Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-09, 00:09
  #1
Medlem
Ballistens avatar
Ponera att jag ingår i äktenskap utan speciella avtal omfattande tillgångar.

• Ett AB som jag driver står som ägare på mitt hus.
• Min kompis står som ägare på samtliga fem av mina fordon samt en sommarstuga
• Har ett syskon som har en summa på sin bank som ägs av mig.
• Har pengar i värdepapper i mitt namn.
• Har en summa på min bank (250k)
• Guld (hemma) med certifikat. Kan ej äganderätt bevisas?

Hur mycket av mina tillgångar får jag behålla och vad delar vi på?

Har inga banklån
Citera
2020-02-09, 00:14
  #2
Medlem
Beror på under hur lång tid ni förblir gifta.
Citera
2020-02-09, 00:16
  #3
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Beror på under hur lång tid ni förblir gifta.
Siffror uppskattas! Vi har varit gifta i sju år
Citera
2020-02-09, 00:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
Siffror uppskattas! Vi har varit gifta i sju år
Sju år säger du. Ok, följande gäller: Alla fång omfattas, inkl. det du förvärvat före äktenskapet. Jag utgår från att inga arv är inblandade i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
• Ett AB som jag driver står som ägare på mitt hus.
Om ni stadigvarande bor gemensamt i huset så kan hon kräva att få 50% av huset. Det ska också säga att ditt ägande i företaget (dvs aktierna) också ingår i bodelningen. Dvs hon får halva ditt företag, om du är ensam ägare. Så även den vägen blir hon ju 50% ägare till huset oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
• Min kompis står som ägare på samtliga fem av mina fordon samt en sommarstuga
Om du har betalat för bilarna och/eller sommarstuga med medel som annars skulle ingått i giftorättsgodset (under de senaste 3 åren) så blir det 50/50 delning för dessa delar - s.k. "vederlag".

Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
• Har ett syskon som har en summa på sin bank som ägs av mig.
Kan summan härledas till dig, att du äger summan, så gäller 50/50 uppdelning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
• Har pengar i värdepapper i mitt namn.
Uppdelning 50/50.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
• Har en summa på min bank (250k)
Uppdelning 50/50.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
• Guld (hemma) med certifikat. Kan ej äganderätt bevisas?
Om det är personlig egendom, t.ex. en present som du fått, vunnen medalj eller liknande så är den din. Annars delas det 50/50. Man går då på egendomens marknadsvärde vid tidpunkten för bodelning.

Hoppas detta hjälper dig med din skoluppgift, vilket jag antar att det i realiteten handlar om här. Lagrummen för respektive svar får du således gräva fram själv.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2020-02-09 kl. 00:46.
Citera
2020-02-09, 01:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
• Har ett syskon som har en summa på sin bank som ägs av mig.

Hon kan ju få halva banken...
Citera
2020-02-09, 07:32
  #6
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
Siffror uppskattas! Vi har varit gifta i sju år
I princip 50% på allt. Är du smart kommer du överens om hur ni ska dela utan jurister inblandade. Dvs ni överens. Ex om du vet AB värt eller kommer bli värt mycket i framtiden se till säkra detta mot viss uppoffring, kanske ge henne huset, inventarier, en bil hälften av pengar och du behåller AB och sommarstugan. Eller tvärtom om du vet annat.

Blir jurister inblandade får du räkna med 50% på allt.

Vid diskussioner fäst dig inte vid någon jävla möbel eller liknande som kostar spottstyver köpa ny eller liknande. De jag känner som gått igenom ungefär liknande har de som låtit kärringen styra och bestämma över saker mm vart de som gått ur som riktiga vinnare.

Bjuder på ett exempel där en skiljde sig, han sa till kärringen han ville barnen inte skulle drabbas så frugan fick huset som var köpt för typ 650’ han stod för betala halva lånet även efter skilsmässan så hon skulle kunna bo kvar och ville inte ha några möbler eller något, de ska du ha och de blir ändå barnens framöver mm, halva kapitalet på banken fick frugan också, bil osv.
Själv tog han den risiga sommarstugan för ha någonstans och bo trotts den låg nästan 20 mil bort, den låg vid vatten och tomten på nästan 5 ha, företaget som gick dåligt vart hans också och lite annat skit. De flesta tyckte han vart åt helvete för snäll.
Allt frid och fröjd.

Sommarstugan samt att de redan hade klart för bygga nytt gjorde att han några år senare utan satt sin fot där styckade av och sålde för lite över 5 miljoner, tror han sålde av lite tomter också, men behöll den fina delen av marken. Företaget gick skit då, idag över 40 anställda och drar in miljoner per år något han själv säger hade på känn redan då. Så facit i hand gjorde han helt rätt och släppte mer till kärringen än han tog men i slutet vart han ändå den stora vinnaren.

Hon var jättenöjd just då, idag ungar utflugna och huset kanske ökat i en miljon i värde men då har de fått lagt en jävla massa kr på fasad, fönster, tak, nytt värmesystem, ny brunn, avlopp mm och troligen massa lån på detta. Bilen hon fick skrotad sen länge och troligen inte en sak kvar av bohaget han lämna. Hon försökte efteråt bråka då hon troligen insåg hon kunde fått mer, men då var det försent.

Så kan för din del kanske du bör svälja idag för kunna skratta framöver, för när väl bouppteckning är färdig, då finns ingen återvändo.
Citera
2020-02-09, 08:27
  #7
Medlem
Skriv äktenskapsförord så är problemet löst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback