Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Småslantar skiter banken i. Vi har ju ingen gåvoskatt ändå. Men är det oregelbundna inkomster så kanske banken skulle reagera. Speciellt om det är från många olika. Då kanske. Men en sak är säker och det är att man kommer undan med mycket.
Problemet är bara att när man väl åker fast så syns ju alla historiska transaktioner hur lätt som helst för skattemyndigheten eller polisen.
Min åsikt är inte denna. Din erfarenhet av din bank är säkert det som gett detta svar men från min bank är det inte så här.
Jag fick förklara ca 150 överföringar till mig från mina hyresgäster under 18 månader tillbaka. Varje månadsskifte pengar från SAMMA hyresgäster. det fanns återkommande små överföringar på samma belopp (hundralappar) till 8-9000 som kom in från samma hyresgäster.
Banken kunde även tydligt se att jag betalade skatt på det som kom in genom överföringar till skattemyndigheten.
Varje överföring fick förklaras för sig. Inte en förklaring för alla med att de betalar sina hyror.
Jag får då uppfattningen att de söker både småförsäljare av piller/droger till något större försäljningar.
De gånger jag sålt av något på loppis med barnen eller urväxta barncykeln, gamla köket fick jag inga frågor om.
Min GISSNING: Återkommande betalningar från samma personer verkar fastna i filtret och leda till frågor.