2020-02-13, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Mmm måste mysa gott i själen att få sitt självhat bekräftat. Smiski smisk. Ha ha som att rövknulla din feta morsa.

Du svarade precis Giant Squid en dåre och psykopat i Gretasekten, killen är helt borta vi snackar behov av vård på mentalsjukhus.
Citera
2020-02-13, 03:12
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Bo i ett annat land ett tag. Då får du perspektiv. Inte lätt att se något inifrån. Vips så står det klart för dig. Vidga dina vyer och ta in nya intryck.

Precis så är det, vi verkar hela tiden inom ramarna för vår kultur och det är svårt att sätta fingret på det samtidigt som det blir så fruktansvärt uppenbart när man träffar andra kulturer. Det är lättare att sätta fingret på vad som inte är svenskt.

Några saker som jag tycker är typiskt svenskt är saker som jag upplever när man möter svenskar, det sociala spelet. Man har stor personlig integritet och en stor zon som man betraktar som privat.

Plikttrogen mot kamrater och arbetsgivare.
Stort rättspatos och inbyggd moralisk kompass.

Inte så stort behov av att framhäva sig själva. Man tar inte för stor plats i sociala sammanhang inte direkt några larger than life personligheter men den andra sidan är att människor du tror dig känna hela tiden överraskar en med färdigheter som man inte hade en aning om att de hade för de aldrig berättat att de jobbat 10år inom VVS när de var yngre.

Svåra att komma inpå livet men så otroligt fina vänner när man väl hittar dem. Ärlighet inom affärer, det skall mycket till innan man bryter ett avtal. Samtidigt kan det vara svårt att få ett ärligt och rakt svar men orsaken till det är oftast personlig omtanke om att inte såra mottagaren.

Konsensus orienterade, förhandlingsvilliga och måna om att eventuell affärsuppgörelse skall gynna båda parter. Att köra med openbook lösningar inom affärer där man gemensamt räknar fram en uppgörelse som skall gynna båda parter är nog inte så vanligt utanför Sverige.

Kluriga och lösningsorienterade, utan att man pratat om ett specifikt problem på flera veckor kan de presentera en lösning som de gått och klurat på fast man tog för givet att de släppt tanken i samma sekund som man presentera det.

Inte speciellt benägna om att prata känslor, värdelösa på att be om hjälp fast de skulle behöva det. Vill inte ligga andra människor till last.

Punktlighet är en typisk svensk företeelse, det är väldigt tätt förknippat med att visa respekt för andra människor. Man läser in något mycket större i det. Man upplever att någon som kommer sent uppvisar en arrogans inför betydelsen över andra människors tid. Att man sen ändå skulle vara på kontoret hela dagen spelar mindre roll.

Lite betraktelser som jag reagerat över som främst rör personlighet. Pratar vi exempelvis ett litterärt område så är det ju mycket enklare att hitta författare som man kan peka på haft en stor betydelse.

Sen finns det ju en mängd saker som jag direkt skulle beskriva som typiskt svenska men som jag knappt upplevt själv som svensk. Norrsken, fjällvyer, ändlösa skogar, fäbodsvallar, hembränning, surströmming, Gotland, Stockholms skärgård, västkusten.

Det är ju exempel på sådant som jag skulle beskriva som typiskt svenskt men som man inte kommer i kontakt med så ofta. Midsommarfirande är ju sådant som man skulle beskriva som typiskt svenskt men för mig som är uppvuxen i stan så har jag inte direkt något minne av det var något som firades speciellt intensivt.

Nu har jag naturligtvis generaliserat grovt men det är ändå en bild av vad jag uppfattar som typiskt svenskt.

Det är som sagt mycket svårt att förklara för någon hur man gör när man simmar, man har lärt sig det som barn och det bygger mycket på att slappna av för att flyta. Samma med att befinna sig i en kontext där man tar saker föregivet då allt funkar som man tänkt sig.
Senast redigerad av CaligulasTeacher 2020-02-13 kl. 03:30.
Citera
2020-02-13, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
SAS återpublicerar filmen enligt Ekot. Jösses i helvete, de är verkligen dumma. Det var inte bara ett misstag.
Tror SAS verkligen att alla reaktioner kommer från rysstroll? Det finns ju inga andra alternativ. Antingen tror de på det, eller så vill de verkligen sänka sitt företag på riktigt.

Jag har i många år tyckt synd om SAS, som varit utsatta för konkurrens från alla lågprisbolag och alla strejker som drabbat dem vid helt fel tillfällen. Jag har trots allt fortsatt att åka med dem, i princip enbart av sympatiskäl, eftersom de varit ett svenskt (och danskt) bolag. När de nu själva gått ut och förkastat allt skandinaviskt, så måste jag medge att mina sympatier faller på deras konkurrenter, oavsett vilka länder dessa kommer ifrån. Självklart är det synd om personalen, men jag kommer glatt att njuta av att se deras undergång. Dags för en större pllotstrejk?

Min teori är att SAS inte finns kvar som företag 2023. Min förhoppning är att det sker tidigare.
Citera
2020-02-13, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
You wish... gott om bokningar framöver.
Den här fadäsen är över om en vecka, sen ska alla till sina horor i thailand. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Men bra att man uppmärksammar kampanjen, ovärderlig pr.
Kanske ni flyger Quatar ist,

Du verkar väldigt besatt av horor i Thailand är det ditt du flyger eller vänta du var ju i Indien. Vad gjorde du där knullade fattiga stackare och utnyttjade lokalbefolkningen medans du vältrade dig i din egen förträfflighet.
Citera
2020-02-13, 03:22
Medlem
Streckkods avatar
Jag kommer aldrig mer att flyga med SAS, trots att jag tidigare
tyckt bra om bolaget och servicen.

När företag (eller deras reklambyråer) pissar oss i ansiktet måste
vi reagera och sluta handla av dom, för resultatet är egentligen det
enda de bryr sig om.

Är marknadsföringen stötande så måste man sluta att handla där.
Så enkelt är det.
Citera
2020-02-13, 03:23
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Alltså det var ju ett skämt men nu kom den tydligen redan på em på Aftonhoran!

Hur dumma i huvudet kan de vara där egentligen? Svar: jättedumma

(Inga länkar. Man ska inte mata trollen på aftonfnasket el BonnierExpressen.)

Eller hur. Allt följer en förutbestämd plan när PK ska skademinimera. Det slår i stort sett aldrig fel. Man vet vilka kort de kommer att spela ut, man kanske inte vet exakt ordning, men man vet vilka korten är. Som ett självspelande piano - fantasin är obefintlig.
Citera
2020-02-13, 03:23
Moderator
OYs avatar
Vad är SAS, var kommer SAS ifrån?

Det första man möts av på bolagets webbplats är en motsägelse.

Citat;

SAS är ett skandinaviskt flygbolag som flyger resenärer till, från och inom Skandinavien. Vi står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss.

Är SAS det enda som är skandinaviskt i Skandinavien?
Citera
2020-02-13, 03:25
Medlem
Julskinkatos avatar
Det kan ju vara ett prtrick bara, att dra igång en rättmätig reaktion och sedan pkisternas löjliga ryssbeskyllningar. Nu när de lägger upp skiten igen blir den sedd massor och naiva brudar tror att SAS är progressivt.
"ja har flygskam men sas e ändå emot nassism så det känns bra att flyga med dom ändå" typ

Slugt el Idiotiskt spelar dock ingen roll. Det är en vidrig film som går ut på att förneka oss vår existens och självbestämmande. I globalisternas ledband.
Citera
2020-02-13, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vem fan bryr sig om en reklamfilm för SAS?
Vanligt folk jobbar hårt super och är i glada människors lag. Orka hålla på med sånt här skittjafs.
Reklamfilmen skämmer inte ut sverige, det är svenskarna.

