Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-07, 08:29
  #1
Medlem
Ni får gärna dementera eller verifirera följande som skrivs.


Ta inte bort detta snälla mods.
Lägg det rätt om det ligger fel.


Efter 20 års sökande så utgår jag ifrån att detta leder till autism:

Autism är generell överbelastning.
Generell överbelastning beror på för lite GABA, och för mycket GLUTAMAT.

Det finns ett enzym som omvandlar glutamat till GABA (decarboxylas), om detta enzym ej fungerar så är man konstant "on edge" och allt blir överbelastande. Glutamat är en exibitory signalsubstans, gaba är en inhibitory = dämpande... man vill som autist ha den dämpande... ens system är (antagligen?) fullt med glutamat.

En anledning till att enzymet decarboxylas inte fungerar kan bero på en sk mthfr-mutation. Man har problem med metylering.


Allt detta är parenteser dock.


Nu till det viktiga:

De tillskott man kan använda är
NAC
Taurin
MTHFR-tillskott (ett bvitaminkomplex med aktiva b-vitaminer i metylform, eller använda sig av metylfolat och metylkobalamin)


-> metyl-b-vitaminer behövs för att få enzymet att fungera, och aminosyrorna NAC/Taurin för att direkt omvandla glutamat till GABA.

Det kan dock räcka med NAC.


Detta "system" kan också vara relevant för generell ångest.
Det centrala är rätt glutamat-gaba-balans...

För mycket glutamat = speedad, orolig, överbelastad, ångest
Tillräckligt med GABA = lugn, ej stressad, avslappnad

Flaskhalsen kan vara en mthfr-mutation - man kan inte metylera och därmed ej omvandla Glutamat till GABA.

https://www.naturalmentalhealth.com/...plements-herbs



Någon som vet hur man kan öka metylering med hjälp av naturlig mat?
Gurkmeja tex sägs vara ett alternativ?
Tar gärna emot tips på mat/örter etc för naturlig metylering!

(nac och metylfolat tex fungerar mot autism för mig, men jag får lite biverkningar)


Sammanfattning:
Enzymet decarboxylase behövs för att balansera glutamate och GABA.
Om man har för mycket Glutamat så blir man överbelastad/överstimulerad.
För att decarboxylas ska kunna vara verksamt så behöver man tillskott för att kunna "metylera".

=> metylering ger fungerande decarboxylas som ger glutamat-gaba-balans


Alternativt så går man direkt på tillskott som omvandlar glutamat till GABA.


Mvh
autismochmyror
__________________
Senast redigerad av autismochmyror 2020-02-07 kl. 08:49.
Citera
2020-02-07, 08:31
  #2
Medlem
Dela med er i denna tråd av era erfarenheter av:

NAC

Taurine

metylfolat

Methylcobalamin



Och gärna mat/örter som kan fungera.
Fungerar gurkmeja?

Mvh
autismochmyror
Citera
2020-02-07, 08:54
  #3
Medlem
Betyder det att man blir autistisk av att äta för mycket tomater?
Citera
2020-02-07, 09:00
  #4
Medlem
Då är jag "botad". 😉
Men det här med intryck då?
Citera
2020-02-07, 09:51
  #5
Medlem
Jag råder inte någon att lyssna på TS.

Utöver att TS svammel är uppenbart bullshit, så presenteras inga som helst vetenskapliga belägg. Inte ens hur TS resonerar.


Sånt här beteende som TS ägnar sig åt kan kosta liv om det vill sig illa.

Är inte kvacksalveri som detta olagligt?

---

Och till idioten själv:
Om GABA botar autism så borde väl personer med autism bli botade under en fylla?

Tror du verkligen inte att någon med autism druckit alkohol någon gång?

__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-02-07 kl. 10:16.
Citera
2020-02-07, 10:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag råder inte någon att lyssna på TS.

Utöver att TS svammel är uppenbart bullshit, så presenteras inga som helst vetenskapliga belägg. Inte ens hur TS resonerar.


Sånt här beteende som TS ägnar sig åt kan kosta liv om det vill sig illa.

Är inte kvacksalveri som detta olagligt?

---

Och till idioten själv:
Om GABA botar autism så borde väl personer med autism bli botade under en fylla?

Tror du verkligen inte att någon med autism druckit alkohol någon gång?


Det här är en hypotes.
Folk får söka läkare i första hand .

Men de som vill utvärdera nac och metylfolat mot autism får gärna skriva i tråden.

Återkommer med källor.

Detta kommer upp direkt om man söker på glutamat och autism :

https://www.dagensmedicin.se/artikla...-identifierad/

Avsikten är att hjälpa, inte äventyra någons hälsa.
Lägger här ut ett eventuellt samband, sedan får folk verifiera eller dementera om detta kan stämma!
Citera
2020-02-07, 10:24
  #7
Medlem
Första träffen på "glutamate autism "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4134390/
Citera
2020-02-07, 10:58
  #8
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag råder inte någon att lyssna på TS.

