbium - Upptäckt av Carl Gustaf Mosander.
Holmium - Upptäckt av Per Theodor Cleve.
Tulium - Upptäckt av Per Theodor Cleve.
Skandium - Upptäckt av Lars Fredrik Nilson.

Imponerande lista för vårt lilla land och lilla befolkning. Det gamla etniskt homogena Sverige levererade.

Här är en, inte så imponerande, lista på somaliska uppfinningar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Somali_inventions

En träbåt stoltserar de med. En enda träbåt! Somalierna har alltså ingen kultur enligt PK-vänster-logik.
Antipati mot det svenska? Sluta fåna dig.

Var tro du saffran kommer från då, och hur gick det öht till att svenskar började baka med det? Någon måste ju tagit hit det och testat något nytt med det. Ouzo till sillen är möjligen ingen höjdare, vet inte, men jag har faktiskt testat grappa till kräftor, när jag hade missat lite i förberedelserna. Det tyckte jag funkade bra iaf då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Varför går det inte att ha en legitim, väl underbyggd poäng med sin "provokation"?

Vi väntar fortfarande på poängen.
Vilken poäng? Jag bara svarar på frågor/provokationer. Vill du ha en poäng? Börja med att läsa Marx. Sen läser du Lenin, Harold Wilson, Foucault. Förväntar du dig svar på Flashback?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag har nästan lust att börja flyga igen (trots att jag tycker att det är fel), bara för att kunna välja alla andra flygbolag utom SAS... Jag är inte så insatt i koncerner, aktier och sådant. Men hör SAS ihop med något annat, så att man skulle kunna bojkotta detta andra i stället och på så sätt skada SAS indirekt..? När man inte flyger, menar jag.

Ja det är ju lite illa att både du och jag är sällanflyg-resenärer.

Du tänker rätt men ja, det är ju fullt möjligt att man biter sig i svansen om man bojkottar SAS till förmån för något annat bolag som har samma ägare. Men i alla fall, några tips

Finnair. "Finska staten äger 55% av aktierna"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finnair

Norwegian Fast jag vet som sagt inte vad som är bäst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttle

Men vad fasiken. AirBerlin, Lufthansa, Airfrance.....viktigast är att välja bort SAS. Varumärket är ju nedsmutsat och att välja bort dem är en tillrättavisning åt andra inför framtiden.
Citera
2020-02-14, 10:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Den här tråden och 95 procent av Flashback motsäger det du säger. Men i stället för att kalla de snöflingehöger incels grabbar som aldrig får knulla kallar du de orädda frihetskämpar. Allt beror på perspektiv antar jag

Vad kallar du Dan Korn och Johan Wirfält som också kritiserat filmen?
Citera
2020-02-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Vet inte ens vad metrosexuell betyder och skulle garanterat aldrig rösta på centern.
Var jag bor och hur gammal jag är säger jag inte

OK, ja att reklamfilmen vill provocera är ju helt uppenbart och det har den lyckats med, även om den inte fått folk att glömma "flygskammen". Det är väl lite det som är syftet också.
Jag tyckte att den var rätt komisk (utan att tillhöra någon av de kategorier du nämner). Till exempel att låta en svart man prata om att svenskar kommer från vikingarna. Det är väldigt förutsägbart att sd polisanmäler en sån film, eller typ bojkottar SAS, men inte lika givet att Svenssons i allmänhet blir upprörda...

Kontexten - vilken slags film det är och den debatt den kliver in i - är nog väldigt avgörande. Nästan ingen hade blivit arg om den svarte killen hade dykt upp i typ en Lorry-film, eller motsvarande eh, en Monty Python-film i England för fyrtio år sedan: "My umpteenth great-grandfather was one of King Arthur's knights, folks!". Då hade det bara verkat som oskyldig crazy-humor, men när han står i en reklamfilm och ska föreställa sig själv väcker det oundvikligen frågor om "the right kind of representation" och om fakta.

Det är ungefär som när Madonna på sitt senaste album sjöng (ungefär, jag drar det ur minnet från en recension) att när en svart kvinna blir misshandlad eller såld som slav är jag henne, när en kvinna blir slagen och omskuren är jag (hos) henne. Många svarta och feminister blev jävligt upprörda, med all rätt, eftersom Madonna är en vit kvinna och ytterst privilegierad men tycks "låna" rollen som föraktad och förnedrad svart kvinna för att sälja sin musik.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-02-14 kl. 11:03.
Citera
2020-02-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Varför är det så viktigt för dig att håna människor? Varför är det så vikitgt att säga att det som är skandinaviskt inte är det, att allt skandinaverna gör är att hantera kopior? Varför just skandinaverna? Finns där någon rimlig poäng?
Jag vet inte om jag hånar individer men visst, all denna nationalism och flaggviftande lämnar mig totalt kall. Om folk vill ägna sig åt det så visst.

jag vill inte hänga drottning Silvia i en lyktstolpe. Om folk vill stå utanför slottet och vifta med flaggor så låt dem.

För att citera dig själv 'Finns det någon poäng'
Citera
2020-02-14, 10:48
Medlem
Hade känt mig betydligt mindre träffad om det inte vore för att staten var största ägaren.
Jag är ofrivilligt ägare av smörjan.
Detta är kapitalförstöring och slöseri med skattepengar. Dessutom saboterar man både SAS och Skandinaviens varumärken.
Tycker man kan sälja ut de sista aktierna innan de lyckats förstöra ännu mer.
Citera
2020-02-14, 10:51
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Är det något dåligt att vara populist då? SD om nåt parti sitter väl på lösningar.

Som någon redan påpekat så skiljde sig PK-medias och Vänsterns reaktion på reklamfilmen i Staffanstorp diametralt gentemot deras reaktion på SAS reklamfilm.

Vänstern hatar ju populism (folklighet) när folkets åsikter går emot deras ideologi och agenda. Jag tror att vänsterpartisten och riksdagsledamoten Ulla Hoffman var en av de första som uttryckligen svarade på en direkt fråga från en journalist, att folket inte skulle få styra över/bestämma i invandringsfrågan. Invandring var en mänsklig rättighet ansåg hon, och man kunde inte ha folkomröstning om sån't.

Motsatsordet till populism är elitism. Så genom att tidningsredaktioner sitter och dissar populism i debattartiklar och krönikor, så visar de sitt förakt för folket och att de faktiskt tillhör en elit som inte tycker att folket ska få bestämma. Sedan påstår sig samma elit vara för demokrati. Javisst, bara om eliten först får bestämma vilka åsikter som är demokratiska. Pftt!
Citera
2020-02-14, 10:51
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om jag hånar individer men visst, all denna nationalism och flaggviftande lämnar mig totalt kall. Om folk vill ägna sig åt det så visst.

jag vill inte hänga drottning Silvia i en lyktstolpe. Om folk vill stå utanför slottet och vifta med flaggor så låt dem.

För att citera dig själv 'Finns det någon poäng'
När du skriver något så kan det vara bra om det har koppling till ämnet. Jag föreslår att du svarar på frågorna. Framför allt dessa:

Citat:
Varför är det så vikitgt att säga att det som är skandinaviskt inte är det, att allt skandinaverna gör är att hantera kopior? Varför just skandinaverna? Finns där någon rimlig poäng?

Nå, finns där en rimlig poäng med att ägna sig åt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in