Är det inte bättre du går och skriver lite mer om Greta din sjuka jävel.
Citera
2020-02-13, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaligulasTeacher
Precis så är det, vi verkar hela tiden inom ramarna för vår kultur och det är svårt att sätta fingret på det samtidigt som det blir så fruktansvärt uppenbart när man träffar andra kulturer. Det är lättare att sätta fingret på vad som inte är svenskt.

Några saker som jag tycker är typiskt svenskt är saker som jag upplever när man möter svenskar, det sociala spelet. Man har stor personlig integritet och en stor zon som man betraktar som privat.

Plikttrogen mot kamrater och arbetsgivare.
Stort rättspatos och inbyggd moralisk kompass.

Inte så stort behov av att framhäva sig själva. Man tar inte för stor plats i sociala sammanhang inte direkt några larger than life personligheter men den andra sidan är att människor du tror dig känna hela tiden överraskar en med färdigheter som man inte hade en aning om att de hade för de aldrig berättat att de jobbat 10år inom VVS när de var yngre.

Svåra att komma inpå livet men så otroligt fina vänner när man väl hittar dem. Ärlighet inom affärer, det skall mycket till innan man bryter ett avtal. Samtidigt kan det vara svårt att få ett ärligt och rakt svar men orsaken till det är oftast personlig omtanke om att inte såra mottagaren.

Konsensus orienterade, förhandlingsvilliga och måna om att eventuell affärsuppgörelse skall gynna båda parter. Att köra med openbook lösningar inom affärer där man gemensamt räknar fram en uppgörelse som skall gynna båda parter är nog inte så vanligt utanför Sverige.

Kluriga och lösningsorienterade, utan att man pratat om ett specifikt problem på flera veckor kan de presentera en lösning som de gått och klurat på fast man tog för givet att de släppt tanken i samma sekund som man presentera det.

Inte speciellt benägna om att prata känslor, värdelösa på att be om hjälp fast de skulle behöva det. Vill inte ligga andra människor till last.

Punktlighet är en typisk svensk företeelse, det är väldigt tätt förknippat med att visa respekt för andra människor. Man läser in något mycket större i det. Man upplever att någon som kommer sent uppvisar en arrogans inför betydelsen över andra människors tid. Att man sen ändå skulle vara på kontoret hela dagen spelar mindre roll.

Nu har jag naturligtvis generaliserat grovt men det är ändå en bild av vad jag uppfattar som typiskt svenskt.

Det är som sagt mycket svårt att förklara för någon hur man gör när man simmar, man har lärt sig det som barn och det bygger mycket på att slappna av för att flyta. Samma med att befinna sig i en kontext där man tar saker föregivet då allt funkar som man tänkt sig.

Jag rekommenderar boken Är Svensken människa. Den recenseras här. SAS chefer borde ta sig en titt.

https://www.youtube.com/watch?v=5H9XwhJqUvQ
Senast redigerad av Johnth 2020-02-13 kl. 03:37.
Citera
2020-02-13, 03:32
Medlem
Mr Bs avatar
Hade jag arbetar på SAS hade jag sagt upp mig, vilken skam.
Citera
2020-02-13, 03:32
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Du svarade precis Giant Squid en dåre och psykopat i Gretasekten, killen är helt borta vi snackar behov av vård på mentalsjukhus.

Jag såg vad personen skrev. Vad säger egentligen Greta om att ett av hennes största fan kan tänka sig flyga flygets miljöpåverkan, koldioxid. Rasisterna som hyllar SAS som ex Aftonbladets redaktion. Det går givetvis inte att stödja SAS ekonomisk.

Jag tror att SAS framtid inte är ljus. Allt från flygskam, flygskatt, lågprisflyg hotar bolaget. En rasistattack för medial uppmärksamhet.
Senast redigerad av CyberIngmar 2020-02-13 kl. 03:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in