Utöver att TS svammel är uppenbart bullshit, så presenteras inga som helst vetenskapliga belägg. Inte ens hur TS resonerar.


Sånt här beteende som TS ägnar sig åt kan kosta liv om det vill sig illa.

Är inte kvacksalveri som detta olagligt?

---

Och till idioten själv:
Om GABA botar autism så borde väl personer med autism bli botade under en fylla?

Tror du verkligen inte att någon med autism druckit alkohol någon gång?

Om man googlar lite så hittar man studier rörande glutamat-glutamine och hur det spelar in kring autism. Det verkar som att det behövs mer forskning på ämnet men jag tycker nog att man ändå borde få diskutera det på flashback.
Citera
2020-02-07, 11:01
  #9
Medlem
Det går dock inte att hitta sådana mutationer hos alla autistiska och många autistiska har mutationer som berör helt andra delar av cellens funktion och andra signalsubstanser. Dessutom känner man redan nu till enorm mängd olika mutationer som är kopplade till autism och som har helt olika effekter (och dessa kända mutationer förklarar än så länge endast en bråkdel av alla fall av autism). När jag läste om neurobiologin bakom autism, så poppade dock det där med bristande metyleringen upp rätt ofta.

Hur som helst har autismspektrat en enormt heterogen etiologi. Även dess uttryck är heterogen, men faktiskt kanske mindre heterogen än man skulle förvänta sig med tanke på att så enormt många olika mutationer verkar ge upphov till ändå tämligen liknande fenotyp. En teori är att även om de handlar om mutationer som ger störningar i enormt många olika delar av cellens funktion, så kanske de ändå påverkar samma cellprocesser, men i olika delar av dem.
Citera
2020-02-07, 11:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag råder inte någon att lyssna på TS.

Utöver att TS svammel är uppenbart bullshit, så presenteras inga som helst vetenskapliga belägg. Inte ens hur TS resonerar.


Sånt här beteende som TS ägnar sig åt kan kosta liv om det vill sig illa.

Är inte kvacksalveri som detta olagligt?

---

Och till idioten själv:
Om GABA botar autism så borde väl personer med autism bli botade under en fylla?

Tror du verkligen inte att någon med autism druckit alkohol någon gång?


Mthfr och autism
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5633227/
Citera
2020-02-07, 12:16
  #11
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Det går dock inte att hitta sådana mutationer hos alla autistiska och många autistiska har mutationer som berör helt andra delar av cellens funktion och andra signalsubstanser. Dessutom känner man redan nu till enorm mängd olika mutationer som är kopplade till autism och som har helt olika effekter (och dessa kända mutationer förklarar än så länge endast en bråkdel av alla fall av autism). När jag läste om neurobiologin bakom autism, så poppade dock det där med bristande metyleringen upp rätt ofta.

Hur som helst har autismspektrat en enormt heterogen etiologi. Även dess uttryck är heterogen, men faktiskt kanske mindre heterogen än man skulle förvänta sig med tanke på att så enormt många olika mutationer verkar ge upphov till ändå tämligen liknande fenotyp. En teori är att även om de handlar om mutationer som ger störningar i enormt många olika delar av cellens funktion, så kanske de ändå påverkar samma cellprocesser, men i olika delar av dem.

Slutsatsen av ditt resonemang är att autism är ett brett spektra - viket man numera konstaterat - och att dessa olika störningar gar snarlika uttryck. Olika etiologi med liknande manifestation m a o. Då är det väl också rimligt att tänka sig att olika typer av autism påverkas olika av insatta medel. Vad som fungerar på den ena patienten gör det inte på den andra.

Själv har jag svårt för DSMs sammanslagning av autism och asperger. Ju större kluster desto svårare att bena ut orsaker och ev motmedel.
Citera
2020-02-07, 12:23
  #12
Medlem
Här är en artikel som berör ämnet
https://metabolichealing.com/glutama...nal-solutions/

Det jag söker är vilka tillskott som kan fungera för att enzymet ifråga ska kunna omvandla glutamat till gaba.

Metylvitaminer -> "enzymet fungerar " -> omvandling av glutamat till gaba

(Jag är EJ utbildad inom medicin.)

P5p och metylfolat är de jag hittat hittills och som tar bort social ångest för mig! Problem med ögonkontakt försvinner. Överstimulering försvinner.Men jag har fått sömnsvårigheter av p5p och lederna blir konstiga av metylfolat . Därför söker jag mat istället, som källor.

Även nac funkade men kände mig konstig i humöret av den i längden. Lite depressivt.

Mvh
__________________
Senast redigerad av autismochmyror 2020-02-07 kl. 12:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback