• 1
  • 2
2020-02-08, 00:13
Medlem
Hejsan! Jag undrar om någon av er som vet hur mycket swish betalningssumma som är tillåtet att göra dagligen/vecko som privatperson (ej företag) utan att få frågor om vart pengarna kommer ifrån?

Om man tillexempel får några 100kr dagligen etc, kan man få problem eller är det okej? Som hobbygrej vid sidan om skolan och jobb som man betalar skatt givetvis! Hoppas någon vet

Mvh <3
Citera
2020-02-08, 00:18
Medlem
HVIT.s avatar
100 kr är mer än lugnt.
Citera
2020-02-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
100 kr är mer än lugnt.

Ok bror men några 100kr, typ 300-700kr <3
Citera
2020-02-08, 00:49
Medlem
Det handlar inte om summan. Det är datoralgoritmer som letar mönster. Om du har ett mönster som antyder att du får svarta pengar så riskerar du alltid att få frågor. Försök tänka som någon som aktivt försöker hitta dig, vad skulle de leta efter? Jag hade börjat att kolla efter dem som regelbundet får pengar från många olika avsändare, och dem som får dagliga pengar som överstiger en normal lunch. Vill jag gå steget längre så försöker jag hitta vilka överföringar som kan kopplas till ett tidigsre utlägg, till exempel att du betalar två luncher och får Swish som motsvarar en lunch. Då är det troligt att du lade ut åt en kompis. Enstaka transaktioner på helgdagar eller kvällar kan kanske antas vara att du säljer begagnade prylar.

Frågor får du när det börjar bli många transaktioner som inte passar in i en normalanvändares mönster.

Det finns nog inte särskilt många olika typer av Swish-användare. Om man analyserar användarnas mönster så kan man sätta ihop dem i grupper där alla användarna i en grupp beter sig likadant. Om du då hamnar i en grupp av "vanligt, normalt användande" så händer ingenting. Om du hamnar i en grupp med "personer som har svarta inkomster" så ringer varningsklockan och banken börjar ställa frågor.
Citera
2020-02-08, 03:22
Medlem
Sooks avatar
Jag får hyra varje månad av en inneboende på några tusenlappar. Det är ingen som sagt något om det.
Citera
2020-02-08, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det handlar inte om summan. Det är datoralgoritmer som letar mönster. Om du har ett mönster som antyder att du får svarta pengar så riskerar du alltid att få frågor. Försök tänka som någon som aktivt försöker hitta dig, vad skulle de leta efter? Jag hade börjat att kolla efter dem som regelbundet får pengar från många olika avsändare, och dem som får dagliga pengar som överstiger en normal lunch. Vill jag gå steget längre så försöker jag hitta vilka överföringar som kan kopplas till ett tidigsre utlägg, till exempel att du betalar två luncher och får Swish som motsvarar en lunch. Då är det troligt att du lade ut åt en kompis. Enstaka transaktioner på helgdagar eller kvällar kan kanske antas vara att du säljer begagnade prylar.

Frågor får du när det börjar bli många transaktioner som inte passar in i en normalanvändares mönster.

Det finns nog inte särskilt många olika typer av Swish-användare. Om man analyserar användarnas mönster så kan man sätta ihop dem i grupper där alla användarna i en grupp beter sig likadant. Om du då hamnar i en grupp av "vanligt, normalt användande" så händer ingenting. Om du hamnar i en grupp med "personer som har svarta inkomster" så ringer varningsklockan och banken börjar ställa frågor.

Jävlar okej att någon alltid försöker leta efter mig och algoritmmönster hmm intressant. jävligt intressant fick en agent känsla, att inte bli fångad och vara deskret från detta! dagliga swishningar är då kanske något att undvika, hade tänkt med 5 gånger 350kr's swishningar varje dag men den algoritm skulle garanterat få uppmärksamhet, får då försöka sälja lite dyrare saker 1 eller 2 gånger i veckan som på helgdagar som du berätta för 1000-3000kr. Och att en annan vecka kommer en med kanske någon mindre summor etc. Ska definitivt variera och inte ta samma summa varje swishning utan ibland lågt och högt för får man samma summa hela tiden så misstänker dem att man jobbar svart säkert.

