Citat:
Ursprungligen postat av
PatricTheRider
Haha.. blev så

Det kan inte vara så mycket, hur är det möjligt att ett vanligt jobb som har har skatten 30-35% och sen kommer man med en hobbygrej som man tjänar 5 gånger mindre som har 80%????????? Doesnt make sense. Kan tänka mig 50% ej mer men 50% är korkat
Skatten är samma ovsett om du är anställd eller har egen firma. Men en del av skatten är det din arbetsgivare som betalar (moms och arbetsgivaravgifter). När du har egen firma får du betala den skatten själv.
Säg att du jobbar i en butik och du säljer en tröja för 100 kr. För enkelhetens skulle låtsas vi att du ska få alla pengarna. Ungefär 10 kr går bort i moms (lite beroende på vad ni köpte in den för). Kvar är 90 kr att betala ut till dig. Först betalar företaget arbetsgivaravgifter på 29%. Kvar är 64 kr som du får ut. Nu ska du betala kanske 32% skatt. 20 kr till ryker, vi är nere på 44 kr.
Du fick ut 44 kr när kunden betalade 100 kr. Det är 56% skatt.
Jag gjorde en tankevurpa när jag sade 80%. Mitt räknefel var att momsen ska dras INNAN man räknar ut arbetsgivaravgiften, ich arbetsgivaravgiften ska dras INNAN man räknar ut din inkomstskatt. Men kan inte bara lägga ihop dem.