Fasiken det är svårt det här, dem kan ju inte veta om man gör affär eller säljer bara för att man inte vill ha något. Nice sagt det här "Frågor får du när det börjar bli många transaktioner som inte passar in i en normalanvändares mönster."

tack för din tid bror <3
Citera
2020-02-08, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag får hyra varje månad av en inneboende på några tusenlappar. Det är ingen som sagt något om det.

aha najs, hur tror du det hade sett ut om du fick 1-2 tusenlappar varje vecka?
Citera
2020-02-08, 04:23
Medlem
Tycker ni att 1000-3000kr max två gånger i veckan borde gå? fan hur ska banken/myndigheten veta om det är släkting som ger än dessa pengar varje vecka eller om har en affär liksom.. svårt
Senast redigerad av PatricTheRider 2020-02-08 kl. 04:26.
Citera
2020-02-08, 04:52
Medlem
Krigsgrodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
aha najs, hur tror du det hade sett ut om du fick 1-2 tusenlappar varje vecka?
Det får han ju redan om han har en inneboende.

Svar: Banken kan se dina banktransaktioner och t.o.m. deras datorsystem förstår automatiskt att alla som swishar dig inte är familj. Frågan är vad det skulle göra för skillnad?

Edit: Nej du ska inte ta betalt till ditt privata nummer om "du har en affär". Lägg bara ned direkt, du hör ju att du är alldeles för kass på det här.
Citera
2020-02-08, 05:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Tycker ni att 1000-3000kr max två gånger i veckan borde gå? fan hur ska banken/myndigheten veta om det är släkting som ger än dessa pengar varje vecka eller om har en affär liksom.. svårt
Småslantar skiter banken i. Vi har ju ingen gåvoskatt ändå. Men är det oregelbundna inkomster så kanske banken skulle reagera. Speciellt om det är från många olika. Då kanske. Men en sak är säker och det är att man kommer undan med mycket.

Problemet är bara att när man väl åker fast så syns ju alla historiska transaktioner hur lätt som helst för skattemyndigheten eller polisen.
Citera
2020-02-08, 07:38
Medlem
Citat:
Småslantar skiter banken i. Vi har ju ingen gåvoskatt ändå. Men är det oregelbundna inkomster så kanske banken skulle reagera. Speciellt om det är från många olika. Då kanske. Men en sak är säker och det är att man kommer undan med mycket.

Problemet är bara att när man väl åker fast så syns ju alla historiska transaktioner hur lätt som helst för skattemyndigheten eller polisen.

Min åsikt är inte denna. Din erfarenhet av din bank är säkert det som gett detta svar men från min bank är det inte så här.

Jag fick förklara ca 150 överföringar till mig från mina hyresgäster under 18 månader tillbaka. Varje månadsskifte pengar från SAMMA hyresgäster. det fanns återkommande små överföringar på samma belopp (hundralappar) till 8-9000 som kom in från samma hyresgäster.
Banken kunde även tydligt se att jag betalade skatt på det som kom in genom överföringar till skattemyndigheten.
Varje överföring fick förklaras för sig. Inte en förklaring för alla med att de betalar sina hyror.

Jag får då uppfattningen att de söker både småförsäljare av piller/droger till något större försäljningar.

De gånger jag sålt av något på loppis med barnen eller urväxta barncykeln, gamla köket fick jag inga frågor om.

Min GISSNING: Återkommande betalningar från samma personer verkar fastna i filtret och leda till frågor.
Citera
2020-02-08, 13:16
Medlem
Citat:

Aa jag förstår bror, det kommer troligen fångas deras intresse då det kommer bli swishbetalningar från olika personers hela tiden. jag blev lite rädd nu...

Hur mycket skatt ska betalas tror du? Som en vanlig 35% skatt på dem pengarna jag skulle få in? Finns det någon gräns hur mycket man får tjäna som en hobbygrej?
Läste att man får tjäna max 50 000kr på 1 år och kommer det över så får man skatta.

Men finns det någon gräns hur mycket man kan tjäna på en hobbygrej, får den inte överskrida hur mycket man tjänar på sitt vanliga jobb eller kan jag tjäna 100 000kr på hobby så länge jag betalar skatt?

Tack för svar mannen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in